• Leiligheten i Stenane selges, et liv i bobil venter.
    Leiligheten i Stenane selges, et liv i bobil venter.
  • Brosjyrelesing: Lærekurven ble bratt. Etter å ha studert en bunke brosjyrer var jeg litt klokere og mer forvirret.
    Brosjyrelesing: Lærekurven ble bratt. Etter å ha studert en bunke brosjyrer var jeg litt klokere og mer forvirret.
  • I salgshallen: Bil som dekker de fleste krav og ønsker er lokalisert
    I salgshallen: Bil som dekker de fleste krav og ønsker er lokalisert
  • Toalettrommet er viktig, de fleste trenger god plass.
    Toalettrommet er viktig, de fleste trenger god plass.
  • Påskilting:  Her settes skiltene på. Bilen er offisielt min.
    Påskilting: Her settes skiltene på. Bilen er offisielt min.
  • Overlevering: Selger Morten Sørensen hos Askjem gratulerer med ny bil, og ønsker lykke til.
    Overlevering: Selger Morten Sørensen hos Askjem gratulerer med ny bil, og ønsker lykke til.
Del denne siden:
Tekst og Foto: Olav Barhaugen
Bobil og Caravan magasinet, nr 4, september 2015

Ut på veien: Med bobil på nye eventyr

Av og til er det bra å gjøre en endring i livet sitt. Nye omgivelser og en ny hverdag kan virke skremmende for mange, men for de fleste kan det være veien til et bedre liv. Det har ihvertfall vært en god erfaring for meg.

Først og fremst bør jeg kanskje presentere meg selv. Jeg heter Olav Barhaugen, opprinnelig Gudbrandsdøl, single og 50+, og kommer til å bidra med en del stoff i Bobil og Caravan Magasinet i tiden fremover. For 10 år brøt jeg opp fra hjembygda og bosatte meg i Østfold. Jobber med journalistikk og fotografi samt web-tjenester.

Min erfaring med camping er begrenset. Siden familien hadde hytte dro vi sjelden på tur i oppveksten. Noen kalde høstuker i lånt campingvogn på Gjøvik på 80-tallet før jeg krøp til korset og leide meg hybel, var min eneste erfaring med campinglivet inntil for noen år siden. Da jobbet jeg i et magasin der «noen» fant ut at vi skulle skrive om en nybegynners opplevelser med bobil. Som tidligere yrkessjåfør hadde jeg mang en gang irritert meg over de tyske turistene som putret langs veien og skapte lange køer. Derfor så jeg nå muligheten for å ta hevn.

I lånt bobil

I en lånt Adria alkovebil ble kursen lagt sørover. Sverige, Danmark og Tyskland ble passert før første planlagte reisemål ble nådd etter 3 døgn på veien. Jeg skulle dekke den internasjonale bilutstillingen i Paris. Etter en diskusjon med en fransk parkeringsvakt på hvert vårt språk kunne jeg parkere på taket av messehallen og ta rulletrappen ned til utstillingen. Sammenlignet med mine kolleger som fraktet seg til og fra dyre hoteller i dyre taxier var jo dette en genial løsning. Min inngrodde skepsis til bobilen var på vei til å dreie mot en grei aksept. Etter ytterligere en drøy uke med både middelhavsstrender og alpeveier var aksepten gått over til begeistring. Ikke mer leting etter ledig hotell, pakke ut og inn av kofferter og dyre måltider på kafe. Med stue, kjøkken og soverom «på ryggen» opplevde jeg en helt ny frihetsfølelse. Dette ga absolutt mersmak. Siden har jeg drømt om å kunne skaffe meg en bobil og farte litt rundt. Det har blitt med tanken, helt til nå i vår da jeg endelig hadde både mulighet og behov for å gjøre en endring.

Et stort steg

Det som nå skal skje kan betegnes med en liten omskriving av Neil Armstrongs berømte utsagn etter månelandingen. «A small step for mankind, but a giant leap for Olav» Jeg bestemte meg for å selge leiligheten og bli bobilturist på heltid. Med dagens telekommunikasjon er det jo ingen problemer med å jobbe fra hvor som helst. Og kanskje kunne det gi meg litt ekstra inntekt også? Via en felles bekjent kom jeg i kontakt med redaktøren av dette magasinet, og avtale om et samarbeid ble inngått. Leiligheten ble raskt solgt, og det var bare å sette i gang med å orientere seg om et ukjent og forvirrende bobilmarked.

Mye nytt

Den tidligere omtalte turen hadde gitt meg en liten pekepinn på hva jeg ønsket meg av en bobil, men dette var upløyd mark for meg. Som biljournalist har jeg god greie på selve bilen, men den digre kassa som var montert bakpå hadde jeg liten evne til å vurdere. Studering av brosjyrer, besøk hos forhandlere og søk på nettet ga meg mye informasjon. Ikke minst var det mye god hjelp å få av erfarne bobilister innen Norsk Bobil og Caravan Club. Jeg begynte å skissere hva som ville være den beste biltypen for meg.

Valg av bobiltype

Det er som kjent fire hovedtyper bobil. En helintegrert er jo både flott og romslig, men jeg er litt skeptisk til oppbyggingen. Med såpass mye kjøring som jeg legger opp til er det lett gjort å sneie borti noe på sin vei. Å bytte en støtfanger eller skjerm på et standard førerhus er enklere og rimeligere enn å begynne å lappe på et spesiallagd glassfiberkarosseri. En alkovbil er ikke aktuell for mitt behov som skal kjøre stort sett alene. Dessuten hadde jeg dårlig erfaring med denne typen fra den forrige turen. Både med tanke på vindstøy og drivstofforbruk pga luftmotstand.

Flere anbefalte meg en av disse nye bybobilene som er bygd innenfor et standard varebilkarosseri. Sikkert en ypperlig løsning, ikke minst med tanke på skadereparasjon og ferdsel i byer. Men etter å ha studert flere biler av denne typen fant jeg ut at dette ikke var løsningen for mitt bruk. Da står jeg igjen med delintegrert bil. Så gjenstår bare å finne riktig bil og forhandler.

Forhandlerbesøk

Nå startet en omfattende runde med besøk av forhandlere. I løpet av noen uker ble et stort antall forhandlere besøkt. Ut og inn av biler for å se på ulike løsninger og innredninger. Og ikke minst for å danne meg et inntrykk av forhandlerne. Jeg ønsket for trygghetens skyld å handle av autorisert forhandler, så frittstående sideimportører og små forhandlere ble i liten grad besøkt. Stort sett ble jeg møtt av hyggelige selgere, men dessverre var det også en del ikke fullt så hyggelige. Jeg merket også stor forskjell på produktkunnskapen hos flere selgere. Mange forhandlere har et forbedringspotensiale her.

Etter å ha samlet på meg både en mengde synsinntrykk og noen kilo med brosjyrer, fulgte lange kvelder med å vurdere ulike bilmodeller. Jeg satte noen krav og ønsker til ulike deler av bilen.

Chassis

Siden de fleste bilene på markedet er bygd på Fiat er det ikke så store valgmuligheter. Jeg så også på den nye Ford, men litt skepsis til en helt ny modell bremset meg litt. Renault ble også vurdert. Fikk prøvekjørt en bil, men til tross for gode kjøreegenskaper ble jeg ikke helt fortrolig med den. Blant annet falt ikke førermiljøet helt i smak. Siden Fiat nå har kommet med en oppdatert front som etter mitt syn er både penere og mer moderne ble valget å gå for en helt ny bil. Da ble også utvalget størst.

Senger

Det finnes jo flere sengeløsninger. En midtstilt dobbeltseng var nok det som fristet mest, med tanken på å virkelig breie seg ut. Fransk seng har den fordelen at man som regel får bad eller dusj ved siden av, og dermed bedre plassutnyttelse, men det var ikke en løsning som falt helt i smak. Siden jeg er av typen som liker å legge seg nedpå og ta en liten lur i løpet av dagen fant jeg ut at en løsning med to enkle senger ville passe meg best. En med et solid trekk for dagbruk, og en med dyne og pute. Senkeseng hadde jeg ikke behov for, og med tanke på både vekt og takhøyde ble det valgt bort. Ved behov for sengeplass til besøkende kan man jo re opp i salongen, eller bruke den ledige enkeltsengen.

Baderom

Ved heltidsbruk er det jo også noen krav som stilles til badet. Jeg ser for meg å fricampe mye, og dermed blir både dusjing og toalettbesøk stort sett foretatt i bilen. Det optimale ville være et separat dusjrom, men det går ofte ut over plassen. Kombinert dusj og toalett er den mest brukte løsningen, men det finnes både gode og dårlige varianter av dette. Noen dusjer er knøtt små slik at vi med litt fyldig kroppsform knapt kan bevege armene, langt mindre bøye oss og ta opp såpa vi mister på gulvet. Noen løsninger medfører også mye søl på resten av badet, og også utenfor. Noen biler har svært liten kant som hindrer vann å renne ut på gulvet. Skikkelig dusjdør som tetter godt er et krav etter mitt syn.

Kjøkken

Siden jeg skal innta de fleste av mine måltider i bilen er også kjøkkenet viktig. Et romslig kjøleskap med fryser er et krav. Komfyr med 3 bluss er stort sett likt på alle, bare med forskjellig design. Oppvaskkum er også svært likt, men noen varianter er svært grunne. Gode oversiktlige skuffer og skap er en stor fordel. Stekeovn kan være greit å ha, men av erfaring blir det lite baking og avansert matlaging. Stort sett har jeg brukt stekeovnen til å steke en og annen pizza, men det kan jeg godt unnvære. Derimot liker jeg godt å grille, så mye matlaging vil nok foregår utenfor bilen.

Salong

Erfarne bobilister forteller at det stort sett er de svingbare forsetene som blir brukt. For min del ser jeg for meg å sitte i sofaen og spise. I tillegg vil nok dette ofte bli plassen der jeg jobber. En god arbeidsflate er dermed en fordel. Mange sofaer har svært bratt rygg, mange sammenligner det med en kirkebenk. Et annet problem merket jeg med at min tidligere nevnte kroppsform var det vanskelig å i det hele tatt komme seg på plass ved bordet. Mange biler har også så stort bord (spesielt med L-sittegruppe) at adkomst fra førerdel til bodel blir svært trang. Her er løsningen med uttrekkbar bordplate kjekk å ha.

Skap og oppbevaring

Dette er også et viktig punkt når bilen skal brukes på heltid. Jeg vil ha en base der jeg bytter klær mellom sesongene, men uansett må man jo ha med seg en del. For min del ser jeg for meg å ha mindre plagg i overskap i sovedelen. Med opphøyde senger får man også skap under sengene, samt en romslig garasje der man også kan lagre klær. Skap med stang til å henge skjorter og jakker på er et krav. Og også grei plass til ytterklær.

Og valget ble...

Etter å ha vurdert opp og i mente måtte jeg ta en avgjørelse. Valget falt på en Hobby T65 GE fra Askjems i Sem. En bil som oppfylte de fleste av mine ønsker og krav. Den har kombinert dusj og WC, men plassen og skjermingen er såpass god at det er akseptabelt. Jeg vurderte også en Burstner med ganske lik løsning, men den var såpass mye dyrere at den ble valgt bort. Mandag 11. mai var leiligheten overlevert, og jeg la ut på tur. Hvor ferden går, og hvordan jeg opplever bobillivet, kan du lese om i neste utgave. Du kan også følge meg på min blogg www.barhaugen.no


 

Få nyhetene rett hjem i postkassen

Artiklene fra NBCC vil først være tilgjengelig digitalt en stund etter at medlemsmagasinet er distribuert. Medlemsbladet samt en rekke andre fordeler kan du enkelt sikre deg ved å bli medlem hos Norges største og eldste interesseorganisasjon for deg med bobil eller campingvogn.
Meld deg inn i Norsk Bobil og Caravan Club du også!

  • Legg ferien til Norge!
    Campingplassene finner du her:
  • Legg ferien til Norge!
    Campingplassene finner du her: