• Bavaria modeller fra Pilote klar for levering
    Bavaria modeller fra Pilote klar for levering
  • Fiat overtar som hovedleverandør av chassis
    Fiat overtar som hovedleverandør av chassis
  • Philippe Bertrand, Eksportsjef, kjenner godt til Norge og Skandinavia. Følgende merker er representert: Pilote, LeVoyageur, Moovéo, Bavaria,  Frankia
    Philippe Bertrand, Eksportsjef, kjenner godt til Norge og Skandinavia. Følgende merker er representert: Pilote, LeVoyageur, Moovéo, Bavaria, Frankia
  • Førerplassen blir oppgradert
    Førerplassen blir oppgradert
  • Salong i lekre og samtidig friske farger
    Salong i lekre og samtidig friske farger
  • Dobbeltseng hører med, litt trangt på siden for denne dronningsengen
    Dobbeltseng hører med, litt trangt på siden for denne dronningsengen
  • Kjøkken med tre bluss og vaskekum er standard, litt liten kjøkkenbenk
    Kjøkken med tre bluss og vaskekum er standard, litt liten kjøkkenbenk
  • Pilote G-600
    Pilote G-600
  • Pilote G-740
    Pilote G-740
  • Pilote P-746
    Pilote P-746
  • Produksjonshallen
    Produksjonshallen
Del denne siden:
Tekst og foto: Sven Furuly
Bobil og Caravan magasinet, nr 4. september 2014

Store planer for 2015: Pilote-gruppen satser tungt

Det franske selskapet Groupe Pilote er ingen nykommer i bobilmarkedet, og et besøk på fabrikken i La Limouziniere gir et godt innblikk i nyheter og planer for de ulike merkene i 2015.

Det franske merket Pilote har vært knyttet til campingvogner helt siden 1962, lokalisert i den lille landsbyen La Limouziniere, en kort kjøretur fra Nantes på vestkysten av Frankrike. Etter et besøk i USA midt på syttitallet, ble det bygd en bobil-prototyp basert på et britisk Bedford-chassis, for å se nærmere på muligheten til å starte produksjon av «Motor Homes» tilpasset det europeiske markedet. Mottakelsen var positiv, og etter kort tid var produksjonen i full gang. Bilene var i en årrekke basert på teknikk fra Ford og Renault.

Ekspansjon

Pilote ekspanderer både modellprogrammet og eksportmarkedene gjennom åttitallet, men i 1990 tar fabrikken en viktig beslutning for å få en ledende plass innefor sin bransje. Etter oppkjøpet av tyske Frankia i 1993 fortsetter ekspansjonen med et oppkjøp av luksusbobil-produsenten LeVoyageur i 2000, og det tilsvarende tyske RMB i 2001. I de følgende årene lanserer gruppen bobiler under varemerkene Bavaria og Moovéo, og dekker dermed alle prissegmenter og bobilkategorier i Europa. I dag finner vi Pilote-gruppens produkter i 18 ulike land, der et femtitalls forhandlere arbeider med ett eller flere av gruppens merker. Produksjonen foregår ved to ulike fabrikker i Frankrike og et produksjonsanlegg i Tyskland.

Fabrikkens eksportsjef, Philippe Bertrand, kjenner det skandinaviske markedet godt, og vet hvor viktig det er å tilby de rette produktene – både til de som kjøper sin første bobil, og til viderekommende som kanskje har sin tredje eller fjerde rullende «hytte». En spesialitet for merket Pilote er separate rom for dusj og toalett på alle modeller som ar en lengde på mer enn 6,8 meter.

Ny Ducato

For 2015-programmet er det en rekke endringer, men det aller viktigste er Fiats introduksjon av en helt ny Ducato-serie. Dette er en fordel som naturligvis alle som benytter chassis og drivlinjer fra denne produsenten kan tilby, men forbedringene er mange og dette er første gang vi får anledning til å kjøre nykommeren. Sett med campingbilprodusentens øyne er de viktigste Fiat-nyhetene en 20 kg vektreduksjon av chassiset og en 15 kg vektreduksjon av bakakselen. Dette er viktige 35 kg – i et marked der ca 70% av alle bobiler som selges er i klassen under 3500 kg.

Luftfjæring

Kraftigere fjærer på forhjulene, større lettmetallfelger og mulighet for luftfjæring er ytterligere detaljer som øker kjøresikkerheten og komforten på 2015-modellene. Innvendig kjennetegnes førerhytta av et helt nytt dashbord og nye roterbare seter. Også de helintegrerte utgavene har fått nytt dashborddesign, og en stor skjerm fra ryggekameraet har fått en strategisk god plassering. Bertrand forteller at bobilførere foretrekker en plassering på venstre side – slik at blikket kan være på både venstre speil og skjermen samtidig. Bedre støydemping fra motor og ventilasjonsanlegg hører også med. Når det gjelder oppvarming og ventilasjon må vi også ta med at alle bobilene fra Groupe Pilote med en lengde på mer enn 7,10 meter kan leveres med Alde sentralvarmesystem med varmepumpe. En komfortdetalj som ikke minst nordmenn som bruker bilen året vil ha stor nytte av.

Doble gulv

Måten bobilene fra Pilote er konstruert og bygd har gjennomgått en rekke endringer foran det nye modellåret. Bruken av dobbelt gulv med en innvendig nyttbar høyde på 21 cm byr på en rekke praktiske fordeler. Stuerommene er fordelt slik at noen har utvendig tilgang, mens andre nås gjennom innvendige luker i det øvre gulvet. Samtidig bidrar denne løsningen til lengre levetid på bobilen: Det nederste gulvet (av polyester) innkapsler hele chassiset slik at dette får en langt bedre motstand mot rust enn på tidligere årganger.

Pilote har valgt å stramme inn på ulike variasjonsmuligheter. Et blikk på en tilbudsoversikt fra bobilleverandørene kan ta pusten fra noen og enhver. For 2014-programmet talte jeg ikke mindre enn 42 ulike varianter. 2015-programmet består av «bare» 37 ulike varianter. I tillegg kommer muligheten til å velge mellom tre ulike utstyrsgrader, Essentiel, Sensation og Emotion, for 17 av disse modellene...

Fiat chassis

Ønsket om å forenkle programmet og forsterke kommunikasjonen fører til at Fiat – med ulike motoralternativer – får et sterkere fokus og Mercedes-Benz og Al-Ko chassisene forsvinner. Tanken bak de tre ulike utstyrsgradene er også at selskapet nå i større grad ønsker å fokusere på et merke, fremfor å dele omsetningen på Pilote, Bavaria med sitt nordiske innredningsdesign, og de rimelige innstegsmodellene som har vært markedsført under Moovéo-navnet. Med en årsproduksjon på 2000 enheter vil Pilote oppnå en atskillig sterkere posisjon om alle produktene bærer det samme navnet.

Foxyvan

Til den nye 2015-rangen hører også tre bobiler med betegnelsen «Foxyvan». Disse varebilbaserte bobilene kommer med en motor på 115 hk, har soveplass til fire og leveres i to ulike lengder, 6.0 og 6.3 meter. Alle variantene ligger under 3500 kg og har på grunn av sine kompakte mål gode kjøreegenskaper og er smidige i bruk – ikke minst på smale norske vestlandsveier. Denne kategorien bobiler har en stigende popularitet – og trolig er dette en 2015-trend som vil forsterkes.

Den mest solgte Pilote-modellen i Norge er imidlertid G740 - en helintegrert modell på 7,4 meter og en stor dobbeltseng i soverommet. Prognosene forteller at det skal være en fortsatt vekst i det norske bobilmarkedet på 5% årlig. I de to store «bobil-landene» Frankrike og Tyskland, viser prognosene henholdsvis et flatt marked og en vekst på om lag 1%. Dette forteller utvilsomt hvorfor Skandinavia blir sett på som et viktig geografisk område for bobilprodusenter fra hele Europa...

Få nyhetene rett hjem i postkassen

Artiklene fra NBCC vil først være tilgjengelig her på campingportalen.no en stund etter at medlemsmagasinet er distribuert. Medlemsbladet samt en rekke andre fordeler kan du enkelt sikre deg ved å bli medlem hos Norges største og eldste interesseorganisasjon for deg med bobil eller campingvogn.
Meld deg inn i Norsk Bobil og Caravan Club du også!