• Åge Daniel Kristoffersen tar styringen i en bedrift med et solid konsern i ryggen.
    Åge Daniel Kristoffersen tar styringen i en bedrift med et solid konsern i ryggen.
  • Orden i rekkene skal gi mersalg både til båtfolk og hytteeiere
    Orden i rekkene skal gi mersalg både til båtfolk og hytteeiere
  • Verkstedfolkene Robert Trovåg (t.v.) og Christian Hanøy konstaterer at her har tyver herjet
    Verkstedfolkene Robert Trovåg (t.v.) og Christian Hanøy konstaterer at her har tyver herjet
  • Lette vogner er ikke helt ute ettersom bilene blir lettere og lettere
    Lette vogner er ikke helt ute ettersom bilene blir lettere og lettere
  • Alltid noe nytt å bruke penger på, som en kompakt og renslig grill for campinglivet.
    Alltid noe nytt å bruke penger på, som en kompakt og renslig grill for campinglivet.
  • Bybobiler har appell til stadig flere.
    Bybobiler har appell til stadig flere.
  • Godt med inneplass hos Vest Caravan
    Godt med inneplass hos Vest Caravan
  • Juvelen i kronen - fastliggervognen Adria 903 HT
    Juvelen i kronen - fastliggervognen Adria 903 HT
  • Sammenleggbare el-sykler er lette å stue vekk i vogn eller bil.
    Sammenleggbare el-sykler er lette å stue vekk i vogn eller bil.
Del denne siden:
Tekst og foto: Magne Reigstad
Bobil og Caravan magasinet, nr 6. Desember 2017

Skal tilbake på vinnersporet

Få opp salget og selge til riktige priser, følge markedet tettere og ta oss enda bedre av kundene. Programerklæringen kommer fra Åge Daniel Kristoffersen, nytilsatt daglig leder for Vest Caravan AS på Sotra.

Vest Caravan har lang fartstid i bransjen, men har slitt med å skape overskudd de siste årene enda så gode år bransjen samlet kan se tilbake på. Kristoffersen har begynt snuoperasjonen og vil ikke dvele ved årsakene til at bedriften ikke fikk mer ut av gullårene. Sjefen retter heller blikket framover, og føler seg trygg på at firmaet vil finne tilbake til vinnersporet. Siste driftsår etterlot seg et driftsunderskudd på 1,2 millioner kroner.

Kristoffersen begrunner fremtidstroen med at bedriften har  en stab av dyktige  fagfolk, gode merkvarerer i porteføljen og det at Vest Caravan er en del av Telle Gruppen AS. Dette er et bunnsolid konglomerat med en mangfoldighet av aktiviteter, ikke minst innen bygningsindustrien.

Danmark inspirerer

Daglig leder kjenner denne spesielle bransjen og markedet veldig godt fordi han i mange år drev med privat import av Adria-vogner fra Danmark. – Jeg henter fremdeles mye inspirasjon der nede, campingbransjen deres er helt topp.

I praten vår med Kristoffersen smetter han stadig inn pene ord om Adria, og han har bakgrunn for egne meninger som erfaren caravaneier. Det gir detaljert og uvurderlig innsikt i hva denne noe spesielle bransjen handler om, og hvilke muligheter som finnes.  – Jeg høster også erfaringer når jeg kjører selv med vogn, attpåtil en ganske stor en, for det er ikke vår stil å ligge fast, sier han.

Flere kundegrupper

Vest Caravan holder til i topp moderne lokaler med stor salgsutstilling av både biler, vogner og ikke minst alt campingfolket trenger ved siden av. Kristoffersen har stor tro på at butikkdelen skal kunne vokse enda mer. – Camping er bare én aktuell kundegruppe. Vi driver i et distrikt med båtfolk og hytteeiere, og de trenger også mye av det vi selger i butikken, sier Kristoffersen mens han strammer opp geleddene av vaskemidler og kjemikalier.

Også hos fritidsbedriften langt ute på strilelandet er tendensen på bilsiden utvetydig – kjekke "små" bybobiler og store helintegrerte biler der summen nederst på kjøpekontrakten passerer millionen med god margin. – Det er veldig mye ekstrautstyr som skal med i bilene, og dette har vi tatt konsekvensen av med å ha på plass folk som er skikkelig dyktige på elektronikk, sier Kristoffersen som konstaterer at det selges ikke nye alkovebiler nå lenger.

Starthjelp viktig

Men denne skog av dyre installasjoner skal brukes, og mang en campist har følt seg tapt bak en instruksjonsbok foran blinkende betjeningspanel overstrødd med tall. – Vi skal bli enda bedre på å hjelpe kundene godt i gang når en vogn eller bobil blir overlevert. Det vil spare oss for tid senere, og gi mer fornøyde kunder, mener bedriftslederen.

Utenfor er det rikelig med uteplass til vogner og biler. Det flotte anlegget ligger tett ved riksveien, en fordel, men dessverre kan den ideelle beliggenheten gjøre biler og vogner utsatt for tyveri. Når vi rusler langs rekken av del- og helintegrerte, viser Kristoffersen oss en bobil der begge frontlyktene er revet ut. Kablene er klippet av, og det ser ikke pent ut.

Vanskelig balansegang

En annen "bivirkning" av den ideelle beliggenheten i er at bil- og vogneiere som ikke har handlet hos Vest Caravan stikker innom for å svar på et problem. – En vanskelig balansegang, medgir Kristoffersen. – Vi vil jo gjerne hjelpe folk, men det forstyrrer driften, og våre egne kunder må gå foran, mener han som har en stab på syv medarbeidere til å ta hånd om salg, butikk og verksted.

Verksteder er dyrt å bygge opp også i denne bransjen. Vest Caravan har avtaler med et autorisert verksted på bildelen, men tar selv hånd om bodelen. – Folkene våre er grundig kurset på å utføre de mest omfattende reparasjoner på karosseri, og de er flinke, for eksempel på treverk som er ganske viktig kunne skikkelig når vogner eller biler skal settes i stand igjen, sier Kristoffersen.

Himmelen er optimistisk blå over Tellnes Næringspark den dagen Bobil og Caravan Magasinet besøker bedriften. Prislappene i bilvinduene veksler mellom det veldig dyre og det rimelige. Vanligste motorstyrke på nytt er nå130 hk, og flere velger automatgir, forteller selgeren. Dette ble regnet som unødvendig tilleggsutstyr for få år siden,  men er blitt mer og mer vanlig også blant dem som ikke kjøper Mercedes.

Juvelen i kronen

Bortenfor bilrekken står juvelen i kronen blant utstillingens  vogner, en Adria beregnet på fastliggere. Adria-entusiasten trekker oss med bortover og snakker seg enda en gang varm om både vognen og det slovenske merket.

– De er helt i toppen på design, garanti og produktutvikling, mener han som ser et kommende marked for flere fastliggervogner. – Enkelte av dem må etter hvert ha blitt svært gamle og modne for utskiftning.

- Hva så med mindre og lettere vogner, er de ut?

- Vel, trekkbilene blir lettere og kan dra mindre med seg, samtidig som det kommer flere el-biler på veiene, konstaterer Kristoffersen.

Få nyhetene rett hjem i postkassen

Artiklene fra NBCC vil først være tilgjengelig her på campingportalen.no en stund etter at medlemsmagasinet er distribuert. Medlemsbladet samt en rekke andre fordeler kan du enkelt sikre deg ved å bli medlem hos Norges største og eldste interesseorganisasjon for deg med bobil eller campingvogn.
Meld deg inn i Norsk Bobil og Caravan Club du også!