Nye reisemål: Bobil til Baltikum

Riga var havneby for Tall Ships Races 2013, og havna var full av flotte seilskuter
    Seilskipsmannskapene satte sitt preg på Riga, her marsjerer de gjennom gatene
    Båttur på elva som renner gjennom Riga hadde mange idylliske opplevelser
    Hansatidshusene i Riga er pietetsfullt restaurert de siste 25 årene
    Seilskutene drar, her Statsraad Lehmkuhl under fulle seil på vei til havs
    Riga City Camp ligger på en liten øy som deler elven i to, midt i Riga Sentrum
    Korshøyden er stedet for å minnes noen gjennom å skrive navnet på et kors og sette i bakken eller henge opp
    Vilnius sett fra oven, fra borgen som troner over byen og har beskyttet den i århundrer
    Store åpne plasser ligger foran offentlige bygninger i Vilnius
    Og slik ser kirken ut innvendig
    Mikolajka er en flott turistby med småbåthavner, butikker og restauranter langs bredden
    To glade nordmenn nyter sol og varme på campingen
Tekst og foto: Inger Bjørnsund Johansen og Grete Enger
Bobil og Caravan magasinet, nr 1. februar 2015

Nye reisemål: Bobil til Baltikum

Fra Estland gikk vår oppdagelsesreise gjennom Baltikum videre til Latvia, Litauen og til sist Polen. Det ble en eventyrlig reise gjennom småbyer og besøk på en rekke campingplasser som åpenbart hadde gjennomgått betydelig oppgradering de senere år.

Riga er hovedstaden i Latvia, og midt i byen ligger Riga City-camp på en liten øy som deler elva i to. Riga var akkurat da en av besøkshavnene for «The Tall Ships Races 2013» så vi havnet midt i smørøyet med fri utsikt til blant annet stolte norske seilskip som Christian Radic, Statsraad Lehmkuhl og Wyneren fra Ålesund, i tillegg til flere små norske seilskuter. Campingplassen var fin og ryddig med greit dusjanlegg, og været viste seg fra sin beste side.

Buss- og båttur

Dagen etter ankomst var det tilbud om kombinert buss- og båttur på halvannen times tid. Faktisk med norsk tale i «ørepluggene». Riga er kjent for et stort marked som må oppleves. Opplevelsen ble ikke mindre av at omtrent alt av mannskapet fra seilskutene på havna gjorde oss selskap. På kvelden ble det et heidundrendes fyrverkeri, og dagen derpå heiste hele flåten seil og dro avgårde. Hele tre timer tok det før alle var ute av havna, et majestetisk syn for oss som fulgte med.

Korshøyden

Turen går videre mot Litauen. Veiene er ikke helt av toppklassen, men været er praktfullt. Vi besøkte Korshøyden hvor man kan kjøpe et kors, skrive et navn eller to man ønsker å minnes, og deretter plante det i jorda. Over hele høyden står korsene tett i tett, store og små i alle fasonger og forteller sine egne historier. Flere av oss fulgte skikken og plantet egne kors før vi dro videre til Vilnius City Camp. I mellomtiden hadde GPS-en forsøkt å lede oss inn i trange sidegater i byen, men vi klarte til sist å komme oss ut og fram til campingen.

Rundtur i Vilnius

Flere av oss skal på sightseeing i Vilnius. Bussen kommer og henter oss på campingen, kjempeenkelt, turen til byen tar ca 20 minutter. Norsk tale var det også her, men regnet skygget litt for utsikten under bussturen. Etter rundturen ble det Gamlebyen, også her er det mange flotte gamle bygninger, trange smug og kirker. Noen av oss må bare innom de kirker en finner. Etter Vilnius går turen videre mot Polen, hvor vi fant en liten og koselig camping i Mikolajka, Wagabunda, som lå i gangavstand til tettstedet. Typisk turiststed med mange restauranter og butikker langs elva, men kjempekoselig. Kan trygt anbefales.

Tungtransport tar søvnen

I flott vær reiste vi via Olsztyn og kommer frem på camping Tramp i Torun. Lite søvn ble det denne natta, da all tungtransporten på veien ved siden av og godstogene som støyer og tuter hele natta igjennom. Vi drar derfor tidlig derifra og videre mot Poznan. Etter noen omkjøringer er vi på rett vei. Campingen som vi hadde plottet inn fantes faktisk ikke, det var flere slike selv om vi hadde koordinater og det hele. Vi kjører derfor videre og bestemmer oss for å kjøre helt frem til Slawa hvor FICC-treffet starter dagen etter. Etter flere mil ute på bygda, med dårlige veier og veldig lave underganger så ankommer vi ca kl 20.30. En hyggelig polsk herremann tok oss vel imot. Dirigerte og styrte, fikk oss alle etterhvert på plass ut i fra hvor store enheter vi hadde som skulle plasseres.

Treffet starter

Tirsdag 6. august startet innkjøringen. Bobilforeningen ankommer og blir liggende ved siden av oss. Ca. 30 grader i dag og strålende sol. Vi rusler rundt på campingen og ser på de mange som var kommet fra alle land som har meldt seg på treffet. Mange forskjellige flagg hang overalt. En utrolig gjeng som vi ble liggende sammen med og andre kjente som vi treffer rundt om. De i følget fra bobilforeninga var de fleste også medlem i NBCC. En fin gjeng alle sammen uansett hvem de reiste til treffet sammen med.

Onsdag 7. august starter alle “aftenene” som en kan begynne å gå på. Noe som ble spennende og ikke minst noe artig alt etter hvor en gikk og fikk litt å bite i og drikke på. Kl 17 starter toget som førte oss ned til teltet og åpninga. Et flott skue med mange artige innslag, og mange som hadde pyntet seg i sine flotte nasjonale drakter. Noe også flere av våre medlemmer i NBCC hadde gjort, kjempestas og veldig flott. De ble mye fotografert, så det falt i smak blant andre nasjoner.

Spesiell tysk aften

Torsdag 8. august var det Canada sin tur til å ha “aften”. De holdt til i teltet på stranda, mere mat og drikke fra Canada land ble det her. Fredag 9. august åpnet med lyn og torden. Tysk “aften”, og det hadde vi hørt var veldig spesielt. Et stort område det så ut som om alle delstatene i Tyskland hadde sine spesialiteter med mat og drikke. Vi stod i kø rundt på hele området, og spiste og drakk oss igjennom. Ble mye latter etter hvert. Det var et noe spesielt møte med tyskerne, men et kjempeminne tross alt. At det går an å lage til så mye for alle oss andre på treffet? Det må bare oppleves.

Seinere på dagen er det norsk “aften”. De norske stilte med nystekte vafler med tilbehør, vin, og spekemat m/tilbehør og øl/akevitt og alkoholfritt. Det meste fraktet med fra Norge. Flott laget til med norske flagg og vi pyntet så godt vi kunne alle sammen. Praten gikk livlig. Vi skulle ha samling av alle de norske, “restefest”, men det ble ikke noe av da regnet varte utover kvelden. Vi i NBCC sitt følge trosset været og satt ute under markiser og prata og koste oss til vi trakk inn for natta.

80 års jubileum

Lørdag 10. august kl. 19 bar det ned til teltet på stranda for FICC sitt 80 årsjubileum. Det var ikke sitteplasser til alle, flere gikk, men to av oss ville ha med oss maten som vi hadde hørt så mye om. Den besto av en stor hvetebolle med lokk og med kjøttsuppe med pølsebiter og eggebåter oppi, samt valgfritt drikke til. Kjempegodt synes da vi to som ventet. Vi kom i prat med mange hyggelige folk. Vi måtte selvfølgelig fortelle om Norge, som vi anbefalte på det varmeste at de måtte besøke. Selger jo landet vårt så godt vi kan.

Hjemveien

Søndag 11. august er treffet over, og vi kjører hjemover på noen helt grusomme veier hvor vi brukte 2 timer på 90 km. Ankommer grensa Tyskland/Polen og kjører i retning Berlin før vi drar nordover til øya Rügen, nord i Tyskland. Fremme i Binz finner vi parkeringa i byen hvor vi har lov å stå både med vogner og bobiler. Mandag 12. august tar vi privatbilen og kjører til Prora, Hitlers lange ferieblokker som ligger like ved. Et utrolig byggverk for Hitlers trofaste medarbeidere, påbegynt i 1938. Krigen stoppet ferdigstillelse, men militæret overtok etter krigen, og byggene ble brukt helt til 1992. Det ene bygget var laget til som et stort museum. Øvrige er under restaurering til flotte sommerleiligheter. Forskjellige kunstnere holder til i noen av byggene, og der er det også utsalg. En kjempeflott lang badestrand rett ved, synd været ikke var med oss i dag så vi kunne fått solt og badet oss litt. Savner svømmeturene som når en er i varmere strøk, les sør for alpene.

Flott turistby

Binz er en flott liten turistby med lang strandpromenade, og lang gågate med mange butikker. Vi handler en del til oss sjøl og også til de håpefulle hjemme. Seinere kjører vi en tur til Sassnitz. Sist vi var der i 2001, var det et gammelt og slitt sted vi kom til som vi kun kjørte igjennom. Denne gangen var det noe helt annet, en flott turistby, både langs sjøen og lenger oppe i byen, der det var lagt ned steiner/heller og bygd nye flotte hus og butikker, en utrolig forandring. Flott å se at det kommer etter også andre steder etterhvert. Tirsdag 13. august var det en flott tur over til Trelleborg i Sverige med Stena Line.

Oppsummering

En flott tur fra Finland i juli og videre gjennom de baltiske landene på veien til FICC-treffet i Polen. Mange fine nye veier bygget med EU-midler, men også mange elendige strekninger å kjøre. Vi synes det var kjekt å kjøre flere i lag. Vil takke alle som vi dro sammen med, også de vi traff i Polen for flotte og minnerike dager. Ikke siste gang vi drar på FICC-treff igjen. Håper flere ser mulighetene for tur til FICC-treff.

Få nyhetene rett hjem i postkassen

Artiklene fra NBCC vil først være tilgjengelig digitalt en stund etter at medlemsmagasinet er distribuert. Medlemsbladet samt en rekke andre fordeler kan du enkelt sikre deg ved å bli medlem hos Norges største og eldste interesseorganisasjon for deg med bobil eller campingvogn.
Meld deg inn i Norsk Bobil og Caravan Club du også!