• CEO Wolfgang Speck forklarer konstruksjonen av Deseo
    CEO Wolfgang Speck forklarer konstruksjonen av Deseo
  • Lett, lyst og luftig interiør på Deseo
    Lett, lyst og luftig interiør på Deseo
  • LED-lysstripen på siden av Deseo gir en lett gjenkjennelig signatur i mørket
    LED-lysstripen på siden av Deseo gir en lett gjenkjennelig signatur i mørket
  • Både toalettluken og tilkobling til vann og strøm er plassert i gassluken. (Dette er en prototype, med strømkoblingen på siden)
    Både toalettluken og tilkobling til vann og strøm er plassert i gassluken. (Dette er en prototype, med strømkoblingen på siden)
  • Med spesialtilpasset telt som festes til bakluka får man en skjermet uteplass
    Med spesialtilpasset telt som festes til bakluka får man en skjermet uteplass
  • Weinsberg CaraOne Edtition [ICE] er beregenet for aktiv helårsbruk. Legg merke til de store lastelukene som gir plass til sportsutstyr og klær
    Weinsberg CaraOne Edtition [ICE] er beregenet for aktiv helårsbruk. Legg merke til de store lastelukene som gir plass til sportsutstyr og klær
  • Lounge med hvilestoler, Stor TV og peis har vi ikke sett i en campingvogn før
    Lounge med hvilestoler, Stor TV og peis har vi ikke sett i en campingvogn før
  • Modelltilpassede fortelt sitter som et skudd. Legg merke til dråpeformen på teltet til T@b-vognen
    Modelltilpassede fortelt sitter som et skudd. Legg merke til dråpeformen på teltet til T@b-vognen
Del denne siden:
Hos Knaus Tabbert: Olav Barhaugen for BoCM og Bobilverden.no
Bobil og Caravan magasinet, nr 4. september 2017

Ny vektrevolusjon fra Knaus

Knaus er i full gang med å revolusjonere campingvognbygging. I fjor viste de oss Travelino, og nå kommer nye Deseo med det mange mener er framtidens byggemetoder.

Med Travelino viste Knaus oss en ny måte å bygge campingvogner på. En solid ramme i kunstfiber danner omrisset av vognen, og tak og vegger felles in i denne rammen. Dette gir både en stivere og mer solid konstruksjon, samtidig som det åpner for større fleksibilitet. Nå er teknikken utvidet og det var en stolt ledelse i Knaus Tabbert som kunne presentere den helt nye Deseo for et knippe journalister i Bayern i Juni. Deseo har i prinsippet samme grunnkonstruksjon som Travelino, men har fått en ekstra stolpe ca en meter fra bakenden. Dette har gjort det mulig å montere en senkeseng, så på en totallengde på 599 cm (inkludert draget) er det en romslig vogn med fire soveplasser.

Stor bakluke

Deseo har vært en del av modellprogrammet til Knaus en stund. En fleksibel vogn for aktive mennesker. Med en stor dør bak har det vært mulighet for å kjøre inn f.eks en motorsykkel. Med den nye lettvektskonstruksjonen har Deseo blitt enda mer allsidig. Hele bakveggen er nå hengslet i toppen, noe som er gjort mulig med den nye rammekonstruksjonen. Dermed er det mulig å kjøre inn to motorsykler eller en ATV. Takket være lettvektkonstruksjonen har Deseo også fått større nyttelast. Som forgjengeren har den nye lettvekteren to aksler.

Den hengslete bakveggen fungerer også som et tak over uteplassen, og med et spesialtilpasset telt som henges på luka kan man ha en skjermet uteplass.

Lett og elegant

Interiøret i Deseo er enkelt men funksjonelt, og med mange detaljer vi hittil bare har sett på dyrere vogner. Blant annet en TV som er nedfelt i det langsgående skapet. Lette materialer og gjennomtenkt planløsning er med på å holde vekten nede. Sittegruppe og senkeseng er plassert bak i vognen, mens bad og garderobe er foran. Døren er av et gjennomskinnelig kunststoff, noe som slipper inn lys og øker romfølelsen på badet.

Med bad i fronten har man også fått mulighet til å plassere toalettanken i gassrommet foran. Der er også tilkobling til vann og strøm. Dermed slipper man luker for dette rundt på vognen.

I mørket er det lett å gjenkjenne en Deseo på Campingplassen. En helt unik LED-stripe går langs sideprofilen, og gir Deseo en egen signatur. Som en ekstra kuriositet har også blinklysene som selvsagt er i LED fått en ”swipe”-funksjon der lyset beveger seg i den retningen man skal svinge.

Konsern i utvikling

Dette var den viktigste nyheten fra Knaus, men det skjer mye i dette konsernet. CEO Wolfgang Speck kunne se tilbake på en rivende utvikling i løpet av de fem årene han har sittet i sjefsstolen. På disse årene har man doblet omsetningen, og passerer i inneværende år 500 millioner Euro. Dette blir investert i både produksjonslokaler og –utstyr. For i år investeres det hele 125 millioner. Med mer moderne produksjon øker ikke bare effektiviteten, men også kvaliteten. Derfor velger Knaus Tabbert nå å øke tetthetsgarantien på alle sine vogner og biler til 10 år.

Økt bemanning

Bemanningen er også økt, og man har nå over 2000 ansatte ved konsernets ulike avdelinger. De fleste er lokalisert ved hovedanlegget i Jandelsbrunn, sørøst i Bayern. Mye av ressursene går til produktutvikling, noe som blant annet har blitt konkretisert i lettvektsmodellene Travelino og Deseo. Alle nye campingvogner fra Knaus Tabbert vil bli bygd på denne måten i fremtiden. Også på bobiler er det en utvikling, men man er litt avventende med tanke på hvordan bilindustrien utvikler seg. Batteri- og hybridteknologi er på full fart inn i varebilmarkedet, som de fleste bobiler er basert på. Da er det viktig å være forberedt på utfordringene som kommer. En ting som utvilsomt vil bli en utfordring er hvis man skal plassere en batteripakke på 2-300 kg i en bobil, der man allerede sliter med vekten.

Ny bobilserie

Under messen i Stuttgart sist vinter fikk vi presentert et konsept på en ny bybobil basert på VW Crafter, Denne kommer i produksjon nå, og vil bli presentert på messen i Dusseldorf i August. Samtidig innfører Knaus en ny betegnelse på denne typen biler. Til nå har den blitt kalt Kastenwagen på tysk, Camper Van på Engelsk, Plåtis i Sverige og Bybobil i Norge. Inspirert av SUV-betegnelsen som nå har blitt et vanlig begrep i bilverdenen lanserer nå Knaus CUV (Caravaning Utility Vehicle) Sammen med løsninger vi aldri har sett i en slik bil før vil det bli spennende tider fremover. Vi fikk en liten smakebit i en videosnutt, men detaljene må vi nok vente til Dusseldorf med å se.

Helårsvogn fra Weinsberg

Weinsberg er ikke noe stort merke i de nordiske landene, dette har man tenkt å gjøre noe med nå, og lanserer Edition [ICE] Dette er vogner med ekstra vinterisolering og utvidet Alde-varme. Det er foreløpig to vogner som leveres som Edition [ICE] CaraOne 740 UDF og 740 UWF. Disse to har lik utførelse bortsett fra midtseksjonen der UDF har køyeseng på ene siden og frokostgruppe på andre siden. Men den største nyheten er 740UWF der køyesengene er erstattet av to komfortable lenestoler med en TV-benk og peis på motstående side. En løsning vi aldri har sett før i en campingvogn.

Edition [ICE] har tykk XPS isolasjon i gulv og vegger, samt Alde vann- og gulvvarme. Vognene er godt egnet for aktiv helårsbruk med god plass til både sportsutstyr og omfangsrike klær/sko.

Modelltilpasset fortelt

Selv om de fleste campingvogner tilsynlelatende har noenlunde samme form, er det ofte man ser telt som ikke passer helt. Man strammer og justerer, men det blir fortsatt ikke slik man ønsker.  Det kan ofte være profilen på frontenden av vogna som skaper problemer, slik at man ikke får skikkelig strekk på duken. Teltprodusenten Wigo og Knaus Tabbert har derfor innledet et samarbeid, der hver enkelt vogn får sitt spesialtilpassede telt. Vi så flere modeller utstilt på pressekonferansen i Juni, og det var både tradisjonelle telt og lufttelt. Spesielt på de nye vognene Travelino og Deseo der det ikke lengre er noen skinne å tre teltet innpå måtte man finne nye løsninger. På Travelino har man løst det med å lage en leppe på teltduken som strammes rundt siderammen på vogna. For ekstra sikring hadde man på den utstilte modellen strekt bånd over taket som igjen var festet under vogna på motsatt side. Praktisk, men ikke så veldig elegant. Forhåpentligvis blir dette endret til teltene kommer i salg for fullt. Ellers så teltene meget solide og elegante ut. Og når teltet er spesialtilpasset vogna blir jo påassformen perfekt. Spesielt kom dette til syne på T@b, som med sin dråpeform er vanskelig å bruke ordinært fortelt på.

Få nyhetene rett hjem i postkassen

Artiklene fra NBCC vil først være tilgjengelig her på campingportalen.no en stund etter at medlemsmagasinet er distribuert. Medlemsbladet samt en rekke andre fordeler kan du enkelt sikre deg ved å bli medlem hos Norges største og eldste interesseorganisasjon for deg med bobil eller campingvogn.
Meld deg inn i Norsk Bobil og Caravan Club du også!

  • Norges campingplasser
    Vi vet hva som finnes dit du skal.
  • Norges campingplasser
    Vi vet hva som finnes dit du skal.