• Rapido fabrikkene ved Usine
    Rapido fabrikkene ved Usine
  • Monteringshallene for nye Rapido bobiler
    Monteringshallene for nye Rapido bobiler
  • Pierre Rousseau er andre generasjon i Rapido, og har tatt konsernet videre til internasjonalisering og 4. største bobilprodusent i Europa, her besøker han Caravanmessen på Lillestrøm i september 2018
    Pierre Rousseau er andre generasjon i Rapido, og har tatt konsernet videre til internasjonalisering og 4. største bobilprodusent i Europa, her besøker han Caravanmessen på Lillestrøm i september 2018
  • Rapido bobiler er elegante og holder høyt kvalitetsnivå, sier Pierre Rousseau, som leder et rent familieselskap. Sønnen, Nicolas er tatt inn i selskapet med oppgaver innen ledelse og utvikling, og vil sikre «arverekkefølgen» de neste tiårene.
    Rapido bobiler er elegante og holder høyt kvalitetsnivå, sier Pierre Rousseau, som leder et rent familieselskap. Sønnen, Nicolas er tatt inn i selskapet med oppgaver innen ledelse og utvikling, og vil sikre «arverekkefølgen» de neste tiårene.
Del denne siden:
Av: Bjarne Eikefjord
Bobil og Caravan magasinet, nr 1 Februar 2019

Rapido feirer 70 års jubileum: Familiebedrift siden starten

De fleste produsenter av campingvogner og bobiler startet som familieselskaper. Franske Rapido, som i 2018 feiret 70 års jubileum, er intet unntak. Nå er det Pierre Rousseau, sønnen av grunnleggeren Constant Rousseau, som holder i trådene, og BoCM fikk et eksklusivt intervju med ham under Caravanmessen i september 2018. Pierre Rousseau har «vært med» siden starten for 70 år siden, og gikk inn i bedriften som 23 åring i 1971.

Det hele begynte i 1948. –«Da dro familien Rousseau på ferie med telt. Det syntes ikke min mor var særlig tilfredsstillende. Hun var redd for kuer, for den gangen campet man ute i terrenget hvor det var et passende sted å finne. Så allerede samme år besluttet min far å bygge en campingtilhenger»- forteller Pierre Rousseau til Bobil og Caravan Magasinet. Men det ble ikke bare med en liten campingtilhenger. –«Da min far hadde bygget den første campingvogna, var det fort flere som ønsket en slik også, og dermed ble det startet bygging av flere. Så Rapido også startet med å bygge campingvogner»- forteller Pierre. Utviklingen hang tett sammen med at utover fra 1950 årene fikk de fleste i Europa lengre ferier og bedre lønnsutvikling.

Vokste raskt

Etterspørselen etter gode campingvogner tok av, Rapidos sammenleggbare camper solgte i stadig større antall. 1969 kom så den første egentlige campingvogn, og allerede i 1976 hadde fabrikken mer enn 100 ansatte. Stadig flere ønsket å campe komfortabelt, 1970 årene ble en jubeltid for Rapido, forteller Pierre. Men så var det bobilene da. –«Allerede rundt 1980 begynte min far å se på utvikling av bobiler. Første bobil leverte vi i 1983, og derfra har det bare øket på»- forteller Pierre Rousseau, som overtok ledelsen i 1981.

Bobilsatsing

Fram mot tusenårsskiftet satset Rapido både på campingvogner og bobiler. Etter en omfattende diskusjon internt, ble det konkludert med at bobiler så ut til å være fremtiden. Så fra 2003 er det bare bobiler som har rullet ut fra samlebåndene i Rapidos økende antall fabrikker. –«For vi ville være i hele Europa, og ikke minst i Norden. Derfor utviklet vi campingkjøretøyer spesielt tilpasset nordiske krav, med Alde og ekstra varmeisolasjon. Nå går hele 40% av produksjonen vår til eksport»- forklarer Pierre, og legger til at satsingen på Norge har vært en stor suksess.

4. størst i Europa

Rapido har i dag 1.300 ansatte som i 7 fabrikker kverner ut 16.000 produkter i året.  Det gjør Rapido til fjerde største bobilmerke, og selskapet totalt til det nest største innen bobil i Europa, sier Pierre. Og nå er neste generasjon på vei. Sønnen Nicolas gikk i 2014 inn i selskapet i jobben for ledelse og utvikling. For Rapido er en familiebedrift. –«Vi eier alle aksjene selv, og dermed kan vi være helt frie og uavhengige,»- sier Pierre.

Framtiden

Hva er suksessoppskriften, og hvordan ser du for deg den videre utviklingen i caravanbransjen?

-«Oppskriften er meget enkel, det gjelder å lage produkter som folk flest ønsker og liker. Folk har stadig mer fritid, og ønsker å fylle den med opplevelser. Våre bobiler gir muligheten til å reise nærmest over alt, og dermed få del i de mange opplevelser som campinglivet kan gi. Vi som produsenter må derfor levere et bredt tilbud som oppfyller brukernes kvalitetskrav»-, konstaterer Pierre. Han ser for seg at bobilene i overskuelig framtid vil være som i dag. –«Vi får helt klart strengere krav til miljøvennlighet, men mye avhenger av motorprodusentene. Jeg tror hybrider vil komme først. Full overgang til elektrisk drift av bobiler kan være større utfordringer, på grunn av vektutfordringene, men her vil utviklingen vise hva som er mulig å få til»- forteller en av caravanbransjens «Grand Old Men» som langt fra har tenkt å legge inn årene.

Få nyhetene rett hjem i postkassen

Artiklene fra NBCC vil først være tilgjengelig her på campingportalen.no en stund etter at medlemsmagasinet er distribuert. Medlemsbladet samt en rekke andre fordeler kan du enkelt sikre deg ved å bli medlem hos Norges største og eldste interesseorganisasjon for deg med bobil eller campingvogn.
Meld deg inn i Norsk Bobil og Caravan Club du også!