Knaus Tabbert henter krystallkulen: Caravisio – fremtidens campingvogn?

  • Selv fraktet på en trailer gjør Caravisio inntrykk
    Selv fraktet på en trailer gjør Caravisio inntrykk
  • Gjør forteltet overflødig
    Gjør forteltet overflødig
  • Lys eik – og hvitlakkerte flater
    Lys eik – og hvitlakkerte flater
Del denne siden:
Selv fraktet på en trailer gjør Caravisio inntrykk
Gjør forteltet overflødig
Lys eik – og hvitlakkerte flater
Tekst og foto: Knut Noer jr.
Bobil og Caravan magasinet, nr 2 april 2014

Knaus Tabbert henter krystallkulen: Caravisio – fremtidens campingvogn?

Den tok to år å utvikle, fra de første skisser til en fullt ferdig prototyp. Og selv om Knaus Tabbert GmbH så langt ikke har planer om noen serieproduksjon av sin toakslede, 7,90 meter lange campingvogn Caravisio, representerer den like fullt et viktig skritt på veien i bestrebelsene for å motvirke de senere årenes tilbakegang for vognsalget på det europeiske markedet.

Nå er det helt nye kundegrupper som skal lokkes til caravanmarkedet – i første rekke design- og teknologifrelst ungdom med sans for nye ideer og strømninger. Men også båteiere som skal lokkes med «yacht-følelse» på land.

Både båt- og bilinspirert

Med gulv i mørk skipsparkett, hvitlakkerte vegger og møbelfronter i kombinasjon 2 med lys eik, tonet glass, og mørke tekstiler i taket gir hele vognen inntrykk av å være en rullende designleilighet, inspirert av de siste maritime interiørtrender. Det tradisjonelt trange campingvogn-toalettet er erstattet med et romsligere badeværelse, og i soveavdelingen helt i front er to enkeltsenger plassert i V-form. De kan omgjøres til en stor dobbeltseng med en madrassutvidelse mellom sengene. V-formen er ikke tilfeldig valgt. Hele vognen smalner av mot fronten, på samme måte som en båt.

Omfattende tester i vindtunnel har diktert en linjeføring som gir redusert luftmotstand underveis og samtidig sterke assosiasjoner til bildesign, mens øvre del av hekken svinger innover og dermed reduserer turbulens.

Salongen bak i vognen forvandles raskt til en luftig balkong. Nedre del av bakveggen svinges ned og danner en forlengelse av gulvet, mens den øvre delen svinges opp og blir tak som beskytter mot regn, eller soltak som eventuelt kan skyves unna. Det hele opereres med en fjernkontroll, eller like gjerne med en spesiell app lastet opp i iPad eller mobiltelefon, enten denne nå er en android eller iPhone.

Spekket med teknikk

Hele campingvognen er spekket med tekniske finesser som kontrolleres på samme måte, det hele utviklet av en større ekspertgruppe med både bransjeetablerte og eksterne leverandører og designere. Også nivåregulering etter ankomst, med vognens støtteben og justering av luftfjærer i chassiset fjernstyres. Det betyr samtidig at hele vognen kan senkes ned til bakkenivå for enklere adgang inn. I tillegg låses inngangsdøren og alle utvendige luker til lasterommene med et sentrallåssystem uten bruk av nøkler – her kontrolleres det hele med fingerscanning.

Lysdioder ved vannkranen viser hvor mye vann du til enhver tid har i tankene, og kjøkkenkranen kan heves og senkes etter behov. Også putene i salongen har luftfjæring. De kan reguleres trinnløst for å sikre de best mulige ergometriske sittestillinger, og etter noe av det samme prinsippet som i Boeings Dreamliner-fly kan «smartglasset» i vinduene trinnløst justeres fra klart til ugjennomsiktig.

Prosjektor i taket

En HD-prosjektor integrert i det mørke taket viser sine bilder eller filmer mot det melkehvite glasset i skyvedøren mellom kjøkkenet og salongen bak i vognen, og glasset gjør også tjeneste som flatskjerm for TV. Bildet kan speilvendes, om man skulle ønske å se det hele fra salongen eller verandaen på den andre siden av glassdørene.

Underveis gir bakre del av salongen plass til to el-sykler, beskyttet mot regn, sølesprut og oppmerksomhet fra uvedkommende. Et ladesystem for sykkelbatteriene er integrert i et sideskap, og holder hele tiden batteriene ladet ved hjelp av elektromagnetisk induksjon.

Ikke uventet vakte Caravisio stor oppmerksomhet da den futuristiske vognen for første gang ble fremvist for publikum under høstens Caravan Salon Düsseldorf, og det eneste mange ikke helt kunne forsone seg med var at det så langt ikke foreligger planer om serieproduksjon.

Få nyhetene rett hjem i postkassen

Artiklene fra NBCC vil først være tilgjengelig digitalt en stund etter at medlemsmagasinet er distribuert. Medlemsbladet samt en rekke andre fordeler kan du enkelt sikre deg ved å bli medlem hos Norges største og eldste interesseorganisasjon for deg med bobil eller campingvogn.
Meld deg inn i Norsk Bobil og Caravan Club du også!

  • Legg ferien til Norge!
    Campingplassene finner du her:
  • Legg ferien til Norge!
    Campingplassene finner du her: