Campingvogn for nybegynnere: Hvordan bli en caravanist

  • Campingidyll i skjærgården på Vestlandet
    Campingidyll i skjærgården på Vestlandet
  • Størrelse og vekt på vogna må være tilpasset bilen
    Størrelse og vekt på vogna må være tilpasset bilen
  • Drag med friksjonskobling har en hevarm som «låser» draget bedre på kula,  hvilket gir betydelig bedre stabilitet og kjøreegenskaper.
    Drag med friksjonskobling har en hevarm som «låser» draget bedre på kula, hvilket gir betydelig bedre stabilitet og kjøreegenskaper.
  • Drag uten friksjonskobling. Begge har dragdemper som må være i orden.
    Drag uten friksjonskobling. Begge har dragdemper som må være i orden.
  • Dekk er ferskvare. Sjekk DOT-nummeret og skift om dekkene er mer enn 10 år.
    Dekk er ferskvare. Sjekk DOT-nummeret og skift om dekkene er mer enn 10 år.
  • Buler og ujevnheter i vognsider nær overganger til tak eller front forteller om at platene er løsnet fra underlaget, antagelig på grunn av vanninntrengning.
    Buler og ujevnheter i vognsider nær overganger til tak eller front forteller om at platene er løsnet fra underlaget, antagelig på grunn av vanninntrengning.
  • Fuktskaden i nærbilde. Skal dette bli tett, må hele bakveggstykket skiftes, og det koster flesk.
    Fuktskaden i nærbilde. Skal dette bli tett, må hele bakveggstykket skiftes, og det koster flesk.
  • Gasslanger skal være hele og uten sprekker i overflaten. Trykktest gjerne hele anlegget for å sjekke for andre lekkasjer.
    Gasslanger skal være hele og uten sprekker i overflaten. Trykktest gjerne hele anlegget for å sjekke for andre lekkasjer.
  • En varmtvannsbereder som fikk kuldegrader uten å være tappet. Sjekkes lett ved å fylle vann på tanken og «kjøre» varmtvannet en kort stund. Kommer det da vann ut av berederen, er utskiftning eneste mulighet. Pris: bortimot et par store lapper.
    En varmtvannsbereder som fikk kuldegrader uten å være tappet. Sjekkes lett ved å fylle vann på tanken og «kjøre» varmtvannet en kort stund. Kommer det da vann ut av berederen, er utskiftning eneste mulighet. Pris: bortimot et par store lapper.
Del denne siden:
Campingidyll i skjærgården på Vestlandet
Størrelse og vekt på vogna må være tilpasset bilen
Drag med friksjonskobling har en hevarm som «låser» draget bedre på kula,  hvilket gir betydelig bedre stabilitet og kjøreegenskaper.
Drag uten friksjonskobling. Begge har dragdemper som må være i orden.
Dekk er ferskvare. Sjekk DOT-nummeret og skift om dekkene er mer enn 10 år.
Buler og ujevnheter i vognsider nær overganger til tak eller front forteller om at platene er løsnet fra underlaget, antagelig på grunn av vanninntrengning.
Fuktskaden i nærbilde. Skal dette bli tett, må hele bakveggstykket skiftes, og det koster flesk.
Gasslanger skal være hele og uten sprekker i overflaten. Trykktest gjerne hele anlegget for å sjekke for andre lekkasjer.
En varmtvannsbereder som fikk kuldegrader uten å være tappet. Sjekkes lett ved å fylle vann på tanken og «kjøre» varmtvannet en kort stund. Kommer det da vann ut av berederen, er utskiftning eneste mulighet. Pris: bortimot et par store lapper.
Tekst: Bjarne Eikefjord
Bobil og Caravan magasinet, nr 2 april 2014

Campingvogn for nybegynnere: Hvordan bli en caravanist

Statistikkene viser at de fleste norske caravanister er godt voksne. Gjerne i barnebarnsalder. Å reise med campingvogn burde være midt i blinken for småbarnsfamilier. Så hvorfor ikke ta utfordringen og sette i gang?

Første utfordring blir å få tak i campingvogn. Det trenger ikke koste skjorta. For under 50.000 er det fullt mulig å få en godt brukende campingvogn til å reise med, så lenge man ivaretar noen forholdsregler. I denne prisgruppa finnes vogner fra 10 til 15 år. Første utfordring er vekt. Kjekt med stor vogn, men det hjelper lite hvis familiebilen ikke orker, eller er godkjent, for å trekke vekta av vogna. Første bud er derfor å ta en titt i vognkortet og finne maksimal tilhengervekt for bilen. Den må ikke være lavere enn totalvekten på campingvogna.

Reisevogn

De fleste ser i begynnelsen for seg en vogn til å reise med. En god reisevogn vil være mellom 4 og 5,5 meter, vekt fra 1000 til 1500 kilo, og bredden bør ikke være over 2,3 meter hvis det er norske veier som skal utforskes. Mange vogner er tilgjengelig med køyesenger, og det er kjekt med eget soverom for barna. Varmt vann og fast toalett var også kommet som standard på de fleste etter 1995. Campingforhandlere tar sjelden inn eldre vogner, så her er det privatmarkedet, fortrinnsvis gjennom FINN.NO som gjelder. Fallgruvene kan være mange.

Fukt

En campingvogns største fiende er fukt. Får fuktskader lov å utvikle seg, er det ikke lenge før vogna blir til plantejord i veggene. En visuell inspeksjon av eksteriør og interiør kan fortelle mye. Buler langs sidene ved overgangen veggtak sier litt. Mugglukt innvendig sier mer. Men aller mest sier en fuktmåler som kan fås for en rimelig penge i flere utstyrsbutikker. Sett spissene på fuktmåleren mot tak og vegger ca. 3-5 cm. fra selve overgangen, og les av.

Fronten er spesielt utsatt, særlig rundt vinduer. Skjolder og striper i tapet sladrer også om at her er det vannmolekyler på avveie. «Innpakking» av vinduer og hjørnelister i silikon eller sikaflex viser at den tidligere eier er helt oppmerksom på elendigheten. Oppdages fuktskader – gå videre, ingen grunn å kaste bort penger og tid på noe som nesten aldri vil kunne utbedres tilstrekkelig.

Dekk og drag

Dekk er ferskvare. Selv om dekkmønsteret knapt viser slitasje, sladrer DOT-nummeret om dekkets alder. Før 2000 var det tre siffer, hvor de to første viser produksjonsmåned, og det siste viser årstallet. (209 = uke 20 i år 1999) Etter 2000 har DOT-nummeret fire siffer, slik at for eksempel 5008 betyr produksjon i uke 50 i år 2008. DOT-nummeret finnes i et eget ovalt «vindu» på dekksidene, og er dekket eldre enn ca. 8 år, er det i praksis ikke lenger trygt å kjøre med. Over 10 år kan det være direkte farlig fordi det kan eksplodere når som helst.

De fleste campingvogndekk har 6 lag slitebaneoppbygging, i motsetning til bildekk som har 4 lag. Dette står også på dekksiden i form av antall «ply rating». Det er derfor ikke bare å gå i nærmeste dekkutsalg og kjøpe billigste dekk når de gamle skal skiftes. En ting er risikoen for nytt punkteringssmell, en annen ting er risikoen for å måtte parkere vogna på stedet om «onkel» tar en titt i vognkortet og finner feil type dekk ved veikantkontroll.

Friksjonskobling

Fra 1995 er de fleste vogner levert med såkalt «friksjonskobling» det vil si en hevarm som «låser» draget bedre på kula. Hva det har å bety av bedre stabilitet for eksempel når en trailer møtes, kan knapt beskrives, det må oppleves for å tro på hvilken enorm forskjell friksjonskoblingen utgjør i kjøreegenskaper.

I selve koblingen ligger også dragdemperen, som sørger for at oppbremsing skjer mykt og behagelig, den bør derfor sjekkes og eventuelt skiftes.

Tar vi så med bremsekontroll, at bremsene både tar, og tar likt på begge hjulene, skulle mulighetene for en trygg og god ferietur med campingvogn være til stede. Så lenge vognene står fast på samme sted år etter år er kanskje ikke bremsene det vi tenker først på. Men i det øyeblikk man skal flytte herligheten etter en bil langs en vei, kan man fort få store overraskelser. Flere er stanset i kontroller, eller har havnet i ulykker med vogner som har vært omtrent bremseløse.

Et hjullager som er dårlig, resulterer i større motstand, varmgang, og til slutt kan selve akseltappen ryke tvert av. Å miste et hjul er ikke noe hyggelig erfaring, men det skjer noen hvert eneste år. Et dårlig lager betyr at hjulet går tregt rundt, samtidig med at man kan høre en gnisse eller gnagelyd når hjulet dreies fritt rundt. Lett og grei sjekk som lønner seg senere.

Oppvarming og funksjoner

Gasslangene er et viktig sikkerhetspunkt. Er de morkne og sprukne i overflaten, skift. Trykksjekk også hele anlegget for å unngå overraskelser i form av gasslekkasje som fort kan medføre eksplosjonsfare.

Luft- eller vannbåren varme involverer en debatt om hva som er best, hvor meninger er omtrent likt antallet caravanister. På en eldre vogn er luftbåren varme enklere å sjekke og vedlikeholde, vannbåren varme kan bringe med seg lekkasjer, utette pakninger og utslitt sirkulasjonspumpe.

Tekniske installasjoner må fungere. Et svakt punkt er varmtvannsberederen, som er et «persilleblad» når det gjelder kuldegrader. Hvis man skulle ha glemt å tappe vannet før kulda kommer snikende om høsten. Kjøleskapet bør også kontrolleres. Det samme gjelder batteriet.

Det som er listet opp her, er gjerne ting som ikke kan leses ut fra den visuelle standarden innvendig og utvendig i vogna, men som ikke er mindre viktig for den nye caravaneier av den grunn.

Papirkontroll

Når sjekklisten er vel og bra gjennomgått, gjenstår å skrive kontrakt og hekte vogna på kula og søke caravanlivets gleder. Vel, stopp et lite øyeblikk, sjekket heftelser på vogna? Årsavgiften følger vogna og ikke eieren. Hvis tidliger(e) eier(e) har sluntret unna den avgiften, kan det bli en meget stor overraskelse. I ett tilfelle måte en nybakt caravanist betale årsavgift for hele 10 år tilbake, for å få registrert en nyervervet vogn på seg selv. Denne kontrollen bør gjøres enten man kjøper vogn gjennom forhandler eller privat.

En campingvogn for en småbarnsfamilie gir mange og gode feriemuligheter og opplevelser innen selv trange etablerings-budsjetter. Enten man satser på reiser, eller på fastligging. De fleste campingplasser er rene eldoradoer for småbarn. Så da er det bare å ønske velkommen og lykke til med campinglivet.
 

Få nyhetene rett hjem i postkassen

Artiklene fra NBCC vil først være tilgjengelig digitalt en stund etter at medlemsmagasinet er distribuert. Medlemsbladet samt en rekke andre fordeler kan du enkelt sikre deg ved å bli medlem hos Norges største og eldste interesseorganisasjon for deg med bobil eller campingvogn.
Meld deg inn i Norsk Bobil og Caravan Club du også!

  • Legg ferien til Norge!
    Campingplassene finner du her:
  • Legg ferien til Norge!
    Campingplassene finner du her: