Bobiler i flere varianter

  • Løs bobil-enhet på en pick up. Det er nesten som en campingvogn, men er en "bobilenhet" når den er i bruk.
    Løs bobil-enhet på en pick up. Det er nesten som en campingvogn, men er en "bobilenhet" når den er i bruk.
  • Den klassiske campingbussen - opprinnelig mest mest en VW, men nå også  på Mercedes, Peugeot, Fiat, Nissan, mm.
    Den klassiske campingbussen - opprinnelig mest mest en VW, men nå også på Mercedes, Peugeot, Fiat, Nissan, mm.
  • Den "varebilbaserte" utgaven. Fullverdig bobil, men med mer praktiske mål  enn de større typene. Trolig en viktig ny trend her...
    Den "varebilbaserte" utgaven. Fullverdig bobil, men med mer praktiske mål enn de større typene. Trolig en viktig ny trend her...
  • Klassisk kort bobil med stor sovealkove over førerplassen
    Klassisk kort bobil med stor sovealkove over førerplassen
  • Del-integrert, eller halvintegrert bobil er mest vanlig
    Del-integrert, eller halvintegrert bobil er mest vanlig
  • Eksempel på helintegrert bobil
    Eksempel på helintegrert bobil
  • Gruppen "Liner" - eller kanskje vi skal kalle det "bo-busser" på norsk. Er ofte  basert på lastebil-chassiser
    Gruppen "Liner" - eller kanskje vi skal kalle det "bo-busser" på norsk. Er ofte basert på lastebil-chassiser
  • Spesialbygg av bobiler - enten de har garasje for en liten bil bak, eller f.eks.  ekstrem bakkeklaring og drift på 4 eller 6 hjul for terrengbruk
    Spesialbygg av bobiler - enten de har garasje for en liten bil bak, eller f.eks. ekstrem bakkeklaring og drift på 4 eller 6 hjul for terrengbruk
Del denne siden:
Løs bobil-enhet på en pick up. Det er nesten som en campingvogn, men er en "bobilenhet" når den er i bruk.
Den klassiske campingbussen - opprinnelig mest mest en VW, men nå også  på Mercedes, Peugeot, Fiat, Nissan, mm.
Den "varebilbaserte" utgaven. Fullverdig bobil, men med mer praktiske mål  enn de større typene. Trolig en viktig ny trend her...
Klassisk kort bobil med stor sovealkove over førerplassen
Del-integrert, eller halvintegrert bobil er mest vanlig
Eksempel på helintegrert bobil
Gruppen "Liner" - eller kanskje vi skal kalle det "bo-busser" på norsk. Er ofte  basert på lastebil-chassiser
Spesialbygg av bobiler - enten de har garasje for en liten bil bak, eller f.eks.  ekstrem bakkeklaring og drift på 4 eller 6 hjul for terrengbruk
Tekst: Sven Furuly
Bobil og Caravan magasinet, nr 4. september 2014

Bobiler i flere varianter

I forrige utgave av magasinet presenterte vi klubbens nye navn, noe som samtidig også ga en navnendring på klubbladet til «Bobil og Caravan Magasinet». Forklaringen er enkel: Bobiler øker i popularitet og blir en stadig viktigere del av campinglivet.

At bobiler er kommet for å bli, hersker det neppe tvil om – enten du snakker med fagfolk i USA eller Europa. «Motor Homes» har vært et begrep i USA helt siden 1910, men serieproduksjon kan vi først snakke om i 1938. Den andre verdenskrigen satte imidlertid en stopper for produksjonen, men utover femtitallet begynte markedet igjen å blomstre.

Med femtitallet dukket også de første europeiske produsentene opp anført av tyske Westfalia som i 1951 presenterte den første VW-baserte campingbilen.

Mange varianter

I dag er utvalget enormt av campingbiler og bobiler i en rekke ulike størrelser og varianter. For en nybegynner kan det være vanskelig å orientere seg, og selv mer erfarne bobileiere kan til tider slite med å holde rede på de ulike begrepene. Bobilkjøp handler om å sette seg grundig inn i både egne behov og hva som tilbys i markedet. Vi har valgt å dele begrepet bobil inn i åtte ulike hovedkategorier, og med bakgrunn i denne vil det trolig være lettere å gjøre de første sonderingene hos et utvalg seriøse forhandlere.

Kategori 1, Bobil når du trenger det.

Har du en pickup som privatbil eller yrkesbil kan dette åpne for en rimelig og praktisk bobilløsning. Avstanden fra en campingvogn bak bilen og en campingenhet på planet er ikke stor, men fordelen ligger i at man ikke kjører med tilhenger. En annen fordel er naturligvis at bilen gjør tjeneste året rundt, mens campingdelen står på lager. Det finnes en rekke utgaver, produsert i både USA og Europa, på markedet i Norge.

Kategori 2 klassisk campingbil

Den første europeiske campingbilen var basert på VW Transporter, og fortsatt er VW blant de viktigste merkene i dette markedet. Tak til å slå opp kom allerede i 1958, og dagens modeller byr på grei plass og komfort i et kompakt format. Størrelsen gjør denne kategorien til et godt valg for folk som skal ferdes på smale veier. Campingbiler kan også være basert på f.eks Mercedes-Benz, Peugeot, Fiat og Nissan.

Kategori 3, varebilkonverterte

Innefor denne kategorien finner vi fullverdige bobiler – større enn en campingbil, men fortsatt bygd innenfor rammene av en komplett bil fra en bilprodusent. Her handler det om kreativ plassutnyttelse og campinginnredning innenfor de rammene markedets større varebiler tilbyr. Her finnes både dusj og toalett, men plassen er naturligvis begrenset. Største fordel: Smidige og lettmanøvrerte - med bredde på under to meter.

Kategori 4, sovealkove

Denne formen var i mange år synonymt med begrepet bobil. En høy sovealkove over førerplassen og et firkantet, camingvognliknede, påbygg gir god plass innenfor kompakte mål. Sovealkoven har en dobbeltseng, og arealet bak forsetene benyttes til salong, kjøkken og toalett/bad. Kompakte mål gjør disse bilene lette å håndtere og parkere. De fleste produsenter tar utganspunkt i en Fiat eller Ford.

Kategori 5, halvintegrert

Denne typen omtales også som delintegrert eller semiintegrert og skiller seg fra alkove-modellene ved å ha et betydelig lavere påbygg over førerplassen. Her finner vi hovedsoverommet bak i bilen. Den halvintegrerte bilen tar utgangspunkt i en førerhytte og chassis fra en produsent av nyttekjøretøy, som deretter får et påbygg formgitt og konstruert av den enkelte bobilprodusent. Finnes i flere ulike lengder, og er i stor grad basert på Fiat, Ford, Renault og Mercedes-Benz.

Kategori 6, helintegrert

Disse bobilene har større variasjoner i utseendet enn de halvintegrerte, og forklaringen er enkel: Her er det bobilprodusenten selv som formgir alt fra fremre støtfanger til hekken. Slike bobiler er basert på et «nakent» chassis med motor og drivverk fra produsenter som Fiat og Mercedes-Benz, og bobilprodusenten skaper sin komplette enhet på dette. Gedigen førerplass, flott utsyn, høy komfort og mange ulike lengder kjennetegner denne gruppen.

Kategori 7, luksuriøs Liner

En «Liner» er etter norske begreper mer en «bo-buss» enn en bobil. Mens mange av bobilene ligger under vektgrense 3500 kg, dreier «linere» seg om lastebilbaserte utgaver i luksusklassen, der både bredde og lengde gjør dette til rullende hytter. Her finner vi plass til to soverom og dusj og toalett i to ulike rom. I prinsippet er dette en helintegrert konstruksjon fra produsenten basert på mekanikk fra tungbilprodusenter som MAN og Mercedes-Benz.

Kategori 8, spesialkonstruksjoner

Finnes det kunder, finnes det også produsenter som kan tilby det «umulige». Enten det skal være plass til en Mini eller ATV bak i «garasjen», eller kunden ønsker terrengegenskaper. Kraftfordeling til tre aksler er ikke uvanlig, og ekstra store vanntanker og drivstofftanker gjør slike kjøretøy egnet til bruk i f.eks ørkenområder. Prisnivået er høyt, og slike spesialbobiler er uvanlige i Norge.

Få nyhetene rett hjem i postkassen

Artiklene fra NBCC vil først være tilgjengelig digitalt en stund etter at medlemsmagasinet er distribuert. Medlemsbladet samt en rekke andre fordeler kan du enkelt sikre deg ved å bli medlem hos Norges største og eldste interesseorganisasjon for deg med bobil eller campingvogn.
Meld deg inn i Norsk Bobil og Caravan Club du også!

  • Legg ferien til Norge!
    Campingplassene finner du her:
  • Legg ferien til Norge!
    Campingplassene finner du her: