• Gammel og ny tid møtes, elbil mot cruisebåt i Hardangerfjorden gjør noen glade: ”Campingturister som kommer til Ulvik i elbil er en drøm. Utslippene fra cruiseskipene skulle vi gjerne vært foruten”. Natalia Golis. Næringsutvikler i Ulvik Kommune
    Gammel og ny tid møtes, elbil mot cruisebåt i Hardangerfjorden gjør noen glade: ”Campingturister som kommer til Ulvik i elbil er en drøm. Utslippene fra cruiseskipene skulle vi gjerne vært foruten”. Natalia Golis. Næringsutvikler i Ulvik Kommune
  • Når du kan kjøre rett inn til ladestasjonen, som her i Gol, er det bare å rygge ut etter endt ladning.
    Når du kan kjøre rett inn til ladestasjonen, som her i Gol, er det bare å rygge ut etter endt ladning.
  • Veien over Hemsedalsfjellet østfra stiger jevnt helt fra Gol, og dette merkes på strømforbruket.
    Veien over Hemsedalsfjellet østfra stiger jevnt helt fra Gol, og dette merkes på strømforbruket.
  • Borgund Stavkirke er et populært turistmål, men krever at du må svinge av hovedveien
    Borgund Stavkirke er et populært turistmål, men krever at du må svinge av hovedveien
  • På Lunde Camping i Aurland ble Tesla’en inspisert med stor interesse av camping-naboene
    På Lunde Camping i Aurland ble Tesla’en inspisert med stor interesse av camping-naboene
  • Vestlandet byr på mange gode Camping-muligheter, og hyggelige folk treffer en over alt.
    Vestlandet byr på mange gode Camping-muligheter, og hyggelige folk treffer en over alt.
  • Hardangerbrua er et mektig byggverk og gjør det lett å flytte seg mellom Eidfjord og Granvin.
    Hardangerbrua er et mektig byggverk og gjør det lett å flytte seg mellom Eidfjord og Granvin.
  • I Eidfjord var vi nødt til å koble av vogna for å få til å lade
    I Eidfjord var vi nødt til å koble av vogna for å få til å lade
  • Elbil-turist møter elbilen som benyttes til alle daglige gjøremål på Sæbø Camping i Eidfjord. Dette er de to eneste elbilene på markedet med tilhengerfeste.
    Elbil-turist møter elbilen som benyttes til alle daglige gjøremål på Sæbø Camping i Eidfjord. Dette er de to eneste elbilene på markedet med tilhengerfeste.
  • Nasjonal Turistveg over Hardangervidda gir flott utsikt i alle himmelretninger
    Nasjonal Turistveg over Hardangervidda gir flott utsikt i alle himmelretninger
  • Hobby 460 LU er en fin vogn for folk som ønsker å reise rundt. Fin innvendig plass og stabile kjøre-egenskaper gjør denne til et interessant alternativ.
    Hobby 460 LU er en fin vogn for folk som ønsker å reise rundt. Fin innvendig plass og stabile kjøre-egenskaper gjør denne til et interessant alternativ.
  • Jaguar i-Pace er allerede presentert i Norge, og serieproduksjon er i full gang. De første norske kjøperne får denne firehjulsdrevede elbilen i september
    Jaguar i-Pace er allerede presentert i Norge, og serieproduksjon er i full gang. De første norske kjøperne får denne firehjulsdrevede elbilen i september
  • Audi e-tron er blitt vist i ulike-prototype-stadier og mange norske interessenter har allerede skrevet kontrakt. De første bilene skal leveres mot slutten av året.
    Audi e-tron er blitt vist i ulike-prototype-stadier og mange norske interessenter har allerede skrevet kontrakt. De første bilene skal leveres mot slutten av året.
  • Mercedes EQC er den første av en helt ny generasjon elbiler fra Mercedes. Nordmenn har kunnet bestille bilen i flere måneder, og de første får den i januar/februar 2019.
    Mercedes EQC er den første av en helt ny generasjon elbiler fra Mercedes. Nordmenn har kunnet bestille bilen i flere måneder, og de første får den i januar/februar 2019.
Tekst og foto Sven Furuly
Bobil og Caravan magasinet, nr 3 Juni 2018

Bobil og Caravan Magasinet tester: EL-bil + campingvogn = sant

Norske politikere snakker om å forby salg av nye biler med bensin- eller dieselmotorer i 2025. Da skal vi kjøre elektriske nullutslippsbiler. Hvordan skal det da gå med meg som reiser på bilturer med campingvogn bak – tenker du kanskje? Vil dette fortsatt være mulig? BoCM har, som første tidsskrift, foretatt en testtur med nettopp elbil foran en campingvogn

Elbilene er kommet for å bli. Hittil i år 28% av alle ny-registrerte personbiler i Norge drevet av strøm, og hadde produksjonskapasiteten hos bilfabrikkene vært større, ville dette tallet vært enda høyere. Hva betyr dette for den som elsker å henge campingvogna på kroken og reise på kryss og tvers – fri som fuglen og full av eventyrlyst? Det har vært skrevet som mye om ”rekkeviddeangst” knyttet til bruk av elbil, og selv om batteriene er blitt større og ladestasjonene mange, er det nok mange som fortsatt er skeptiske. Og hva skjer når du har lyst til å henge en vogn på opp mot 1500 kg bak bilen? Er elektriske biler i det hele tatt brukbart for caravanfolket?

Elbiler i ulike formater

Vi skal ikke så veldig mange år tilbake før små elbiler som den norske Think og den japanske Mitsubishi iMiEV var enerådende blant elbilene. Små, trange og ganske magert utstyrt for å utnytte kostbare batteripakker til akseptable kjørelengder. I praksis egner disse bilene seg for småkjøring innenfor et lokalområde, eller pendling over en begrenset strekning. Den store og avanserte elbilen Tesla snudde opp ned på folks oppfatning av elbiler. Godt hjulpet av norske politikeres ønske om å fase inn nullutslippsbiler i stor skala, fikk dette nyskapte elbilmerket fra USA en ”flying start” da det ble lansert i Norge i 2013. Elon Musk, mannen bak Tesla, tok absolutt de tradisjonelle bilmerkene ”på sengen” og skaffet seg en ledende posisjon i den mer påkostede og luksuriøse delen av elbil-markedet. Fra å være et helt ukjent merke har Tesla i dag blitt målestokk for hvor teknisk avanserte – og hvor store batterier en elbil er nødt til å ha - for at bilkjøperne skal likestille denne med en hvilken som helst stor familiebil med en tradisjonell forbrenningsmotor under panseret. Alle de store bilprodusentene i verden har nå elbiler på programmet, eller vil lansere slike i løpet av de nærmeste to årene. I mellomtiden har Tesla flyttet grensene videre, og med den store Model X får nordmenn oppfylt to viktige ønsker: Den har firehjulsdrift og tilhengerfeste.

Batteriet avgjør

Hvor langt en elbil kan kjøre mellom hver oppladning handler om batteriets størrelse og hvor mye elektrisk energi det går med til å drive bilen en kilometer. Det er akkurat som en tradisjonell bil: Hvor stor er bensintanken, og hvor mange liter drivstoff bruker bilen per mil? Da vet vi at det oppgitte bensin- eller dieselforbruket i bilens brosjyrer er avhengige av faktorer som trafikkforhold, geografi, vær, årstid og ikke minst personlig kjørestil. Henger du på et tilhenger øker forbruket betydelig, og med fullt lass de bratte bakkene opp til hytta mangedobles forbruket. En stor campingvogn representerer ikke bare økt vekt, men også stor luftmotstand som må overvinnes. Rekkevidden på elbiler har hittil vært oppgitt etter en såkalt NEDC-norm. Denne er – for å si det mildt – en smule optimistisk i sin metode. En ny norm, WLTP, er i ferd med å innføres, og denne gir et mer sannferdig bilde av elbilene strømforbruk og rekkevidde. Til daglig kjører jeg en Hyundai Ioniq Electric. Denne har et batteri på 28 kWh. Med et oppgitt forbruk på 100 watt/km blir den teoretiske rekkevidden 280 km, og dette er oppgitt i bilens brosjyre.  Er det mulig å få bilen til å gå så langt? Nja… men det skal vi komme tilbake til mot slutten av artikkelen.

Mengder av spenning

Som testbil til vår tur med campingvogn har vi benyttet en Tesla Model X P90D. Foruten firehjulsdrift og tilhengerfeste kan bilen konfigureres med inntil syv sitteplasser, og blir dermed en fullverdig familiebil som byr på både god plass og fine fartsressurser. Modellbetegnelsen sammenfaller med batteriets kapasitet, som i dette tilfellet er 90 kWh. Tesla oppgir et blandet forbruk på 184 watt per kilometer (1,84 kWh/mil) for den 539 hk sterke bilen. Rent teoretisk gir dette en rekkevidde på 480 km, men det er nå vi skal begynne å se nærmere på batteriets tekniske begrensinger og hvordan kjøreforholdene også spiller inn på den rekkevidden du kan oppnå.

Brukserfaringer

For å sikre lang levetid på litium-ion batteriene som vi finner i de aller fleste elbiler i dag, sørger elektronikken for at batteriene aldri kan brukes helt ned mot null, og heller aldri lades helt opp til maks. Det er ikke uvanlig at disse grensene ligger rundt 10% i hver ende, og da får vi en netto batterikapasitet på 72 kWh for denne Tesla’en. Et slik anslag harmonerer godt med både det oppgitte forbrukt (1,84 kWh/mil) og den beregnede kjørelengden bilens datamaskin sier vi har til rådighet med fulle batterier. Ved fire fulle ladninger - der vi ladet til maksimalnivå - fikk vi oppgitt 384, 384, 387 og 385 km rekkevidde i bilens display. Det er imidlertid få Tesla X-eiere som ”kjører på sparebluss” for å nå et lavest mulig forbruk.

Rekkevidde

Den gode rekkevidden, kombinert med et bra utbygd nett av ”Supercharger” ladestasjoner gjør at de fleste utnytter både motorkraft og elektrisk drevet komfortutstyr som f.eks klimaanlegg, uten tanke på å måtte ”spare” for å nå reisemålet. Et typisk forbruk på rundt 2,5 kWh per mil blir oppgitt av Tesla-eiere jeg har snakket med, og et par av disse har også kjørt litt med tilhenger bak bilen. Da blir forbrukt minst det doble, fikk jeg høre. Andre norske biljournalister har oppgitt 3,0 kWh som testresultat ved prøvekjøring av Tesla Model X P90D, men da har nok høyrefoten vært tung, gleden over bilens dynamikk stor, og kjøreturene ganske korte. Mitt prosjekt med en campingtur har altså visse utfordringer.  Dersom det jeg er blitt fortalt stemmer, får jeg bare en rekkevidde på rundt 17 mil før batteriet er tomt – og jeg må jo også ha litt i reserve for å nå fram til ladestasjonene på turen.

Fritt rutevalg

Det er etter hver blitt et godt utbygd nett av ladestasjoner i Norge. Til å begynne med var de fleste ladepunktene satt opp i kommunal regi. De fleste med en 16A kurs for bruk av vanlig stikkontakt, og en ladetid på et halvt døgn for et tomt batteri. Nå er det blitt et godt utbygd nett av hurtigladere, drevet av private aktører. Dermed er det mulig å lade opp batteriene til 80% på de fleste elbiler på alt fra noe mellom en halvtime og en time. En Tesla-eier har et eksklusivt nett av hurtigladere som eiere av andre bilmerker ikke kan benytte, og dersom eieren i tillegg registrerer seg som kunde hos de to største private aktørene, Fortum og Grønn Kontakt i tillegg, er det et stort nett av hurtigladere tilgjengelig.

En av mine favoritt-turer om våren er en tur på et par-tre dager fra Oslo over til Vestlandet og tilbake. Fra vår og lysgrønne bjerkeløv på Østlandet, forbi de siste restene av snø på fjellovergangene, til blomstring i varme og lune fjorder på Vestlandet. Et blikk på ulike art med tilgjengelige ladestasjoner viste at dette slett ikke ville være umulig med en elbil denne gangen, men ville det være gjennomførbart med en campingvogn å kroken? 

Ekstra planlegging

Som ”elbilist” lærer man seg mange ulike ”triks”. Ikke bare når det gjelder lavest mulig strømforbruk når man skal ut på langtur, men også hvordan turen kan gjennomføres med minst mulig stress i forhold til batteriets rekkevidde, tid som kastes bort ved ladestasjoner og hva som er praktiske dagsetapper. Første bud er naturligvis å starte med fulladet batteri. Deretter bør du forsøke å planlegge ladestopp der det også passer med en kaffekopp, litt å spise, handle, eller besøke attraktive severdigheter. Med god planlegging vil man oppleve at ”bortkastet” tid til ladning blir redusert til et minimum og turen blir hyggelig. Alt dette er naturligvis lett å se i teorien, men hva skjer når vi henger en campingvogn på 4,6 meter og 1256 kg bak elbilen?

Superladere

Første Tesla Supercharger ladestasjon på vi fra Oslo (eller Drammen, som jeg startet fra om morgenen) ligger på Gol. Distansen dit er 17, 5 mil og etter to timer og førti minutter passet det akkurat med formiddagsmat. Forbruket hadde vært 3,0 kW per mil, 32% av kapasiteten var fortsatt igjen. Etter en time og femten minutter hadde jeg igjen ”full tank” og var klar for Hemsedalsfjellet. Når bakkene blir brattere øker strømforbruket, og noen gjennomsnittsmålinger på vei mot fylkesgrensen mellom Buskerud og Sogn og Fjordane fortalte at 4,74 kwh av batterikapasiteten forsvant for hver mil vi klatret oppover…

Men lykken er regenerering, og etter 23,2 mil kjøring frem til neste ladestasjon om kvelden var snittforbruket nede i 2,87 kWh per mil. Slett ikke dårlig, og langt bedre enn skeptikerne hadde spådd på forhånd. En dagsetappe på 40 mil er absolutt godkjent.

Kronglete

En liten utfordring er å lade bilen med en campingvogn på slep. Det er ganske vanlig med ladekontakten foran eller bak på elbiler – og da må man henholdsvis kjøre inn med fronten, eller rygge inn til ladestolpen. Tesla har ladekontakten bak på venstre side, og stolpene er plasser slik at bilen må rygges inn. Litt ugreit med campingvogn, som da må kobles av. På noen ladestasjoner kjører man sideveis inn – som ved en bensinpumpe – og så fremt man ikke tar opp plass for andre slipper man å koble av vogna. På denne turen var jeg heldig, og det var bare en gang jeg var nødt til dette.

Måbødalen suger energi

En av denne turens største energi-utfordringer var Måbødalen. Etter en kort fotostopp midtveis mellom Eidfjord og Vøringsfossen fikk vi beviset på hvor mye energi det koster å flytte fire tonn sju hundre høydemeter opp fra havoverflaten. På det mest ekstreme – da jeg satte ekvipasjen i bevegelse og kjørte de bratteste kilometerne - gikk det med strøm tilsvarende et forbruk på 9,44 kWh per mil. Da var det betryggende å vite at jeg hadde mange alternative ladestasjoner på veien mot Oslo.

Smak av suksess

Samlet kjørelengde var på 79,7 mil, og på turen besøkte vi herlige turistperler som Lærdalsøyri, Aurland, Flåm, Voss, Ulvik og Eidsfjord. Hardangervidda er en av våre Nasjonale Turistveger og er en flott opplevelse i deg selv. På vei østover la vi turen gjennom Numedal: Middelalder-dalen med sine mange godt bevarte gårdstun, stabbur og stavkirker.  Kun et sted valgte jeg å endre ruten på grunn av ”løs mage” i forhold til å ha nok strømreserve for å nå den planlagte hurtigladeren. Da fikk jeg et snev av rekkeviddeangst, og med klimaanlegget avskrudd for å spare strøm ble det ukomfortabelt varmt bak den store frontruten.  Men pytt, det har man lært å leve med, og jeg har aldri gått tom for strøm på alle de årene jeg har kjørt elbil.

Forbruk

Snittforbruket på turen ble 2,82 kWh per mil – og det var det ingen som hadde trodd på forhånd. Sammenliknet med biler drevet av bensin og diesel stemmer det også bra. Min Hyundai Ioniq Electric – som er en bil i Golf-størrelse – får jeg til å bruke 1,15 kWh per mil. En real trekkvogn med campingvogn på slep bruker om lag to og en halv gang så mye drivstoff, som en mellomklassebil uten henger. Forbruket av strøm fremstår med nesten det samme forholdet. Men… og det er et stort men. Elbilkjøring vinterstid byr på utfordring når det gjelder rekkevidde, og med en prognose på 350 – 400 000 elbiler på veien i Norge i 2020 trenger vi ladestasjoner som kan håndtere et større antall elbiler av gangen. Det hjelper ikke med hurtiglader om køen foran deg er lang.

Uforglemmelig

Det ble en uforglemmelig tur – slik campingturer alltid blir. Hyggelige møter, engasjement og vakker natur er en vinnende kombinasjon, og elbilen gjorde det til en ekstra spennende opplevelse denne gangen. BoCMs test viser at det er mulig å kjøre campingvogn med elbil som trekkvogn, men det stiller noen utfordringer underveis.

BoCM takker Campinggården i Drammen for utlån av vogn og Tesla Norge for utlån av bil til denne testturen.

En typisk kjørevogn

Til å gjennomføre denne testen har vi benyttet en campingvogn fra Hobby. Dette merket har vært det mest solgte i Norge helt siden 1982 og er velkjent blant magasinets lesere. Modellen heter 460 LU De Luxe Edition og er en typisk reisevogn for et par på tur, der det også kan res opp til to soveplasser i salongen. Sittegruppe i front, midtseksjon med kjøkken og baderom, samt to enkeltsenger bak er en klassisk og velfungerende løsning. Vogna er fin og stabil med en bra aerodynamisk utforming av fronten og draget. Med en egenvekt på 1256 kg og totalvekt på 1500 kg er dette en vogn som ligger i en gunstig vektklasse for mange ulike bilmodeller. Vogna er utlånt av Campinggården i Drammen.

Tilhengerfestene kommer

Vårt valg av Tesla Model X P90D som testbil er fordi dette er den eneste elbilen som kan trekke en campingvogn som i denne artikkelen. Maksimal tilhenger vekt (med brems) er 2250 kg. Vi har vært i kontakt med alle de norske importørene av elbiler, og i tillegg til Tesla X er det kun Renault Kangoo Z.E. som kan leveres med tilhengerfeste. Den tillatte slepevekten er imidlertid bare 375 kg – og da er det i praksis bare små lastehengere som kan benyttes.

Vi står imidlertid foran lansering av flere nye elbiler som får mulighet for montering av tilhengerfeste og god slepeevne. Jaguar i-Pace som kommer til Norge i september. Opplysningene antydet 700 kg slepevekt på denne firehjulsdrevne elbilen. Noe senere kommer Audi e-tron. Importøren av Audi, eller Mercedes, som lanserer elbilen EQC i februar neste år, bekrefter at bilene vil kunne leveres med tilhengerfeste – og de vil neppe la Tesla få være alene om å kunne tilby biler som kan trekke en campingvogn. 

 

Få nyhetene rett hjem i postkassen

Artiklene fra NBCC vil først være tilgjengelig her på campingportalen.no en stund etter at medlemsmagasinet er distribuert. Medlemsbladet samt en rekke andre fordeler kan du enkelt sikre deg ved å bli medlem hos Norges største og eldste interesseorganisasjon for deg med bobil eller campingvogn.
Meld deg inn i Norsk Bobil og Caravan Club du også!

Besøk Campingportalens turkart