Mover maks for det meste

  • Verksmester Robert Mellingen håndterer over halvannet tonn med feriehus med enkle tastetrykk, men det lønner seg å trene litt på hjemmebane.
    Verksmester Robert Mellingen håndterer over halvannet tonn med feriehus med enkle tastetrykk, men det lønner seg å trene litt på hjemmebane.
  • Bakkeklaringen krymper når vognen utstyres med mover, men det er fremdeles mye å gå på. Husk at også lasteevnen minker litt med dette ekstrautstyret.
    Bakkeklaringen krymper når vognen utstyres med mover, men det er fremdeles mye å gå på. Husk at også lasteevnen minker litt med dette ekstrautstyret.
  • Movere er enkle å ettermontere både på enkeltakslede vogner og dobbeltakslede vogner, og det er tusenlapper å spare på å velge rett i forhold til egne behov og erfaringer.
    Movere er enkle å ettermontere både på enkeltakslede vogner og dobbeltakslede vogner, og det er tusenlapper å spare på å velge rett i forhold til egne behov og erfaringer.
  • Når idyllen du får tildelt ligger inneklemt mellom massive furulegger og gode naboer, demper det stresset hvis ekvipasjen er utstyrt med hjelpemotorer.
    Når idyllen du får tildelt ligger inneklemt mellom massive furulegger og gode naboer, demper det stresset hvis ekvipasjen er utstyrt med hjelpemotorer.
Del denne siden:
Verksmester Robert Mellingen håndterer over halvannet tonn med feriehus med enkle tastetrykk, men det lønner seg å trene litt på hjemmebane.
Bakkeklaringen krymper når vognen utstyres med mover, men det er fremdeles mye å gå på. Husk at også lasteevnen minker litt med dette ekstrautstyret.
Movere er enkle å ettermontere både på enkeltakslede vogner og dobbeltakslede vogner, og det er tusenlapper å spare på å velge rett i forhold til egne behov og erfaringer.
Når idyllen du får tildelt ligger inneklemt mellom massive furulegger og gode naboer, demper det stresset hvis ekvipasjen er utstyrt med hjelpemotorer.
Tekst og foto: Magne Reigstad
Bobil og Caravan magasinet, nr 2, april 2016

Mover maks for det meste

Kjærligheten til både campinglivet og campingvogna kan bli satt på prøve når doningen skal parkeres. Alt er fryd og gammen når sommerboligen parkeres perfekt i første forsøk, men når ingenting klaffer og søla skvetter rundt sandalene da ... I utgave 6 i 2015 så vi på datastyrte parkeringsløsninger. Men rimeligere alternativer finnes også.

Caravanister av det omflakkende slaget må innrømme at de i løpet av en sommerferie har følt seg avmektige når vognen går i vinkel, stemmen i fistel og "signaldama" forsvinner ut av speilbildet. Og det er ikke alle naboer som straks setter fra seg ølboksen og stormer til med dyttende hender. Da er det greit å kunne hente fram en fjernkontroll og med noen tastetrykk foreta en kontrollert parkering som innleder et godt naboskap og overholder brannforskriftene. – Det finnes to hovedgrunner til at folk monterer mover. Hjemme i hagen kan det være både smalt, bratt og svingete, og så er det parkering på trange campingplasser-, forteller delesjef Bjørn Slettebøe hos Bergen Caravan på Hylkje. Han og verksmester Robert Mellingen medgir at campingfolket ennå ikke helt har tatt bølgen på movere, men det spores en klart økende interesse også for mover på lettere reisevogner.

Bruker handemakt

En mover er et elektrisk motordrevet hjul som kan monteres slik at de driver hovedhjulene til campingvogna. Noen typer kan også monteres i stedet for «nesehjulet» foran. Det hele styres trådløst fra en kontrollboks. Vi har invitert oss på en liten vinterdemo i den oppvarmede lagerhallen til Bergen Caravan. Her står vognene tett og det er malt hvite striper i gulvet, ikke ulikt hva kan finne på gode kontinentale plasser. Vi vet av kontinental erfaring at det er lite populært å rulle seg inn i andres revir. - Når det gjelder de største vognene vi selger, de med mer enn et par tonn totalvekt, så gjør de fleste av disse bare én tur og det er den som går til plassen der de skal ligge fast. Der er det alltid hjelp å få for å komme seg i posisjon, og da er det liten vits i å koste på seg en mover, forklarer Mellingen.

På hjulene

Den enakslede demovognen vår har det som kalles manuell påføring, og moveren kobles til begge hjulene i én operasjon når spaken skyves ned. Løsningen er enkel, effektiv og koster under halv pris sammenlignet med de automatiske variantene. Og så er det bare å kneppe i vei på fjernkontrollen mens vognen flytter seg lydig - uten hu og hei og dytt og dra. Når vognen skal hektes på igjen, vrikkes den i posisjon og smyger seg lydig inn over tilhengerfestet.

Sparer bilen

Verksmesteren ferierer selv med vogn i tung vektklasse og bil med trekk på alle fire hjul som gjør parkering lettere også hvis det er litt skråbakke eller vått og sleipt underlag. Mellingen har mange ganger vært vitne til at kraftige biler med forhjulstrekk spinner og strever så det lukter svidd kløtsj lang vei når de skal rygge vogna på plass.

– Du sparer bilen når du kobler i fra og lar moveren gjøre resten, sier verksmesteren.

Prisen for å spare rygg og armer for de tunge tak, varierer fra knappe 10.000 kroner til oppunder 40.000 kroner, alt etter størrelse på vogn og om det skal være med automatikk eller manuell påføring. Montering kommer i tillegg, og dette er en jobb som strekker seg over 4-6 timer. De dyreste installasjonene til de store dobbeltakslede vognene har fire motorer som håndterer ekvipasjen.

Enkel ettermontering

Ifølge Mellingen blir så godt som alle movere ettermontert hos forhandler, og det byr aldri på problemer. Det eneste kan være at enkelte understell ikke passer til bestemte merker, men det er nok av modeller og merker å velge mellom. Han minner om at vognens lastekapasitet blir noe redusert med mover og et ekstra batteri.

– Snittprisen på montering ligger hos oss på ca. 5000 kroner, men vi går alltid gjennom modell og vogn sammen med kunden for å finne den mest tjenlige løsningen. Da vurderer vi også om det er nødvendig med ekstra batteri og lader, eller om det er tilstrekkelig kapasitet med det batteriet som alt er i vognen. Det er ikke noe poeng for oss å selge mer til kunden enn han trenger ut fra sin erfaring og sine behov, sier Slettebøe.

Mange valgmuligheter

BoCM vil ikke gi råd om valg av merke for det finnes rikelig å velge mellom, og vi har ikke gjennomført noen brukertest. Listen som følger er laget for å gi en pekepinn om priser og krav til kapasitet, og er altså ingen anbefaling. Dyre løsninger har flest tekniske finesser.

Både Mellingen og Slettebøe understreker at det er viktig å tenke gjennom hvor vognen skal brukes i feriene, men også forholdene er der vognen parkeres oftest, det vil si hjemme. Hvorvidt det er stigning der, eller hvor langt den skal kjøres med mover, er viktig for å vurdere kapasiteten på batteriet, eventuelt batteriene. ­– Det er ikke noe artig hvis vognen blir stående med flatt batteri i en stigning, sier Mellingen.

Priseksempler

  • GO2 - KR. 9.900, Manuell påføring. Enkeltakslet vogn
  • Truma SR 2 - kr. 14.000, Manuell påføring. Enkeltakslet vogn. Prisforskjellen skyldes bedre kvalitet på motoren.
  • Truma XT - kr. 22.000, Automatisk påføring. Enkeltakslet vogn
  • Truma XT2 - kr. 23.000, Dobbeltakslet vogn
  • Truma XT 4 - kr. 39.000 , Dobbeltakslet vogn og til svært store vogner. Har 4 motorer

Få nyhetene rett hjem i postkassen

Artiklene fra NBCC vil først være tilgjengelig digitalt en stund etter at medlemsmagasinet er distribuert. Medlemsbladet samt en rekke andre fordeler kan du enkelt sikre deg ved å bli medlem hos Norges største og eldste interesseorganisasjon for deg med bobil eller campingvogn.
Meld deg inn i Norsk Bobil og Caravan Club du også!

  • Legg ferien til Norge!
    Campingplassene finner du her:
  • Legg ferien til Norge!
    Campingplassene finner du her: