• Det er mange severdigheter og destinasjoner å velge mellom.
    Det er mange severdigheter og destinasjoner å velge mellom.
  • San-Sebastian med sin flotte strandpromenade og spennende matopplevelser
    San-Sebastian med sin flotte strandpromenade og spennende matopplevelser
  • Bilbao er verdt et besøk. Her finnes Guggenheimmuseet, spennende restauranter og en campingplass med spektakulær utsikt. Buss til sentrum hver halvtime.
    Bilbao er verdt et besøk. Her finnes Guggenheimmuseet, spennende restauranter og en campingplass med spektakulær utsikt. Buss til sentrum hver halvtime.
  • På den andre siden av sundet ved Santander finner vi Somo og Langre. Her kan vi få fantastiske naturopplevelse med bratte klipper og havet rett ut mot Biscayabukta. Her går også en del av den nordlige pilgrimsveien til Santiago de Compostela
    På den andre siden av sundet ved Santander finner vi Somo og Langre. Her kan vi få fantastiske naturopplevelse med bratte klipper og havet rett ut mot Biscayabukta. Her går også en del av den nordlige pilgrimsveien til Santiago de Compostela
  • Etter forrige tur til Tarifa har Finn bestemt seg for at han skal lære å kite!
    Etter forrige tur til Tarifa har Finn bestemt seg for at han skal lære å kite!
  • Faste gassflasker med utvendig fylling gjør gassfyllingen enkel uansett hvor man er i Europa.
    Faste gassflasker med utvendig fylling gjør gassfyllingen enkel uansett hvor man er i Europa.
  • Bilen har fått montert to stk. Solceller på tilsammen 300W
    Bilen har fått montert to stk. Solceller på tilsammen 300W
  • Det tekniske rommet i bilen begynner å bli trangt. Her er det inverter, regulatorer og 2 stk. 100 Ah Lithiumbatterier.
    Det tekniske rommet i bilen begynner å bli trangt. Her er det inverter, regulatorer og 2 stk. 100 Ah Lithiumbatterier.
  • Appen fra Camper Contact gjør det enkelt å finne bra steder å parkere bilen for en natt eller fler. Omtrentlig rute for de neste månedene. Vi kommer nok til å ta en del på sparket også.
    Appen fra Camper Contact gjør det enkelt å finne bra steder å parkere bilen for en natt eller fler. Omtrentlig rute for de neste månedene. Vi kommer nok til å ta en del på sparket også.
  • Europatur-2018-2019
    Europatur-2018-2019
Del denne siden:
Av: Tone Hasle og Finn Bjurvoll Hansen
Bobil og Caravan magasinet, nr 5 Oktober 2018

Med Bobil i Europa et helt år

Tone og Finn Bjurvoll Hansen skal tilbringe det neste året i bobil. Turen går over hele Europa, og i hver utgave av Bobil og Caravan Magasinet vil de fortelle om sine opplevelser.

Planlegging for «European tour» 2018/19

Å planlegge en tur som skal vare i sånn omtrent 6 måneder er vanskelig. Vi har hatt mange alternativer på bordet, men det har vært vanskelig å bestemme hvilket alternativ vi skal velge.

Planen har hele tiden vært å kjøre ned til Middelhavet for så å ta oss med ferge over til Korsika. Fra Korsika har vi tenkt oss videre med ferge til Sardinia før vi som en siste del i denne øyhoppingen havner på Sicilia. Er vi riktig heldige så kan vi også kanskje få delta på olivenhøsting og pressing av olivenolje på Sicilia i november. Mange alternativer har vært på bordet. Det første alternativet var å kjøre østover i Tyskland, gjennom Tsjekkia og Østerrike for å havne opp i Livorno i Italia. Fra Livorno går det ferge ut til Korsika. Vi har hørt og lest at veistandarden gjennom Tsjekkia er relativt dårlig, og siden vi reiser nedover såpass sent på året vil strekningen fra Norge og ned til Middelhavet være mer eller mindre en transportetappe.

Raskeste vei

Vi har endt opp med å kjøre raskeste rute gjennom Tyskland og ned til Nice på den Franske rivieraen. Fra Nice går det også ferge til Korsika. Planen med de andre øyene står også fast. Etter vi har besøkt Sicilia som siste øy, fortsetter vi med ferge inn til Regia Calabria i Italia. Herfra skal vi krysse oppover Italia til vi igjen ender opp på den Franske rivieraen. Tidsaspektet på dette er ikke satt, og vi ønsker å kunne bruke litt tid på denne turen oppover i Italia.

Spanske nordkysten

Fra den Franske rivieraen krysser vi rett vestover til den Spanske nordkysten. Her vil vi som på forrige tur starte i San Sebastian. San Sebastian er et eldorado for matelskere, og er blir det nok noen Pinxosrunder før vi setter kursen videre vestover langs kysten. Dette er en fantastisk strekning vi har kjørt tidligere, og tillater været det så tar vi også en tur inn i Galicia. Strekningen langs det kantabriske hav er helt fantastisk, og vi gleder oss til å utforske flere av de små fiskelandsbyene. Dette området ut mot Biscayabukta kan være relativt værhardt, noe som også byr på spennende naturopplevelser.

Kiting

Fra Spanias nordkyst har vi mange alternativer videre, men et viktig delmål er å komme oss til Tarifa i begynnelsen av Februar. Her skal vi igjen møte venner fra forrige tur.
Vi blir i Tarifa en liten stund. Finn har tenkt å prøve seg på kurs i Kiting, og det kan jo kanskje ta litt tid. Fra Tarifa har vi foreløpig ikke lagt noen planer, og ønsker å ta turen oppover litt som den kommer. Vi skal i allefall innom en del venner og kjente på Costa Blanca før vi setter nesen nordover igjen. Planen er å være tilbake i Norge ved påsketider 2019.

Forsikringer

På en såpass lang tur som dette vil forsikringer være et av de temaene som er viktige. Reiseforsikringen er kjempeviktig om det skulle oppstå noe underveis, enten det er sykdom, tyverier eller andre ting en slik forsikring dekker. De fleste helårs reiseforsikringer dekker kun utenlandsopphold på inntil to måneder sammenhengende. De fleste selskaper tilbyr en utvidelse ut over de 60 dagene som er standard, og prisene vil også variere fra selskap til selskap. Vi har for vår del valgt en løsning som kan kombineres med den forsikring vi har i dag. Vi bruker de 60 dagene vi har i vår vanlige reiseforsikring, og kjøper utvidelsen i World Nomads. Dette er et selskap som har spesialisert seg på forsikringer for langtidsreisende, og tilbyr gode løsninger til priser man kan leve med. Dette selskapet er mye brukt av lagtidsreisende, enten det er i forbindelse med jobb, eller som nomade. Helfo og grønt kort må selvfølgelig også være med. Vi har også tegnet medlemskap i NAF med veihjelp over hele Europa.

Gassproblematikken i Europa?

På forrige tur erfarte vi litt av problemene rundt dette med å få fylt gass. Rundt i Europa skal det visstnok være hele syv forskjellige systemer. Det betyr at vi evt. må ha med oss et lager av overganger og koblinger for å være sikre på at vi til enhver tid kan få fylt gassflaskene. For en tid tilbake fant vi ut at om vi hadde et system med selvfylling, ja da er dette problemet løst en gang for alle. Vi har derfor montert to stk. Selvfyllingsflasker med kobling i siden på bilen. Dette systemet krever kun to overganger for å få fylt uansett hvor man er i Europa. LPG har også laget en egen app som viser alle fyllesteder. Andre fordeler med et slikt system er at gassmåler er montert inne i bilen slik at vi hele tiden kan se hvor mye gass vi har på flaskene. Vi har litt utstyr som går på gass, bl.a Cinderellatoalett, og vi der derfor totalt avhengige av å lett kunne fylle eller toppe flaskene.

Strømmen vi trenger

På forrige tur ble det mye fricamping, og det har vi også tenkt når vi legger ut på denne turen. Et av problemene var å ha nok strøm i bilken til å kunne fricampe over litt lengre perioder av gangen. Det finnes også mange stellplasser som ikke har strøm, og der hvor det koster ekstra med strøm er det greit å kunne ha et valg. Siden vi begge jobber fra bilen er vi avhengige av å kunne holde et par PC’er i gang mange timer hver dag, telefoner og iPad skal lades, og ikke minst den store fryseboksen vi har i lasterommet krever sitt av batteriene. Vaskemaskinen er også en av de viktige tingene vi har med oss som krever sitt av strøm. Det er ikke bare 12 Volt, men vi er også avhengige av å ha nok 230 Volt uten at vi står tilkoblet en ekstern strømkilde.

Solcellepaneler

Vi har løst dette med å montere det utstyret som kreves for å holde bilen helt selvgående med strøm. På taket har vi to solcellepaneler på tilsammen 300 W, og disse jobber sammen med en Efoy brenselcelle i lasterommet. Klarer ikke solcellene å gi den ladestrømmen som trengs, kobler Efoyen automatisk inn. Vi har byttet ut de gamle blybatteriene med to nye 100 Ah LiFePo4 Lithiumbatterier. For 230 Volt er det montert en Dometic DSP1812T inverter med nettprioritet. Vi har hardtestet dette over en god periode nå på ettersommeren, og vi er svært godt fornøyd med resultatet. Bilen er selvgående på alt av 12 og 230 volt. Det eneste vi må passe på er å ha en kanne eller to med ekstra ethanol til Efoyen.

Steder å parkere

En viktig del av en slik tur er også å finne steder vi kan parkere bobilen, kanskje for bare for en natt eller fem. Dette er et av de spørsmålene vi ofte får, hvordan finner dere plasser dere kan stå? Dette er vanskelig å planlegge i detalj på forhånd, og erfaringene vi gjorde oss på forrige er at dette er veldig enkelt med de rette verktøyene. I dag så finnes det apper både for iPhone og Android som enkelt gir deg en oversikt over stellplasser, campingplasser og serviceplasser for tømming av grå/sortvann og evt. fylling av nytt drikkevann.

Apper

Vi har en klar favoritt, nemlig appen Parkings fra Camper Contact. Appen inneholder over 27.000 lokasjoner fordelt på 51 land. Vi kan legge inn filtre slik at appen f.eks. bare viser stellplasser med strøm og/eller med plass til bil på over 8 meter. Hver eneste lokasjon inneholder også gjerne brukererfaringer slik at vi kan lese litt om hvordan andre har opplevet plassen. Det står også av og til litt om sikkerhet, og om noen har opplevd innbrudd eller andre ubehagelige ting. Planleggingen av neste stoppested blir gjerne gjort over en kopp kaffe kvelden i forveien. Dette har for oss blitt en veldig hyggelig kveldsaktivitet hvor vi planlegger hvor lang vi skal kjøre, og hvor vi skal parkere neste dag. Vi tar som sagt veldig mye av dette på sparket, og liker vi oss godt et sted, ja da blir vi gjerne en dag eller to ekstra.

Sikkerhet

Sikkerhet på tur er viktig. På vår forrige tur ble vi forsøkt ranet rett nord for Barcelona, men vi forsto ganske kjapt hva som var i ferd med å skje, og fikk heldigvis avverget situasjonen. Dette ga oss en liten påminnelse om at vi må velge stoppesteder med omhu. Det er viktig å bruke sunn fornuft i kombinasjon med litt sunn skepsis. Bilen har også blitt utstyrt med både utvendig og innvendig alarmsystem med bevegelsessensorer. Vi er ikke redde for at vi skal bli utsatt for noe, men det er greit å investere i litt forebyggende sikkerhet.

Linker

World Nomads: https://www.worldnomads.com
Camper Contact: https://www.campercontact.com
Fyllestasjoner gass I Europa: https://www.mylpg.eu/

Få nyhetene rett hjem i postkassen

Artiklene fra NBCC vil først være tilgjengelig her på campingportalen.no en stund etter at medlemsmagasinet er distribuert. Medlemsbladet samt en rekke andre fordeler kan du enkelt sikre deg ved å bli medlem hos Norges største og eldste interesseorganisasjon for deg med bobil eller campingvogn.
Meld deg inn i Norsk Bobil og Caravan Club du også!