• Concorde Centurion Liner satte norsk prisrekord for bobiler med 4,9 mill
    Concorde Centurion Liner satte norsk prisrekord for bobiler med 4,9 mill
Del denne siden:
Tekst og foto: Sven Furuly
Bobil og Caravan magasinet, nr 5. oktober 2014

Luksushytte uten fast tomt: Concorde med prisrekord

Det finnes en håndfull produsenter av bobiler der størrelsen, luksusen og kvalitetsnivået står i en klasse helt for seg selv. Tyske Concorde er den ledende, og har nettopp solgt den dyreste bobilen i Norge gjennom tidene.

Bobiler er så mangt, fra de minste varebilbaserte variantene, til giganter med totalvekt på over atten tonn og størrelse som en stor cabin-cruiser. Blant de sistnevnte finner vi en snau håndfull produsenter og et marked på mellom syv hundre og tusen enheter årlig – avhengig av hvordan de økonomiske konjunkturene i Europa er.

Største av disse er tyske Concorde, som gjennom årenes løp har levert halvparten av dette volumet. Selskapet, som fylte 30 år i fjor, var til å begynne med en produsent som ”alle andre”, bestemte seg for å gjøre en kursendring ved årtusenskiftet, og har siden det bare produsert bobiler i den aller største klassen. Med lengder fra ni til over elleve meter er Concorde-modellene store som busser – og med chassis og motorkraft på samme nivå.

Betegnelsen ”Liner” sier litt om størrelse og utstyr.

Norsk prisrekord

Den store nyheten på Caravan-messen på Lillestrøm i september var salget av en Concorde Centurion Liner til en norsk kunde. Den norske importøren av Concorde i Norge, Arve Opsahl A/S, startet opp med dette merket som sitt aller første i 1984, og er i dag den eldste gjenværende frittstående importøren av dette tyske luksusmerket. I toppåret 2011 ble det solgt 49 biler, som var 10% av Concorde-salget i Europa. Det typiske salget ligger på 30 biler årlig, men salget på messen var den dyreste modellen noensinne. ”Vi kjente kunden godt fra før,” forteller Kenneth Brandvik, som er salgssjef hos den norske importøren, til Bobil og Caravan Magasinet. ”Denne kunden har hatt flere bobiler tidligere, og vi visste at han hadde en ny bil i tankene. Vi hadde også snakket om at vi skulle ses på messen, men det som skjedde var vi helt uforberedt på.” Kunden, som er fra Vestlandet, hadde bestemt seg for å skrive kontrakt på levering av en Centurion Liner med en veiledende pris på 5,160 millioner kroner. Når forhandlingene var ferdige ble kontraktbeløpet på 4,9 millioner kroner.

Hytte for to

Brandvik forteller at kjøperen bruker sine bobiler over hele Europa og er på farten åtte måneder i året. Den er bare registrert for to personer, og dette er veldig typisk for de som kjøper rullende hytter i denne prisklassen. ”Vi ser at 95% av alle som kjøper en Concorde er et par som kjører alene. Er det flere som skal være med, er det som regel barnebarn,” forteller han.

Noe annet som også kan være med, er en liten bil som får plass i garasjen, helt bakerst i kjøretøyet. I dette tilfellet er det plass til en Smart, men de aller største Concorde-modellene kan frakte med seg en Fiat 500 eller Mini ut på turen.

Concorde bygges på understell fra Iveco, MAN eller Mercedes-Benz, og har en hydraulisk manøvrerte ”slide-out” delen i skrogsiden som gjør bilen enda bredere når den står parkert. Resultatet er imponerende, og selv om du kanskje aldri kan kjøpe en selv, skal du ta deg en tur ombord neste gang du er på en messe. Så kan du jo tenke på om du skal selge hytta og heller legge Europa under dine føtter...

Få nyhetene rett hjem i postkassen

Artiklene fra NBCC vil først være tilgjengelig her på campingportalen.no en stund etter at medlemsmagasinet er distribuert. Medlemsbladet samt en rekke andre fordeler kan du enkelt sikre deg ved å bli medlem hos Norges største og eldste interesseorganisasjon for deg med bobil eller campingvogn.
Meld deg inn i Norsk Bobil og Caravan Club du også!