• Kroken Gruppen har sitt hovedsete i Åndalsnes i Møre og Romsdal. Derfra har de vokst til å bli Norges største importør og forhandler av bobiler og campingvogner.
    Kroken Gruppen har sitt hovedsete i Åndalsnes i Møre og Romsdal. Derfra har de vokst til å bli Norges største importør og forhandler av bobiler og campingvogner.
  • Nye campingvogner vises fram i store utstillingslokaler.
    Nye campingvogner vises fram i store utstillingslokaler.
  • Max Fritid, et selskap i Kroken Gruppen, tar seg av alt som måtte ønskes av ivrige caravanister når det gjelder utstyr, dingser og duppeditter.
    Max Fritid, et selskap i Kroken Gruppen, tar seg av alt som måtte ønskes av ivrige caravanister når det gjelder utstyr, dingser og duppeditter.
  • Max Fritid utstilling
    Max Fritid utstilling
  • På rekke og rad, campingvogner og bobiler klare for de som ønsker å ta del i campinglivets gleder.
    På rekke og rad, campingvogner og bobiler klare for de som ønsker å ta del i campinglivets gleder.
  • Max Fritid, hovedlager i Åndalsnes, her er det meste som trengs for å gjøre campinglivet bedre for folk flest
    Max Fritid, hovedlager i Åndalsnes, her er det meste som trengs for å gjøre campinglivet bedre for folk flest
Del denne siden:
Av: Bjarne Eikefjord
Bobil og Caravan magasinet, nr 2, april 2016

Leif Kroken skapte: ”Caravankongen” i Åndalsnes.

Det måtte en romsdøl til for å skape Norges største caravanimportør. Av alle steder i Åndalsnes. Men der etablerte Leif Kroken sin caravanforretning i 1971. Og siden har virksomheten vokst år for år til den posisjonen den har i dag.

De første årene forhandlet Kroken Caravan Astral og Cabby. I 1974 kom Knaus med på listen. Senere er både Bürstner, Hymer, Tabbert, Eiffelland, Niewiadow, Atlas og Niesmann+ Bischoff merkenavn som har funnet sine plasser på oppstillingsplassen utenfor hovedkontoret. Og det er ikke få campingvogner og bobiler Kroken Caravan AS har forsynt Norge med i årenes løp. I dag har Kroken Caravan AS en omsetning på ca. 750 mill. i året og 40 ansatte mellom fjellene innerst i Romsdalsfjorden på tettstedet hvor Norges gullbeholdning i aprildagene 1940 ble reddet unna tyskernes lange armer.

Sterkt vekst

Mer gull har det blitt i Åndalsnes etter at Leif Kroken startet salg av campingvogner i tilknytning til en bensinstasjon i 1965. Dette tok etter hvert mer av, og eget firma for omsetning av campingvogner ble etablert i 1971. Da var prinsippet godt «sunnmørsk» med å legge stein på stein og krone etter krone, og hvor pengene man tjente ble lagt inn i bedriften fremfor å bli tatt ut i personlig fortjeneste. Slik bygde gründeren opp en storbedrift med penger på bok uten røde tall i bankens utlånsstatistikker. Etter hvert ble det mange filialer, og i dag har bedriften vel fjerdeparten av import og salg av campingvogner og bobiler i Norge.

Men naturen går sin gang. Dagens lederskap er ikke selv eiere, men hele virksomheten på landsbasis er organisert og ledes fra Åndalsnes gjennom et familieselskap som eier resten av virksomheten. Og Leif Kroken er med der det skjer, det erfarte BoCM da vi møtte ham på åpningen av Oslo Caravans nye lokaler på Kløfta. Visjonene er ikke blitt færre. Leif Kroken har klare intensjoner om at Kroken gruppen skal fortsette å vokse i hele bobil- og caravanmarkedet i Norge.

Forandringer

Caravanbransjen har gjennomgått mange forandringer. Leif Kroken peker på at den største endringen det siste tiåret er overgangen fra campingvogn til bobil. Det har endret bransjen. Ikke minst er kravet til kvalitet på forhandlersiden økt betraktelig. Kundegruppen for bobiler er gjennomsnittlig litt eldre enn for campingvogner, og har gjerne mer penger å rutte med. De krever langt mer profesjonalitet i bransjen, mener Leif Kroken, før han haster videre for å ta seg av folk som vil veksle noen ord eller ønsker å møte en av nestorene i norsk caravanbransje.

Familieforetak

Kroken-gruppen eies av et selskap som heter Kroken Invest, som igjen eies av familien Kroken, forteller Tor Grüner, administrerende direktør i Kroken Caravan Import, og medarbeider hos Kroken i tre årtier. Ytterligere tre selskaper er under samme «paraplyen»: Max Fritid A/S leverer alt som måtte være ønskelig av utstyr og duppeditter til brukere av campingvogner og bobiler. Kroken Caravan Detalj A/S er egen forhandler i Åndalsnes, og Kroken Eiendom A/S eier et nettverk av rundt 30 forhandlere over hele landet, eksempelvis i Bodø, Åndalsnes, Ålesund, Brummunddal, Oslo, Kristiansand og Haugesund, for å nevne noen.

Konkurransedyktige priser

Importerte campingvogner og bobiler selges til forhandlernettet til godt konkurransedyktige priser. På noen merker er Kroken Caravan generalagent. Noen steder eier Kroken selv forhandlerne, andre steder er forhandlerne lokalt eiet, eller Kroken har eierandeler. Konseptet er nett – salg – service. Hovedkontoret står for kontakten med produsentene på kontinentet og ordner best mulig avtaler der. Til sammen utgjør dette Norges største foretak innen import og salg av campingvogner og bobiler i Norge.

Campingutstyr

Forretningsområdet deler og rekvisita betjenes av Max Fritid. Max Fritid er importør/grossist av deler, tilbehør og telt til caravanmarkedet. Max Fritid har et svært omfattende lager av deler og rekvisita, og har de siste årene ekspandert kraftig. Derfor har det blitt bygget ett nytt lagerlokale med lagerkapasitet på hele 4.000 kvm som ble tatt i bruk høsten 2005.  Dette fører til at Max Fritid nå lagerholder og leverer de 20.000 artiklene i sortimentet på en enda bedre måte. Hos en Max Fritid forhandler finnes kvalitetsprodukter for ferie og fritid, for eksempel Inaca telt, Fiamma og Omnistor markiser, AL-KO deler, Thetford toalett etc. Disse produktene leveres gjennom forhandlere som er tilknyttet Max Fritid, som også finnes over hele Norge.

Enorm utvikling

Tor Grüner har gjennom sine 30 år i bransjen, sett en enorm utvikling. Fra noe som av mange ble sett på som en «harrybransje». - Dagens vogner og bobiler har bedre utstyr, mer komfort, bedre kvalitet og fremfor alt – opplevd kvalitet, enn det som var tidligere, - sier Tor Grüner, og sammenligner brukskvaliteten med en campingvogn eller bobil med å ha en av de dyreste båtene på sjøen. – Og der eksisterer ikke noe harry-begrep- sier Tor Grüner, som mener at en moderne bobil eller campingvogn absolutt kan være direkte konkurrent til selv store båter i flermillionsklassen når det gjelder bruksvennlighet og feriekomfort.

Hele markedet

Tor Grüner har ellers noen klare signaler til caravanbransjen. –Vi må slutte å tenke bobil eller campingvogn, vi må tenke livsstilbransje-, sier han. -Opplevelsen av å være fri, kunne dra dit man lyster, bruke den tiden man ønsker, og nå i økende grad en søken tilbake til naturen, gjør at vi må være opptatt av hvilken kvalitet menneskene ønsker at deres fritid skal ha-, sier Tor Grüner. Mange forhandlere har glemt å være «liten» og vil ha mye å vinne på rekruttering til hele campingbransjen som sådan. Campingvogner og bobiler er mye mer komplekse i dag i forhold til hva de var for bare få år siden, dette må forhandlerne ta inn over seg og forholde seg til.

God kundebehandling

Service er en trygg handel, godt nettverk med mange kontaktpunkter og god kundebehandling. – Vi skal skille oss klart fra dem som bare leverer og deretter glemmer kundene, - sier han med ettertrykk. -Campingvogner er det største markedet, og de har gjerne en mye lavere inngangsbillett til ferieopplevelser, noe som spesielt bør trekke til seg barnefamilier-, mener Tor Grüner som peker på viktigheten av å rekruttere nye grupper for at hele bransjen skal leve bra også i fremtiden.

Unikt konsept

Campinglivet er et unikt konsept. Få andre ferie- og fritidstilbud gir så mye tilbake for investeringene i utstyr og reiser. Tor Grüner ser ingen grunn til at bransjen ikke skal vokse videre i årene som kommer når nye generasjoner kommer til. Men det betyr at alle i bransjen må bygge vekst i hverdagen og videre framover, er konklusjonen. Kroken Caravan satser ekspansivt videre. Men hovedkontoret og nervesenteret vil utvilsomt også i fremtiden ligge mellom fjellene i Åndalsnes innerst i Romsdalsfjorden.

Få nyhetene rett hjem i postkassen

Artiklene fra NBCC vil først være tilgjengelig her på campingportalen.no en stund etter at medlemsmagasinet er distribuert. Medlemsbladet samt en rekke andre fordeler kan du enkelt sikre deg ved å bli medlem hos Norges største og eldste interesseorganisasjon for deg med bobil eller campingvogn.
Meld deg inn i Norsk Bobil og Caravan Club du også!