• Administrerende direktør i Laika, Andrè Miethe, har fra sitt kontor i den nye fabrikkbygningen i Casciano Val di Pesa like utenfor Firenze i Italia, utsikt til en arkeologisk park med etrusiske og romerske ruiner.
    Administrerende direktør i Laika, Andrè Miethe, har fra sitt kontor i den nye fabrikkbygningen i Casciano Val di Pesa like utenfor Firenze i Italia, utsikt til en arkeologisk park med etrusiske og romerske ruiner.
  • Fra åpningen av en av Europas nyeste bobilfabrikker i februar i år.
    Fra åpningen av en av Europas nyeste bobilfabrikker i februar i år.
  • Med sine 41 år er Andrè Miethe en av de yngste topplederne i europeisk caravanbransje, her intervjuet av BoCM
    Med sine 41 år er Andrè Miethe en av de yngste topplederne i europeisk caravanbransje, her intervjuet av BoCM
  • Italiensk La Dolce Vita soverom i en av de nye serien bobiler Laika produserer for nordiske kunder
    Italiensk La Dolce Vita soverom i en av de nye serien bobiler Laika produserer for nordiske kunder
  • God kjøkkenplass er viktig både for kvinner og menn, og Andrè konstaterer at kvinner er viktige å ha med seg når familien skal anskaffe bobiler
    God kjøkkenplass er viktig både for kvinner og menn, og Andrè konstaterer at kvinner er viktige å ha med seg når familien skal anskaffe bobiler
  • Luksuriøst interiør med italiensk design og kvalitet skal gi gode assosiasjoner til komfort og velvære
    Luksuriøst interiør med italiensk design og kvalitet skal gi gode assosiasjoner til komfort og velvære
  • Salgsutviklingen for Laika de siste 7 år, for «sikkerhets skyld» bare presentert på italiensk, viser en god utvikling etter finanskrisen.
    Salgsutviklingen for Laika de siste 7 år, for «sikkerhets skyld» bare presentert på italiensk, viser en god utvikling etter finanskrisen.
  • Martina Merlotti er salgsansvarlig for eksport, og er hyppig gjest i Norge. Her viser hun BoCM rundt på fabrikken i Italia.
    Martina Merlotti er salgsansvarlig for eksport, og er hyppig gjest i Norge. Her viser hun BoCM rundt på fabrikken i Italia.
Del denne siden:
Av: Bjarne Eikefjord
Bobil og Caravan magasinet, nr 5, oktober 2016

Leder Europas nyeste bobilfrabrikk: Andrè Miethe i Laika ser framover

Fra fabrikkanlegget utstyrt med det siste og nyeste innen produksjonsteknologi, i San Casciano Val di Pesa like utenfor Firenze i Italia, skal bobilene fra Laika rulle ut til det administrerende direktør, Andrè Miethe, i Laika Caravans håper skal bli stadig flere kjøpere. Etter bare to år i sjefsstolen har han grunnlag for å nå sine mål.

«Fremtiden har ikke et enkelt svar men er langt mer komplekst når det gjelder utviklingen av campingområdet» sier Andrè Miethe, administrerende direktør i bobilprodusenten Laika Caravans til Bobil og Caravan Magasinet. Opprinnelig fra Dresden i Tyskland, har Andrè gjort halvt italiener av seg da han for 7 år siden kom til bobilfabrikken Laika utenfor Firenze i Italia. Og fikk i egenskap av finansdirektør selve hovedutfordringen fra finanskrisen i fanget. Med fallende salgs- og produksjonstall år etter år. «Det ble å brette opp ermene, men for oss er utfordringene ikke skremmende»-, sier Andrè.

Ny fabrikk

Vendepunktet kom med byggingen av en ny, hypermoderne fabrikk noen kilometer fra den gamle som på mange måter var «gått ut på dato». Den åpnet 26. februar i år og er blant de mest avanserte i Europa. De beste tilgjengelige løsningene for energiøkonomisering og terrengtilpasning ble benyttet for å gjøre anleggene mest mulig skånsomme mot miljø og natur. Gravearbeidene avdekket for øvrig etrusiske og romerske ruiner, som nå er flyttet til en arkeologisk park i nærheten, forteller Andrè, som har utsikt til parken fra sitt kontor i San Casciano. Som finansdirektør var Andrè tungt involvert. «Vi måtte få en riktig posisjon i markedet, få til en god pengepolitikk som støtter opp under forretningene, men nå omsetter Laika for 70 mill. € i året, og det gjør det hele mye enklere», legger han til.

Premiumsegmentet

For to år siden overtok Andrè Miethe sjefsstolen i Laika. -«Vi har nå 10% og leder klart i det italienske markedet samtidig som vi vokser i Tyskland,» forteller Andrè. 60-70% av produksjonen går til eksport. Laika har også gjennomført omfattende produktutvikling. «Vi vil være premium brand» sier Andrè. «Det betyr at vi må tilby mer enn andre, ha flere spesialtilbud, ha topp kvalitet, og ikke minst god oppfølging av kunder og brukere».  Laika har mange års erfaring og vi skal eksportere italiensk design. Samtidig kan Laika dra nytte av kunnskapsutvikling mellom de mange produsentene innen Hymer-gruppen. «Gode løsninger, gode planer og kunnskap om hvordan bygge kvalitet, er viktige faktorer for suksess innen et stadig mer krevende bobilmarked, sier Andrè Miethe, som tilføyer at Laika skal gjenkjennes som La Dolce Vita – det gode liv for caravanister.

Gode medarbeidere

Med sine 41 år er Andrè Miethe en av de yngre topplederne i europeisk caravanbransje. Han er en moderne leder som er opptatt av sine medarbeidere, god på kommunikasjon og vektlegger involvering og medbestemmelse som motivasjonsbygging. Motiverte medarbeidere er gode medarbeidere, og Andrè holder åpen dør og er lett tilgjengelig for de ansatte.  -«Jeg har den største respekt for selskapets historie og kultur. Som leder blir min utfordring å bygge et godt team og bidra til å gode medarbeidere. De som jobber hos Laika har sett både gode og dårlige tider, og har lært mye av prosessen vi har vært gjennom. Motiverte og involverte medarbeidere blir også gode medarbeidere, og de fleste blir gjerne hos oss i 10-20 år. Det gjør at vi får en sterk basis hvor alle involveres og blir part av et fellesskap»- sier Andrè, som forteller at de bruker å hedre medarbeidere som gjør en ekstra innsasts for fellesskapet. - «Vi må alle skape løsninger, møte utfordringene og levere sammen for å lykkes. Vi gir ansvar og deler informasjon og involverer slik at alle føler at de er viktige i produksjonen»-, konstaterer Andrè som nok en gang understreker betydningen av god kommunikasjon og kort vei fra ledelsen til medarbeiderne.

Framtiden er forandringer

-«For bare 50 år siden var livsløpet stort sett barn og oppvekst, ungdomstid og utdanning, voksenliv og familie, og deretter pensjonisttilværelse. Dette er helt forandret i dag, og enda større forandringer vil komme fremover»-, konstaterer Andrè Miethe og skuer ut over det frodige italienske landskapet. –«Caravanbransjen må følge med, eller aller helst ligge i forkant av utviklingen. Folk framover vil lage sin egen historie, og bruke sin fritid i stadig større grad til opplevelser. Det kan bety mer tid for korte ferier, og vi må hjelpe dem ved å tilby ferie- og fritidsløsninger for mennesker i en stadig mer kompleks verden»- sier Andrè Miethe ettertenksomt.

Camping er komfort og frihet

-«Få om noen ferie- og fritidsformer gir menneskene større valgfrihet for å bruke sin dyrebare fritid mest mulig på egne premisser. Caravanning er en enkel måte å reise på, oppsummert som kjøre, leve og oppleve. Vi har nye grupper, særlig unge mennesker, som er mer krevende, ønsker høyere standard og mer plass for barn. Det må vi som produsenter ta inn over oss og følge opp»- slår Andrè Miethe fast. Ikke minst understreker han viktigheten å ivareta interessen for kvinnene i familien. –«Kvinner er som regel den viktigste i familien når det gjelder beslutninger om bobiler. De fokuserer gjerne på god funksjonalitet, design, kjøkkenplass og barnevennlighet»- sier han med et smil. Der mener han at Laika har et fortrinn med italiensk design som assosieres med feminisme, luksus og kvalitet. –« vi må ha gode interiører som skaper behagelig atmosfære, mye utstyr og skape image av en god og moderne livsstil, som er det våre kunder skal oppleve i en Laika bobil»- sier Andrè.

Norge viktig marked

-«Norske kunder stiller store krav til gode løsninger for kalde områder. Derfor leverer vi nordisk utstyrspakke med god isolasjon, vannbåren Alde-varme, doble gulv og spesielle designløsninger. De skal møte alle klimatiske krav fra nordisk vinterforhold, og i tillegg får de altså det italiense «La Dolce Vita» sier Andre Miethe med et stor smil, og håper at mange nordmenn vil sette en Laika bobil øverst på handlelisten.

Laika bobiler importeres i Norge gjennom Kroken Caravan.

Fakta

Laika Caravans ble grunnlagt i 1964 av Giovanbattista Moscardini, som fant inspirasjon for navn og logo fra den russiske hunden Laika, som i 1957 ble det første levende vesen i verdensrommet ombord i Sputnik 2. Laika omsetter i dag for 72 millioner Euro, og er gått inn i den tyske Erwin Hymer Group, som er største europeiske produsent av bobiler og campingvogner med en årlig omsetning av 1,4 milliarder Euro.

Få nyhetene rett hjem i postkassen

Artiklene fra NBCC vil først være tilgjengelig her på campingportalen.no en stund etter at medlemsmagasinet er distribuert. Medlemsbladet samt en rekke andre fordeler kan du enkelt sikre deg ved å bli medlem hos Norges største og eldste interesseorganisasjon for deg med bobil eller campingvogn.
Meld deg inn i Norsk Bobil og Caravan Club du også!