• En komplett campingboks til å feste på tilhengerkula er siste nyhet innen camping. Boksens vekt er 110 kg netto, og det er viktig å sjekke at din egen bil har lov til å ha så høy vekt på tilhengerkula
    En komplett campingboks til å feste på tilhengerkula er siste nyhet innen camping. Boksens vekt er 110 kg netto, og det er viktig å sjekke at din egen bil har lov til å ha så høy vekt på tilhengerkula
  • Det startet med ønsket om å bygge en transportboks for sykler – og ”Hich Hotel” kan også brukes til dette formålet
    Det startet med ønsket om å bygge en transportboks for sykler – og ”Hich Hotel” kan også brukes til dette formålet
  • I utslått stand gir boksen god plass til en dobbeltseng for to personer – helt tørt!
    I utslått stand gir boksen god plass til en dobbeltseng for to personer – helt tørt!
  • Når boksen skal benyttes som soverom trekkes den helt ut og hviler på fire støttebein
    Når boksen skal benyttes som soverom trekkes den helt ut og hviler på fire støttebein
  • Om ønskelig kan boksen benyttes frittstående etter at støttebeina er montert
    Om ønskelig kan boksen benyttes frittstående etter at støttebeina er montert
  • Atkomsten er lettere enn å klatre på en stige opp i et taktelt og løsningen gir bedre beskyttelse mot elementene enn et lite telt på bakken
    Atkomsten er lettere enn å klatre på en stige opp i et taktelt og løsningen gir bedre beskyttelse mot elementene enn et lite telt på bakken
Del denne siden:
Tekst: Sven Furuly, Foto: Amp
Bobil og Caravan magasinet, nr 2 April 2019

Kreative løsninger: Dobbeltseng på tilhengerkula

Det startet med tanken om en sikker og trygg måte å transportere sønnens terrengsykler på, men endte med et ”Hitch Hotel” som et alternativ til et enkelt telt på campingturen.

Mange nyskapninger starter med å forsøke å løse et konkret behov, men utvikler seg etter hver i en helt uventet retning. Dette gjelder også for produktet Hitch Hotel, som vi skal se litt nærmere på. Nord-amerikanske Geoff Patterson bygde en enkel transportboks til sønnens sykler – som et alternativ til de mange sykkelholderne som er å få kjøpt – og som monteres på bilens tilhengerkule. Fordelene var åpenbare: Syklene var innelåst under transporten, de ble ikke utsatt for slitasje fra vær og vind, og de kom fram like rene som da de ble lastet inn.

Uttrekkbart soverom

For rundt tre år siden satte Patterson en ny idé ut i livet. Både i USA og Sør-Europa er det mange som kjører rundt med et taktelt på bilens lasteholdere. Disse gir plass til en trygg soveplass for to, samtidig som bilens interiør og bagasjerom kan benyttes til transport og oppbevaring av alt fra bekledning og sportsutstyr til mat og proviant. Disse slås opp med et håndgrep, og nås ved hjelp av en stige.  - Hva med å skape et uttrekkbart soverom av transportboksen, tenkte Patterson. Sammenliknet med et taktelt eller et frittstående telt ville det kunne by på en rekke fordeler.

Glassfiber

Fordi det er bygd i glassfiber vil det være helt tett, ved å henge det på bilens tilhengerfeste vil avstanden til bakken gjøre en stige unødvendig, men samtidig er det plassert med en god avstand til bakken for å unngå, maur, krypdyr og fuktighet. Om boksen i tillegg gjøres som en selvbærende konstruksjon, vil det også være mulig å benytte den som en frittstående enhet.

Dobbeltseng

Resultatet ble en ”dobbeltseng” til å henge på tilhengerkula bygd av aluminium og glassfiber. Når den er foldet ut og støttebeina er på plass har ”Hitch Hotel” – som produktet er døpt – et innvendig areal på 147 x 224 centimeter. Den er utstyrt med en stor dør der det er montert et vindu for å slippe inn lys og frisk luft, samtidig som en USB-kontakt gir mulighet for å tilslutte elektriske apparater til bilens strømnett.

110 kg

I sammenslått stand har kassen et volum på 1700 liter, og dermed kan den også fungere som transportboks for alt fra sykler til campingutstyr på turen, eller tjene som et bagasjerom til helt andre formål i hverdagen. Det som bestemmer det hele, er hvor høy horisontal vekt det er lov å belaste bilens tilhengerfeste med. Rent mekanisk er det neppe noe problem å henge den 110 kg tunge boksen på bilens tilhengerfeste, men hvordan dette er festet til bilens karosseri, og hvordan bilens hjuloppheng endrer seg med denne tyngden, kan være svært forskjellig. Dermed er det slett ikke ”fritt frem” for å ta i bruk en slik boks.

Vektgodkjenning

Ved kjøring med tilhenger er en horisontal vekt på kula rund 75 kg en god tommelfinger-regel. Ser vi på en større personbil som Skoda Superb, har denne en maksimalt tillatt vekt på 90 kg, og en Subaru XV (som vist på bildet) er godkjent for 80 kg i Norge. Tar vi for oss litt større og kraftigere biler – gjerne slike som kan brukes til terrengkjøring – er det helt uproblematisk. En Toyota Landcruiser er godkjent for 120 kg på kula, en Hilux pickup 130-140 kg, og den nyeste Isuzu D-MAX har COC-sertifikat for hele 245 kg.

30 tusenlapper

Dette er bare noen få eksempler på bilmodeller som gjør det fullt mulig å benytte en slik boks i Norge også. Prisen ligger på ca 30 000 kroner i USA, så det er ganske viktig at du sjekker ut at din bil virkelig er godkjent for så høy vekt, før du går videre. Produsenten har så lang ferdigstilt og solgt mer enn et hundre slike ”soverom”.

Få nyhetene rett hjem i postkassen

Artiklene fra NBCC vil først være tilgjengelig her på campingportalen.no en stund etter at medlemsmagasinet er distribuert. Medlemsbladet samt en rekke andre fordeler kan du enkelt sikre deg ved å bli medlem hos Norges største og eldste interesseorganisasjon for deg med bobil eller campingvogn.
Meld deg inn i Norsk Bobil og Caravan Club du også!