Kongene på haugen: Morelo bobiler i toppklassen

  • Sommerbutikken
  • Morelo - tysk luksus på hjul, uansett vær.
    Morelo - tysk luksus på hjul, uansett vær.
  • Gründerne Reihnard Löhner (t.v.) og Jochen Reimann gikk motstrøms og vant.
    Gründerne Reihnard Löhner (t.v.) og Jochen Reimann gikk motstrøms og vant.
  • Typisk tysk orden i skruer og bolter.
    Typisk tysk orden i skruer og bolter.
  • Godt om garasje- og lagerplass akter.
    Godt om garasje- og lagerplass akter.
  • Tester ut et display som skal vise det meste.
    Tester ut et display som skal vise det meste.
  • Alt har en beskjeden begynnelse.
    Alt har en beskjeden begynnelse.
  • Ufattelig mye kabler i et feriehus som skal inneholde alt.
    Ufattelig mye kabler i et feriehus som skal inneholde alt.
  • Vegger som venter på å få pakke inn luksusen.
    Vegger som venter på å få pakke inn luksusen.
  • Baderom fra egen snekkeravdeling klar for montering.
    Baderom fra egen snekkeravdeling klar for montering.
  • Dyktige snekkere viktige brikker ved samlebåndet.
    Dyktige snekkere viktige brikker ved samlebåndet.
  • Når fabrikken vokser, må man hive seg på sparkesykkelen.
    Når fabrikken vokser, må man hive seg på sparkesykkelen.
  • Det baller på seg langs etter produksjonslinjen.
    Det baller på seg langs etter produksjonslinjen.
  • Alle detaljer sjekkes ut ved veis ende.
    Alle detaljer sjekkes ut ved veis ende.
  • Fullt mulig å finne seg til rette i denne stuen.
    Fullt mulig å finne seg til rette i denne stuen.
  • Sov godt akter og i senkesengen foran.
    Sov godt akter og i senkesengen foran.
Del denne siden:
Morelo - tysk luksus på hjul, uansett vær.
Gründerne Reihnard Löhner (t.v.) og Jochen Reimann gikk motstrøms og vant.
Typisk tysk orden i skruer og bolter.
Godt om garasje- og lagerplass akter.
Tester ut et display som skal vise det meste.
Alt har en beskjeden begynnelse.
Ufattelig mye kabler i et feriehus som skal inneholde alt.
Vegger som venter på å få pakke inn luksusen.
Baderom fra egen snekkeravdeling klar for montering.
Dyktige snekkere viktige brikker ved samlebåndet.
Når fabrikken vokser, må man hive seg på sparkesykkelen.
Det baller på seg langs etter produksjonslinjen.
Alle detaljer sjekkes ut ved veis ende.
Fullt mulig å finne seg til rette i denne stuen.
Sov godt akter og i senkesengen foran.
Tekst og foto: Magne Reigstad
Bobil og Caravan magasinet, nr 3, juni 2016

Kongene på haugen: Morelo bobiler i toppklassen

Begrepet feriehus på hjul får et annet innhold etter at vi har saumfart en Morelo. Huseieren som velger på øverste hylle blir sjølberga, uansett hvor langt unna sivilisasjonen han setter ned de massive støttebeina.

Luksus fra Schlüsselfeld og Morelo-fabrikken i Oberbayern er et mangfoldig eventyr. Bobil og Caravan Magasinet var med da bedriften i vårdagene innviet en ny fabrikkhall til 38 millioner kroner. I mai leverte fabrikken bil nr. 1000, bare fem år etter oppstart.

For fem år siden slet fremdeles bedrifter og individer på Kontinentet med virkingene av finanskrisen. Da besluttet Jochen Reimann og Reinhard Löhner at de ville starte produksjon av bobiler i øverste prisklasse. Mildt sagt litt motstrøms - men karene hadde flere årtiers fartstid fra en tilsvarende fabrikk. Gründerne gikk til messe med en prototype i 2010, og tilbakemeldingene var så entydige karene våget det store spranget inn i en ultrasmal nisje.

Bransjekunnskap

Markedssjef Andreas Wolfer-Heimann forlot samme fabrikk og det trygge, og også han hadde bagasjen full av bransjekunnskap. - Vi stjal ikke med oss verken kundelister eller patenter. I dag er vi venner og konkurrenter, og det er plass til oss alle, forklarer markedssjefen. Etter at nederlandske HTP Investments kjøpte seg inn på eiersiden, kan gründerne konsentrere seg helt og fullt om å utvikle sine visjoner omkring rullende feriehus. Bedriften står selv for designen, men henter også impulser hos utenforstående, supplert med store doser egenerfaring innen camping på første klasse.

Bayersk bobilby

Det er rett å kalle Morelo kongen på haugen. Bedriften ligger på et høydedrag, pent pakket ned i terrenget, men med firmanavn og logo i mannshøye bokstaver langs etter husveggene. Veien til toppen heter naturligvis Helmut-Reimann Strasse, og folk i bobilbyen synes det er helt ålreit. Konkurrenten Concorde Reisemobile ligger nemlig i Concorde-Strasse. Her feirer de for øvrig 35 års jubileum. I bobilbyen Schlüsselfeld finner vi også Phoenix Reisemobile, altså tre bedrifter i kategorien luksus/høy prisklasse innenfor mindre enn 10 kilometer  bygdevei. Alle ser ut til å ha gode vekstvilkår i et typisk bayersk landskap. Det er aldri langt mellom kirker med løkkupler, og småbyene ligger passe langt fra hverandre. Og finner du ikke den perfekte bobilen hos noen av de nevnte tre, så ta det sporty og legg en trøstevisitt innom lagerutsalget til Puma-konsernet som ligger like ved veien.

Luksusnisje i markedet

Totalmarkedet for bobiler i Europa anslås til ca. 75.000 enheter i året, mens luksusbiten  utgjør bare ca. 1000 enheter, ifølge ferske analyser.

– Vi produserer allerede 300 enheter, konstaterer Andreas Wolfer-Heimann. Han som har ansvaret for det internasjonale salget sier at fabrikken etter hvert vil øke produksjonen til 400 enheter i året. Da kan markedssjefens språkregister komme vel med. Han selger ferieluksus både på engelsk, spansk, italiensk og fransk, og skulle det knipe i avgjørende forhandlingsrunder, kan han supplere med de forløsende ord på flamsk eller hollandsk.

Norge kommer

Wolfer-Heimann tror ikke det vil hope seg opp med usolgte tungvektere i Morelo-tunet. Det finnes åpenbart mange nok mennesker med en betalingsevne som ikke påvirkes av omskiftelige tider. 

- Hvor selger dere mest-?

- Innenfor EU med Tyskland og Frankrike som de største markedene, men vi er på offensiven i Sverige og Norge kommer etter-.

- Hva med USA, der camping i digre luksushus på hjul har årtiers tradisjon?

- Ikke aktuelt i de hele tatt. Spesifikasjonene er altfor ulike, og lovgivningen der borte er meget spesiell. Hvis noen tørker katten i mikrobølgeovnen, og vi ikke har advart mot dette, kan vi bli saksøkt-, sier den internasjonale markedssjefen.

Innmaten blir borte

Det fascinerer å følge et slikt samlebåndsprodukt fra chassis til det står der ferdig støvsugd og gjennomtestet. Komponenter i ulike høyder og lengder blir puslet sammen av rutinerte hender. Det hersker en forunderlig avslappet stemning langs linjen. Hundrevis av meter med kabler i alle tykkelser strekkes, kuttes og kobles opp mot bokser og brytere.

Så forsvinner "innmaten" inn i dypet, bak mørke paneler når gulv, toalett, dusjkabinett, garderobeskap og komfyr heises om bord. Sidevegger og front smekker på plass, og de 250 hestene i den sekssylindrede motoren blir usynlige bak luken i grillen. I motsatt ende rulles et nytt chassis i posisjon, samlebåndet går utstoppelig - men foreløpig bare på ett skift.

Det usynlige

Så hva forklarer og forsvarer prisnivået på et slikt samlebåndsprodukt? Luksus i dette prisleiet er veldig mye installasjoner som ikke synes, akkurat som i våre permanente hjem. Disse bilene skal fungere like godt når eieren avvikler sitt aftentoalett under blafrende nordlys i Finnmark - eller på Costa del Sol. Vann og varmluft skal strømme rikelig i ødemarken i minus 35, og tanken skal ha vann nok til en forfriskende utedusj i 35 spanske plussgrader. Gassdrevet generator og solceller på taket forsterker frihetsfølelsen og styrker miljøalibiet.

Morelo'en er ingen shoppingbil, men vi gjetter at dens eier innimellom vil på bytur. Da tør vi anbefale Morelo-varianten med garasjeplass til en Morris Cooper som enkelt vinsjes inn akter etter endt handletur. Vinsjen har selvsagt fjernkontroll. Og så pakker vi ut shoppingen med oppkvikkende dråper fra Nespresso-maskinen som er diskré plassert i kjøkkendelen.

Entusiaster hele året

Vår bayerske vert parerer kjapt når vi spør om Morelo-folket egentlig kan klassifiseres som ekte campere, om de heller er landeveiens svar på lystyacthrederne i Middelhavets havner.

- Vi er ekte campere alle sammen. Vi elsker campinglivet sommer som vinter. Vi flyr ikke til Egypt eller Adriaterhavet på ferie. Vi farter mye med bilene rundt omkring i Europa og har det helt topp-, understreker selgeren.

Og med ett skjønner vi dybden i de noe sære modellnavnene - Home, Loft, Palace og Palace Liner/Alkove, alt oppsummert i det tyske begrepet Daheim - hjem, hjemstedet. I en Morelo går man og legger seg på loftet, i palasset eller krabber opp i palassets alkove. Hvem vil ikke bli hjemmekjær i slike omgivelser, uansett hvor man setter ned de hydraulisk styrte støttebeina. Satellittantennen henter ned både nyheter og tidtrøyte. TV på morsmålet forsterker hjemmekosen over alt.

Gode følelser

Smart markedsføring spiller på det som appellerer til hjertet, vekker de gode følelser. Tyskerne har det velkjente begrep Stammtisch. Stambordet er et sted du hører til og alltid er blant venner. Så hvem er kundegruppene som skal fanges når det spilles så sterkt på hjem-kjære-hjem?

- Vi pleier tett kontakt både med de som er Morelo-eiere - og potensielle kunder. Fabrikken arrangerer store treff, vi blir en slags familie, og derfor kjenner vi dette spesielle markedet godt-, sier markedssjefen.

Ifølge den tyske prislisten koster rimeligste utgave - Home, 140.000 euro, mens Palace koster i utgangspunktet 400.000 euro. Og de som synes de trenger det lille ekstra, bestiller selvsagt slide-out-varianten.

Fakta Morelo Reisemobile

  • Morelo Reisemobile GmbH, Schlüsselfeld, Oberbayern.
  • Grunnlagt i 2010 av Jochen Reimann og Reinhard Löhner. Prouksjon fra 2011.
  • Produserer bobiler i øverste luksusklasse. Billigste modell koster 140.000 euro i Tyskland.
  • Dyreste levert hittil, kostet ca. 400.000 euro. Har to slide-out-kabiner. Kjøper, den tyske Formel 1-stjernen Sebastian Vettel.
  • Dyreste utgave levert i Norge hittil koster ca. 400.00 euro. (Norske avgifter slår tungt ut og gjør sammenligningen noe haltende).
  • Har 191 ansatte. Produksjonskapasitet 400 enheter i året.
  • Eid av nederlandske HTP Ivestments BV som også eier KnausTabbert-gruppen.

Få nyhetene rett hjem i postkassen

Artiklene fra NBCC vil først være tilgjengelig digitalt en stund etter at medlemsmagasinet er distribuert. Medlemsbladet samt en rekke andre fordeler kan du enkelt sikre deg ved å bli medlem hos Norges største og eldste interesseorganisasjon for deg med bobil eller campingvogn.
Meld deg inn i Norsk Bobil og Caravan Club du også!

  • Legg ferien til Norge!
    Campingplassene finner du her:
  • Legg ferien til Norge!
    Campingplassene finner du her: