Kjøpte campingvogn: Fikk hele garantiansvaret

  • Vinduer som gliper er normalt klar reklamasjonsfeil som en forhandlerimportør i Norge må ta på seg å skifte innenfor 5 år fra salgsdato. I Tyskland gjelder andre reklamasjonsregler
    Vinduer som gliper er normalt klar reklamasjonsfeil som en forhandlerimportør i Norge må ta på seg å skifte innenfor 5 år fra salgsdato. I Tyskland gjelder andre reklamasjonsregler
  • Geir Holm, generalsekretær i Norges Caravanbransjeforbund, mener at kundene får trygg handel gjennom hos forhandlere som er medlemmer i NCB
    Geir Holm, generalsekretær i Norges Caravanbransjeforbund, mener at kundene får trygg handel gjennom hos forhandlere som er medlemmer i NCB
Del denne siden:
Vinduer som gliper er normalt klar reklamasjonsfeil som en forhandlerimportør i Norge må ta på seg å skifte innenfor 5 år fra salgsdato. I Tyskland gjelder andre reklamasjonsregler
Geir Holm, generalsekretær i Norges Caravanbransjeforbund, mener at kundene får trygg handel gjennom hos forhandlere som er medlemmer i NCB
Av: Bjarne Eikefjord
Bobil og Caravan magasinet, nr 5, oktober 2016

Kjøpte campingvogn: Fikk hele garantiansvaret

En vårdag i 2013 signerte Kjell Kile i Skien glad og fornøyd på kjøpekontrakt for en splitter ny Hobby campingvogn. Vogna hadde han funnet på websiden til Din Caravanpartner, som hadde kontor i Drammen. Men det skulle vise seg at den egentlige selgeren var en helt annen enn Kile trodde, og det skulle koste ham dyrt vel tre år senere.

Etter å ha brukt vogna i vel tre år, solgte Kjell Kile den videre «på rot» på en campingplass til Odd Ivar Andersen. Etter kort tid oppdaget Odd Ivar Andersen en rekke feil på vogna. Vinduene glippet og kunne ikke lukkes helt. Et deksel hadde slått sprekker. Samt flere andre feil. Feil som normalt vil falle inn under reklamasjon, som i Norge har en grense på 5 år. Andersen kontaktet en forhandler, og fikk et par store overraskelser. Det ville ikke bli et øre å hente noe sted for reparasjoner. For vogna var privat importert fra en tysk forhandler. I Tyskland er det bare 2 års reklamasjonsfrist, og da må vogna bringes tilbake til selger.

Kontaktet NBCC

Nå var gode råd bokstavelig talt dyre. Andersen kontaktet fagsjef Jørgen Snoen i Norsk Bobil og Caravan Club og fikk vite at selv om leverandørreklamasjonsfristene var gått ut, ville importøren av vogna stå personlig ansvarlig for norsk reklamasjonsfrist, enten det er en forhandler eller en privatperson. Tollvesenet kunne opplyse at importøren av vogna var identisk med Kjell Kile, som var selger til Andersen. Kile ble dermed sittende igjen med hele garantiansvaret for vogna for resten av reklamasjonsperioden på 5 år.

Uvitende

Kjell Kile forteller til BoCM at han var helt uvitende om at det var han som ble registrert som importør, og dermed også ble sittende med hele garantiansvaret i reklamasjonsperioden på 5 år. Kile hadde kjøpt vogna gjennom Din Caravanpartner i Drammen, og gikk ut fra at det var et vanlig norsk kjøp. Dyp fortvilelse er en diplomatisk beskrivelse av Kiles situasjon, da det gikk opp for ham at han ville bli sittende igjen med regningen etter reparasjonen. Men kontraktsdokumentene taler sitt tydelige språk: Selger er Caravan Center Nord GmbH i den nordtyske byen Harrislee, like sør for grensa til Danmark, og vogna er tollklarert inn av Auto Transport AS på vegne av Kjell Kile. Ikke med en stavelse fremkommer det at Din Caravanpartner har hatt en finger med i salget. Til tross for at det er i deres lokaler i Drammen Kjell Kile har valgt utstyr og signert kjøpekontrakten.

Websiden forteller

BoCM klarte å spore opp websiden hvor Din Caravanpartner averterer med «hjelp til å finne ut hvilken vogn og hvilket utstyr som passer best, til priser som man skal bli positivt overrasket over». Deretter en «Caravan konfigurator» og til sist en bruksanvisning om hvordan «bygge» en vogn etter egne ønsker. Til sist står det at «totalpris er delt opp i forhandlerpris, avgifter og slikt ute til høyre» på konfiguratoren. Prisen i konfiguratoren er oppgitt i norske kroner, ikke i Euro, som ville vært naturlig for å fortelle at her handler kunden direkte med forhandler i Tyskland.

Gikk konkurs

BoCM ringte kontakttelefonen som er oppgitt på websiden, og der kom vi fram til Trond Klæboe, som står oppgitt som kontaktperson for Din Caravanpartner. Han erkjente å ha hatt med Din Caravanpartner å gjøre, men det firmaet var dessverre gått konkurs for ca. 3 år siden. Trond Klæboe bedyrer overfor BoCM at de «aldri hadde vært forhandlere, de kun hjalp kunder som ønsket å kjøpe campingvogner direkte fra Tyskland til å få best utstyr og best pris». Din Caravanpartner var derfor, ifølge Trond Klæboe, kun et konsulentselskap som bisto kundene, herunder også med kontakt med transportselskapet (Auto Transport AS) som bisto kundene med å ordne med fortolling og momsbetalingen ved importen. Klæboe understreket at det «ikke skulle være mulig for kundene å tro noe annet enn at de selv var importører av campingvognene de bestilte gjennom Din Caravanpartner», og at Din Caravanpartner overhodet ikke hadde gjort noe galt, eller hadde noe som helst ansvar i situasjonen som var oppstått.

Fikk «svarteper»

Etter å ha fått vite hele historien, valgte Odd Ivar Andersen å kreve at Kjell Kile tok vogna tilbake og refunderte kjøpesummen. Kjell Kile valgte å etterkomme kravet, og sier til BoCM at han ikke ønsket å påføre andre store problemer fordi han selv ikke hadde vært oppmerksom nok da han kjøpte vogna fra det han trodde var norsk forhandler og med norske garantier. Men nå sitter han selv med «svarteper» fordi han må bekoste reparasjon av alle feil. Å kjøpe til «god pris» gjennom en forhandler som ikke selv står som importør, har dermed kostet Kjell Kile meget dyrt. Han er ikke alene. BoCM kjenner til flere tilfeller hvor privatpersoner har kjøpt både campingvogner og bobiler på tilsvarende måte, og har blitt påført store kostnader og tap når det dukker opp feil og mangler de ikke får gjort noe med i Norge.

Trygg handel

Geir Holm, generalsekretær i Norges Caravanbransjeforbund, sier i en kommentar til BoCM at denne historien er et kroneksempel på hvor ille det kan gå når man kjøper fra en forhandler som ikke er medlem av Norges Caravanbransjeforbund. «Odd Ivar Andersen kan jo prise seg lykkelig over at han har møtte en redelig selger som vil rydde opp for seg. Men selvfølgelig er det trist for Kjell Kile som sitter igjen med svarteper og ei stor regning og ekstraarbeid, fordi han valgte å kjøpe gjennom en gråimportør. Noen ganger blir det faktisk dyrt å kjøpe billig», sier Geir Holm, og legger til:

«Det er jo nettopp dette vi i NCB hele tiden jobber for å opplyse norske forbrukere om - kjøp campingvognen eller bobilen hos en forhandler som er medlem av NCB, da gjør du en trygg handel i forhold til garantier og reklamasjon. Jeg synes selvsagt dette er en trist historie, men det står respekt av både Kile og Andersen ved å dele denne historien med oss andre. Det er viktig at slike historier kommer fram til skrekk og advarsel, slik at ikke flere går i den samme i samme fella».

Få nyhetene rett hjem i postkassen

Artiklene fra NBCC vil først være tilgjengelig digitalt en stund etter at medlemsmagasinet er distribuert. Medlemsbladet samt en rekke andre fordeler kan du enkelt sikre deg ved å bli medlem hos Norges største og eldste interesseorganisasjon for deg med bobil eller campingvogn.
Meld deg inn i Norsk Bobil og Caravan Club du også!

  • Legg ferien til Norge!
    Campingplassene finner du her:
  • Legg ferien til Norge!
    Campingplassene finner du her: