• Service Manager Bo Madenteg foran den første Kabemodellen som ble bygd
    Service Manager Bo Madenteg foran den første Kabemodellen som ble bygd
  • Kabes VD Peter Carenborn
    Kabes VD Peter Carenborn
  • Kabes varslingssystem under produksjon. Campingvognen/bobilen med rødt varsellys forlater ikke produksjonposisjonen før avviket er rettet.
    Kabes varslingssystem under produksjon. Campingvognen/bobilen med rødt varsellys forlater ikke produksjonposisjonen før avviket er rettet.
  • Kabes varslingssystem under produksjon. Campingvognen/bobilen med rødt varsellys forlater ikke produksjonposisjonen før avviket er rettet.
    Kabes varslingssystem under produksjon. Campingvognen/bobilen med rødt varsellys forlater ikke produksjonposisjonen før avviket er rettet.
  • Her vil vann fra regn eller vasking bare renne ut igjen om det skulle komme inn gjennom ventilasjonsgitteret
    Her vil vann fra regn eller vasking bare renne ut igjen om det skulle komme inn gjennom ventilasjonsgitteret
  • Madenteg viser her at Kabe bruker to børsteløse sirkulasjonspumper. En til radiatorer, og en til gulvvarmen. Dermed kan det velges hvor man vil ha varmen
    Madenteg viser her at Kabe bruker to børsteløse sirkulasjonspumper. En til radiatorer, og en til gulvvarmen. Dermed kan det velges hvor man vil ha varmen
  • Trykktesting av det vannbårne gulvvarmesystemet før gulvet ferdiglimes
    Trykktesting av det vannbårne gulvvarmesystemet før gulvet ferdiglimes
  • Det er mye som eieren av denne bobilen ikke vil kunne se i det ferdige produktet. Her er det tydelig å se hvordan varmesystemet i veggen og rundt garagedøren bygges.
    Det er mye som eieren av denne bobilen ikke vil kunne se i det ferdige produktet. Her er det tydelig å se hvordan varmesystemet i veggen og rundt garagedøren bygges.
  • Kabe utstyrer sine helintergrerte bobiler med radiatorer under frontruten
    Kabe utstyrer sine helintergrerte bobiler med radiatorer under frontruten
Del denne siden:
Tekst: Jørgen E. Snoen. Foto: KABE og Jørgen E. Snoen
Bobil og Caravan magasinet, nr 4. september 2017

Kabe størst i Norden: Sprek 60-åring fra Småland

Historien om campingvogn- og bobilprodusenten KABE skriver seg tilbake til 1957. Da startet Kurt Blomqvist foretaget Kabe som begynte å importere campingvogner.

I Jønkøpingsvegen 21 i Tenhult like sydøst for Jønkøping i Sverige holder Nordens største produsent av campingvogner og bobiler til. Det hele startet med Kurt Blomqvist som startet foretaget KABE for 60 år siden, men startet produksjonen av campingvogner som et ferieprosjekt i garasjen bak bolighuset i 1958. Tre uker før familien skulle ta sin ferie var vognen KABE Komet 250 ferdig. Den hadde en lengde på 2,4 meter, og en bredde på 1,8 meter.

Nabointeresse

Familien skulle ikke reise på ferie med denne nye vognen ettersom deres nabo viste stor interesse, og kjøpte vognen. Det ble heller ingen hotellferie på familien fordi den foretagsome og kreative Kurt Blomqvist startet på vogn nummer 2. Vognen ble ikke helt ferdig, men familien reiste på campingvognferie med KABE nummer 2. Kurt hadde med resterende materialer, og nødvendig verktøy slik at vognen kunne ferdigstilles under ferien mens resten av familien koste seg på tur. Denne campingvognen ble også solgt med en gang. Samme høst fortsatte byggingen av av campingvogner, og sommeren 1959 stod åtte nye vogner klare til en pris av kr. 3.800,-.

Tok sjansen

Kurt Blomqvist jobbet som sjef for Flygforvaltningen i SAAB i Jønkøping, og etter fire år med dobbelt jobb valgte han å ta spranget med å si opp sin godt betalte stilling for å satse helt og fullt på campingvognbygging. I dag ledes KABE Husvagnar Production av VD Peter Carenborn, og kan fortelle at  bedriften har blitt et betydelig konsern som har gått fra opprinnelsen som et ferieprosjekt til å ha blitt et børsnotert konsern med ca. 550 ansatte i Tenhult. Ut fra lokalene i Jønkøpingsvegen triller det ut 1650 campingvgoner, og 560 bobiler i 2017.

Produksjonstakten er opp til 14 campingvogner, og opp til 4 bobiler hver arbeidsdag gjennom året.

Bobiler

Kabe startet produksjon av bobiler i 1983. Bobilene som bygges på Fiat understell er med Norden-spesifikasjoner som blant annet medfører større dynamo og batteri. I tillegg utstyres de med veivhusvarme og Webastovarme. Lokalene og produksjonsmaskinene har under årenes gang endret seg kraftig, og skal i den nærmeste tiden bygges om og utvides. De siste årene har konsernet innvestert mellom 80 og 90 millioner kroner, og skal fortsette å utvikle bygningsmassen som nå er på ca. 18200 kvm, og maskinutstyr.

Adskilte produksjonslinjer

Bo Madenteg viser BoCM rundt i alle slik at hele produksjonen kunne følges fra start til til ferdig campingvogn og bobil. Campingvogner og bobiler produseres på to separate produksjonslinjer i to adskilte bygg. Produksjonen av selve gulv, vegger, tak og innredning skjer lokalt. Det samme med eksperimenteringen i egen utviklingsavdeling. Her utvikles og testes nyvinninger som kundene få glede av. En av de siste slike ting er Bus-styring av lys og varme med mer. Dette har også medført en reduksjon av vekten av kabling og som får et moderne campingkjøretøy til fungere slik kundene ønsker det. KABE produserer sine vegger i dag med aluminiumsplater både utvendig og innvendig i tillegg at de har kunststoff elementer på utsatte steder for å unngå fukt og råteskader om det skulle oppstå en lekkasje.

Helårsbruk

KABE ønsker å tilby kundene campingkjøretøyer for helårsbruk med god varmekomfort med godt inneklima under alle forhold. Dette har medført mange nødvendige detaljer som blant annet separate sirkulasjonspumper i varmeanlegget. Disse 12 volts børsteløse pumpene fordeler vannvarmen til henholdsvis radiatorkurs og til gulvvarme. Hundeeiere setter blant pris på muligheten til å senke varmen i gulvet slik at temperaturen ikke skal bli for høy når hunden lugger på gulvet. Når først hund er nevnt så kan KABE i sine bobiler med garasje være et godt alternativ da denne er utstyrt med et vanntett gulv med sluk. Da kan hundeieren spyle av sin hund for så å la denne gå inn i garasjen for å tørke der. Eller om man må spyle av sykkelen før den settes inn etter bruk.

Duggfrie ruter

I KABEs helintegrerte bobiler ligger det radiatorer med vifter under frontruten som sørger for duggfri frontrute samtidig som kaldras fra vinduet unngås. Aluminiumsplatene til ytterveggene på blant annet konsernets Imperialvogner kommer som heldekkende veggplater fra lakkering i Nederland. Det er en av de 250 under leverandørene som til sammen er med på å de ca. 3500 artiklene som en campingvogn består av. Som både VD Peter Carenborn og Bo Madenteg forteller så vil de fortesette å utvikle sine produkter påvirket at kundenes ønsker.

 

Få nyhetene rett hjem i postkassen

Artiklene fra NBCC vil først være tilgjengelig her på campingportalen.no en stund etter at medlemsmagasinet er distribuert. Medlemsbladet samt en rekke andre fordeler kan du enkelt sikre deg ved å bli medlem hos Norges største og eldste interesseorganisasjon for deg med bobil eller campingvogn.
Meld deg inn i Norsk Bobil og Caravan Club du også!