• Jubileumstreffet ble avsluttet med et gedigent fyrverkeri. Foto: Bjørn Arild Rake
    Jubileumstreffet ble avsluttet med et gedigent fyrverkeri. Foto: Bjørn Arild Rake
  • Jubileumsmodellen har fått en egen jubileumslogo
    Jubileumsmodellen har fått en egen jubileumslogo
  • Innbydende tofarget interiør i jubileumsmodellen
    Innbydende tofarget interiør i jubileumsmodellen
  • Centurion, bygd på Mercedes Actros er flaggskipet til Concorde
    Centurion, bygd på Mercedes Actros er flaggskipet til Concorde
  • Gedigen plass til fører og pasasjerer i Centurion
    Gedigen plass til fører og pasasjerer i Centurion
  • Kenneth Sandvik hos Arve Opsahl AS  solgte den ene jubileumsbilen som kom til Norge Foto: Knut Randem – Bobilverden.no.
    Kenneth Sandvik hos Arve Opsahl AS solgte den ene jubileumsbilen som kom til Norge Foto: Knut Randem – Bobilverden.no.
  • Rundt 400 biler var samlet under Himmelfartstreffet som i år markerte fabrikkens 35 års jubileum. Foto: Bjørn Arild Rake
    Rundt 400 biler var samlet under Himmelfartstreffet som i år markerte fabrikkens 35 års jubileum. Foto: Bjørn Arild Rake
  • En del av de norske deltagerne på treffet koser seg med god mat og drikke. Foto: Bjørn Arild Rake
    En del av de norske deltagerne på treffet koser seg med god mat og drikke. Foto: Bjørn Arild Rake
Del denne siden:
Tekst og foto: Olav Barhaugen
Bobil og Caravan magasinet, nr 2. april 2017

Jubileum hos Concorde

Concorde, selve symbolet på store og eksklusive bobiler har 35 års jubileum i år, og det markeres med en velutstyrt jubileumsmodell.

De fleste av oss forbinder Concorde med eksklusive bobiler, store som en turbuss og proppfull av alskens komfortutstyr. Når de nå feirer sitt 35-års jubileum kan de se tilbake på en eventyrlig utvikling. Det startet nemlig i det små hos Concorde også, i 1981 med en campingtilhenger, men man gikk fort over til å bygge bobiler. I første omgang basert på Ford Transit, men også andre bilmerker fikk sine påbygg hos Concorde. Deriblant den kompakte Mitsubishi L300. Senere ble det Fiat og Iveco som ble det foretrukne chassis også hos Concorde. Ikke før rundt tusenårsskiftet kom bilene man forbinder Concorde med i dag, de store og luksuriøse bilene, bygd på solide lastebilchassis. Dette konseptet har blitt rendyrket frem til i dag, og de er sammen med Morelo de største aktørene i dette markedet i Europa.

Flaggskipet

Dagens modellrekke hos Concorde strekker seg fra alkovebilen Cruiser på 8 meter bygd på et Iveco Daily chassis og opp til flaggskipet Centurion på 12 meter. Sistnevnte er en delintegrert bil bygd på lastebilen Mercedes Actros. En skikkelig bamse med totalvekt på 26 tonn som drives av en 12,8 liters motor på 420 hk og et dreiemoment på 2100 Nm. Herligheten koster den nette sum av 622.000 Euro før man begynner å krysse av på den omfattende utstyrslista. For ”minstemann” Cruiser må man legge minst 139.000 Euro på bordet. Det er altså ikke biler for den jevne bobilkjøper Concorde bygger, men heller for de godt etablerte som ønsker seg en stor grad av luksus og komfort. Samtidig handler det også om en livsstil.

Treff

Concorde-eiere er meget entusiastiske og trofaste til sitt favoritt merke, og det er Concorde-klubber i flere land, også i Norge. Hver vår i Kristi Himmelfartshelgen inviterer fabrikken til treff for sine kunder, og det er ikke uvanlig at 3-400 biler inntar det store fabrikkområdet og samles til en hyggelig og sosial helg. Mange Nordmenn er faste gjester på disse treffene. Flere kjører innom på tur hjem fra vinteropphold i varmere strøk, men andre legger inn treffet som en start av bobilsesongen. Årets treff var ekstra stort på grunn av 35-års jubiléet, og rundt 20 norske ekvipasjer samlet seg på anvist område utenfor fabrikken i Aschbach,, 15 mil sørøst for Frankfurt.

Årets modeller

Foruten sosialt samvær med servering og kulturelle innslag fikk også deltagerne en presentasjon av årets modeller, deriblant jubileumsmodellen Edition 35. Denne har elementer fra alle de integrerte modellene til Concorde, Credo, Carver, Charisma og

Centurion. Alt sammen er smeltet sammen til en meget lekker og velutstyrt bil. Faktisk er den så velutstyrt at listen over ekstrautstyr består av bare fem punkter. Tatt i betraktning pris og utstyrsnivå er dermed dette et svært gunstig kjøp, og siden den er bygd kun i 35 eksemplarer kommer det ikke som noen overraskelse at samtlige ble raskt solgt fra fabrikken. Den norske importøren Arve Opsahl AS fikk tak i en bil, og den ble solgt allerede under første dag av caravanmessen på Lillestrøm.

Totalutstyrt

Den heldige kjøperen kan dermed legge ut på tur i en bobil proppfull av utstyr og med et svært lekkert design både ut- og innvendig. Setene er trukket i tofarget skinn og hele bilen oser av luksus. Edition 35 er bygd på et Iveco Daily chassis med totalvekt 7200 kg. Egenvekt er 5800 med alt utstyr, så her har man ingen bekymring for nyttelast. Med 3-liters motor på 205 hk og 8-trinns automatgir fra ZF er den nok en drøm å kjøre. Blant det omfattende standardutstyret finner vi parabol og to TV-skjermer, kjøleskuff i dobbeltgulvet, markise med dimbar LED-belysning, porselenstoalett med 230 liters tank og fersk- og avløpsvanntanker på 320 liter hver. Man trenger heller ikke å bekymre seg for å gå tom for strøm. En elektropakke med 2 170 Ah batterier, inverter på 1600/3000 Watt og to 140 watt solcellepaneler vil dekke de fleste behov.

Flere nyheter

CEO hos Concorde, Joachim Baumgartner er godt fornøyd med utviklingen. Ordretilgangen er god, og for 2017 budsjetterer de med en total produksjon på 400 biler og en omsetning på 67 millioner Euro. Det er Tyskland som er et største markedet, med to tredjedeler av produksjonen. Den største andelen av produksjonen er de minstemodellene Credo og Carver, som står for over halvparten av produksjonen, men det bygges også 2-3 av de største bilene basert på Mercedes Atego og Actros hver uke. Det jobbes stadig med produktutvikling og forbedringer, og Baumgartner lover flere spennende nyheter fra Concorde i årene fremover.

Få nyhetene rett hjem i postkassen

Artiklene fra NBCC vil først være tilgjengelig her på campingportalen.no en stund etter at medlemsmagasinet er distribuert. Medlemsbladet samt en rekke andre fordeler kan du enkelt sikre deg ved å bli medlem hos Norges største og eldste interesseorganisasjon for deg med bobil eller campingvogn.
Meld deg inn i Norsk Bobil og Caravan Club du også!