Hymer Eriba utfordrer: Viser Norden vinterveien

  • Sommerbutikken
  • Den nye Nova GL vintercampingvogn som Kroken Caravan regner med skal erobre en større del av det norske campingvognmarkedet.
    Den nye Nova GL vintercampingvogn som Kroken Caravan regner med skal erobre en større del av det norske campingvognmarkedet.
  • Nova 580 GL har fullskandinavisk løsning med sittegruppa foran og sovegruppe og baderom bak.
    Nova 580 GL har fullskandinavisk løsning med sittegruppa foran og sovegruppe og baderom bak.
  • Et titt bak «skallet» viser hvordan Hymer Eriba har utviklet et helhetlig varme- og ventilasjonssystem hvor alle vannrør og tanker er plassert i oppvarmet rom. Samt luftsirkulasjonssystemet de har «lært» av samarbeidet med Solifer. Alde vannbåren varme er standard, men kan også fås med Truma Combivarmesystem.
    Et titt bak «skallet» viser hvordan Hymer Eriba har utviklet et helhetlig varme- og ventilasjonssystem hvor alle vannrør og tanker er plassert i oppvarmet rom. Samt luftsirkulasjonssystemet de har «lært» av samarbeidet med Solifer. Alde vannbåren varme er standard, men kan også fås med Truma Combivarmesystem.
  • God og romslig sittegruppe med panoramavindu som dekker front og forreste del av taket. Lyse, varme tresorter med tilhørende tekstiler gir følelse av luksus og komfort.
    God og romslig sittegruppe med panoramavindu som dekker front og forreste del av taket. Lyse, varme tresorter med tilhørende tekstiler gir følelse av luksus og komfort.
  • Soverommet med bakerst i vogna.
    Soverommet med bakerst i vogna.
  • Administrerende direktør, Bernhard Kibler (til høyre), markeds- og produktsjef, Rudi Fimpel fra Hymer Eriba, og Tor Grüner fra Kroken Caravan forteller om den nye vintervognserin fra Hymer
    Administrerende direktør, Bernhard Kibler (til høyre), markeds- og produktsjef, Rudi Fimpel fra Hymer Eriba, og Tor Grüner fra Kroken Caravan forteller om den nye vintervognserin fra Hymer
  • «Vi har hatt et meget godt samarbeid med Kroken Caravan» sier Bernhard Kibler (til venstre) mens Tor Grüner fra Kroken Caravan ser fram til å lansere Hymer Nova vintercampingvogner i det norske markedet etter Caravanmessen på Lillestrøm
    «Vi har hatt et meget godt samarbeid med Kroken Caravan» sier Bernhard Kibler (til venstre) mens Tor Grüner fra Kroken Caravan ser fram til å lansere Hymer Nova vintercampingvogner i det norske markedet etter Caravanmessen på Lillestrøm
Del denne siden:
Den nye Nova GL vintercampingvogn som Kroken Caravan regner med skal erobre en større del av det norske campingvognmarkedet.
Nova 580 GL har fullskandinavisk løsning med sittegruppa foran og sovegruppe og baderom bak.
Et titt bak «skallet» viser hvordan Hymer Eriba har utviklet et helhetlig varme- og ventilasjonssystem hvor alle vannrør og tanker er plassert i oppvarmet rom. Samt luftsirkulasjonssystemet de har «lært» av samarbeidet med Solifer. Alde vannbåren varme er standard, men kan også fås med Truma Combivarmesystem.
God og romslig sittegruppe med panoramavindu som dekker front og forreste del av taket. Lyse, varme tresorter med tilhørende tekstiler gir følelse av luksus og komfort.
Soverommet med bakerst i vogna.
Administrerende direktør, Bernhard Kibler (til høyre), markeds- og produktsjef, Rudi Fimpel fra Hymer Eriba, og Tor Grüner fra Kroken Caravan forteller om den nye vintervognserin fra Hymer
«Vi har hatt et meget godt samarbeid med Kroken Caravan» sier Bernhard Kibler (til venstre) mens Tor Grüner fra Kroken Caravan ser fram til å lansere Hymer Nova vintercampingvogner i det norske markedet etter Caravanmessen på Lillestrøm
Av: Bjarne Eikefjord
Bobil og Caravan magasinet, nr 5, oktober 2016

Hymer Eriba utfordrer: Viser Norden vinterveien

Nordiske campingvogner har lenge vært betraktet som de beste for vintercamping. Dette har Hymer Eriba tenkt å gjøre noe med, og i Düsseldorf viste de fram en serie nye vogner som vil by de siste nordiske produsentene hard konkurranse om hvem som har den beste vintervogna.

«Vintervogntronen» har lenge vært besatt av nordiske campingvognprodusenter som Cabby, Solifer, Kabe og Polar. Vannbåren varme, sittegruppa foran og soverommet bak, varmeisolerte vann- og avløpsrør, luftsirkulasjonsåpninger, ekstra isolasjon og luksuriøst interiør har nærmest blitt en standard for hvordan en campingvogn som skal tåle nordisk klima skal være bygget. Det har nærmest vært opplest og vedtatt at kontinentale campingvognprodusenter ikke «holder vintermål», selv om man ikke akkurat fryser i vogner som Hobby, Knaus, Dethleffs og LMC heller når kuldegradene kryper på i lange nordiske vinternetter. Gjennom årene har flere produsenter, som for eksempel Adria og Dethleffs, forsøkt å yppe seg med vogner spesielt designet for barske vinterforhold og testet i kuldekamre, men knapt noen har gjort det så gjennomført som Hymer Eriba i den nye Nova vintervognserien de presenterte under Düsseldorfmessen i høst.

Skandinavia viktig og krevende

For første gang på et tiår, øker campingvognmarkedet igjen. «Skandinavia er kanskje det viktigste, og i hvert fall det mest krevende markedet for campingvogner», sier administrerende direktør i Hymer Eriba, Bernhard Kibler, da Bobil og Caravan Magasinet spurte ham om den nye Nova vognserien var spesielt utviklet for å møte kravene i det nordiske campingvognmarkedet.  For vognene formelig oste av nordisk design. Dette er ikke helt tilfeldig. Hymer Eriba og finsk/svenske Solifer samarbeidet under utviklingen av den nye campingvognserien. Allerede for to år siden ble en konseptvogn presentert under Solifers farger. Men samarbeidet opphørte, og Solifer leverer nå en reisevognserie basert på LMCs design. Hymer Eriba fortsatte utviklingen av vintervognserien, og ja, vi har lært mye av Solifer når det gjelder å finne gode vinterløsninger, bekrefter Bernhard Kibler.

Teknologiutvikling

Den nye vintervognserien fra Hymer Eriba markerer også et sprang i teknologi, forteller Rudi Fimpel fra markedsavdelingen. Treverk er så godt som borte og erstattet av PFK som har større tetthet og er mye sterkere enn skum. Dette brukes i strukturene og rundt vinduer, og gjør at fuktproblemer skal være bortimot fjernet. Fra bobilproduksjonen har Hymer Eriba hentet prosessen med å lage hele veggene i ett stykke med spesiell trykkstøping. Hvilket gir større stabilitet og styrke i konstruksjonen. Gulvet er støpt i skum, og har glassfiberarmet polyester underside. Alle rør til vann og gråvann ligger innenfor veggene og er dermed frostfrie. Det samme gjelder vann- og gråvannstankene som ligger i oppvarmet rom i gulvet. Bunnfrosne rør skal dermed være historie, mener Rudi Fimpel, som også forteller at den nye Nova-serien er testet i kuldekammer med Alde, og tiden fra minus 20 til pluss 32 grader går på meget kort tid uten problemer.

Nytt interiør

Interiøret er også nytt. -Av 13 modeller har 9 sittegruppa foran i vogna, i tråd med kravene fra det skandinaviske markedet-, sier Bernhard Kibler. Her vises også lærdommen Hymer Eriba har hentet fra Solifer. Skapene har luftslisser beskyttet av garnering som sikrer luftsirkulasjon ut mot ytterveggen. -Alde vannbåren varme er standard, men man kan også få vogner med Truma Combi-, forteller Kibler. De litt større vognene har egne toaletter og baderom med dusjkabinetter i akterenden. Dette øker komforten, samtidig som to kan benytte rommet samtidig. Kjøkkenet er av vanlig type med vaskekum og gassbluss, og de nye og mer praktiske skuffebenkene. Kjøleskapet er av «tårntypen». Det hele er dandert i myke og varme farger med kompletterende stoffer som bidrar til å øke luksus og komfort følelsen.

Til Norge i høst

«Hymer Eriba Nova- serien lanseres for fullt i Norge under Caravanmessen på Lillestrøm» forteller Tor Grüner fra Kroken Caravan som er importør og leverandør av Hymer Eriba Nova-vognene til Norge. «Vi satser tungt på det skandinaviske markedet» skyter Bernhard Kibler inn, og forteller at de har hatt et godt og nært samarbeid med Kroken Caravan, både under utviklingen og nå under presentasjonen av den nye campingvognserien. Målet er at Hymer skal få en større bit av det skandinaviske campingvognmarkedet, samtidig som de også skal gjøre seg sterkere gjeldende i vintercampingsegmentet i Alpene i Sveits, Tyskland og Østerrike.

Beste vintervogn

«Hymer Eriba Nova vintercampingvogner er ikke billigst, men best», sier Bernhard Kibler, og peker på at de sikter seg inn mot premium-segmentet. Tor Grüner tilføyer at det norske campingvognmarkedet er viktig, også fordi kundene har høye forventninger og stiller store krav til kvalitet, komfort og service. «Vi vil nå ta et skritt kom gangen og bygge sten på sten. I forbindelse med Caravanmessen, legger vi opp til en større markedsføringspakke hvor vi forteller gamle og nye brukere av campingvogn hvorfor Hymer Nova vil være et meget godt alternativ for norske caravanister» avslutter Tor Grüner som legger til at han har stor tro på at de nye vintercampingvognene fra Hymer vil være meget godt egnet for norske vintercampere.

Fakta

Hymer startet å lage campingvogner i 1957. Eriba Touring-serien, lette reisevogner med hevetak, var i mange år en bestselger i Europa. Hymer er kjent for kontinuerlig utvikling av tenkologi, sikkerhet, komfort og design. Konsernet har en rekke merker i sin portefølje av bobiler og campingvogner, og er i dag Europas ledende produsent a fritidskjøretøyer.

 

Få nyhetene rett hjem i postkassen

Artiklene fra NBCC vil først være tilgjengelig digitalt en stund etter at medlemsmagasinet er distribuert. Medlemsbladet samt en rekke andre fordeler kan du enkelt sikre deg ved å bli medlem hos Norges største og eldste interesseorganisasjon for deg med bobil eller campingvogn.
Meld deg inn i Norsk Bobil og Caravan Club du også!

  • Legg ferien til Norge!
    Campingplassene finner du her:
  • Legg ferien til Norge!
    Campingplassene finner du her: