Gjør parkering lettere: Ryggerobot for campingvogn

  • Skjerpings. Å rygge en campingvogn på plass vinkelrett på kjøreretningen er en krevende, og likevel en helt normal øvelse for de som reiser med campingvogn
    Skjerpings. Å rygge en campingvogn på plass vinkelrett på kjøreretningen er en krevende, og likevel en helt normal øvelse for de som reiser med campingvogn
  • Åpent sidevindu og god oversikt trengs for god parkering
    Åpent sidevindu og god oversikt trengs for god parkering
  • Så var det roboten, her stiller VW-representanten inn dataene og beordrer «hands off» fra ratt og pedaler. For nå skal «mannen i boksen» overta styringen
    Så var det roboten, her stiller VW-representanten inn dataene og beordrer «hands off» fra ratt og pedaler. For nå skal «mannen i boksen» overta styringen
  • Et ryggekamera viser hva som skjer bak bilen og hvor campingvogna befinner seg. Til venstre i bildet vises vinkel mellom bil og vogn, samme informasjon angis også på instrumentet mellom turteller og fartsmåler bak rattet. Roboten «har kontroll»
    Et ryggekamera viser hva som skjer bak bilen og hvor campingvogna befinner seg. Til venstre i bildet vises vinkel mellom bil og vogn, samme informasjon angis også på instrumentet mellom turteller og fartsmåler bak rattet. Roboten «har kontroll»
  • Ekvpipasjen i båsen etter lenger tid, en ekstra sving og drøyere avstand fra sideveggen, men roboten fungerte
    Ekvpipasjen i båsen etter lenger tid, en ekstra sving og drøyere avstand fra sideveggen, men roboten fungerte
  • Menneske versus maskin: 1 – 0, konstaterer BoCMs redaktør etter å ha duellert mot VWs datastyrte parkeringsassistent for campingvogner. Parkeringsassistenten har utvilsomt en verdi og letter ryggeprosesser for litt mindre erfarne caravanister
    Menneske versus maskin: 1 – 0, konstaterer BoCMs redaktør etter å ha duellert mot VWs datastyrte parkeringsassistent for campingvogner. Parkeringsassistenten har utvilsomt en verdi og letter ryggeprosesser for litt mindre erfarne caravanister
Del denne siden:
Skjerpings. Å rygge en campingvogn på plass vinkelrett på kjøreretningen er en krevende, og likevel en helt normal øvelse for de som reiser med campingvogn
Åpent sidevindu og god oversikt trengs for god parkering
Så var det roboten, her stiller VW-representanten inn dataene og beordrer «hands off» fra ratt og pedaler. For nå skal «mannen i boksen» overta styringen
Et ryggekamera viser hva som skjer bak bilen og hvor campingvogna befinner seg. Til venstre i bildet vises vinkel mellom bil og vogn, samme informasjon angis også på instrumentet mellom turteller og fartsmåler bak rattet. Roboten «har kontroll»
Ekvpipasjen i båsen etter lenger tid, en ekstra sving og drøyere avstand fra sideveggen, men roboten fungerte
Menneske versus maskin: 1 – 0, konstaterer BoCMs redaktør etter å ha duellert mot VWs datastyrte parkeringsassistent for campingvogner. Parkeringsassistenten har utvilsomt en verdi og letter ryggeprosesser for litt mindre erfarne caravanister
TEKST: BJARNE EIKEFJORD. FOTO: SVEN FURULY
Bobil og Caravan magasinet, nr 6, desember 2015

Gjør parkering lettere: Ryggerobot for campingvogn

Å kjøre med campingvogn er forholdsvis greit, den henger fast bak og følger stort sett bilens svinger og øvrige bevegelser. Utfordringene kommer når ekvipasjen skal bevege seg bakover, og det har vært marerittet for mang en nybakt caravanist. Men nå kommer teknologien til unnsetning i form av ryggeroboter.

Vi har alle vært der. Nybakt caravanist på «jomfrutur» med campingvogna hengende bak, og stigende selvtillit inntil ekvipasjen skal rygges inn på en oppstillingsplass eller annet. Da blir fort hendene klamme og dråper sildrer langsomt nedover ryggen mens man forsøker å huske ryggingsrådene fra NBCCs kjørekurs. Gjerne med noen flirende veteraner som tilskuere. Nå lanserer VW et helt nytt robotkonsept som overtar kontrollen over både bil og campingvogn og angivelig skal bringe det hele på plass lett og elegant.

BoCMs redaktør kunne ikke motstå fristelsen til å måle krefter med de nye roboter under demonstrasjonen i Düsseldorf, og slik endte det.

Roboten

Ryggeassitenten, som er den offisielle betegnelsen, består kort sagt av en elektronisk «boks» som beregner ryggebevegelsene ut fra posisjon før rygging, og ønsket posisjon etter rygging. For eksempel parkering 90 grader på kjøreretningen. Dette reguleres med en liten «joy-stick». Et ryggekamera viser på bilens display hvordan det «ser ut» bakenfor og vinkelen mellom bil og vogn angis i grader og illustrasjon. Når ekvipasjen er satt opp riktig, og data innstilt, trykkes det på en knapp og den svarte boksen overtar og styrer bilen slik at vognen kommer på riktig plass.

Mennesket

BoCMs redaktør har et par tiårs campingvognkjøring med en god del ryggeepisoder bak seg, i tillegg til å ha gjennomført NBCCs campingvognkjørekurs. Så vi kan kanskje tillate oss å si at kjøreferdighetene med campingvogn ligger ørlitegrann over gjennomsnittet, men fortsatt ikke mer enn at ryggeøvelser alltid møtes med respekt.

Utfordringen

En bil med campingvogn skulle rygges inn i en «bås» som var plassert vinkelrett (90 grader) på utgangsretningen. Hvilket er en meget normal situasjon for parkering av campingvogn på en velorganisert campingplass. Poenggivende var, ifølge VW-folkene, å klare det i en operasjon, uten stans underveis, og til sist komme innenfor 1 m. fra sidemarkeringen i parkeringsbåsen. De la dårlig skjul på at dette var omtrent bare parkeringsassistenten som ville få til.

Parkeringskonkurransen

På plass bak rattet var skjerpelsen betydelig, og med åpent sidevindu ble ekvipasjen i en operasjon rygget på plass innenfor 1 m. avstand fra sideveggene. Vi får vel i all beskjedenhet legge til at det nok var en heldig dag for ryggeøvelsen, men bilen og vogna sto nå der de skulle. Tilbake til start. Data ble plottet inn i parkeringsassistenten, og hender og føtter vekk fra ratt og pedaler for å gi fritt spillerom for roboten i boksen. Joda, den rygget som bare det, men så ble det stopp. Et lite «hvileskjær» i form av et par meter foroverkjøring for å «strekke» ut vinkelen mellom bil og vogn måtte roboten ha før siste etappe inn i boksen. For øvrig med godt over meterens klaring til «sideveggen». Menneske versus maskin: 1 – 0.

Godt hjelpemiddel

Parkeringsassistenten for campingvogner er i prinsippet samme type teknologi som autopiloter i fly. I prinsippet kan passasjer fly med avanserte autopiloter i dag både lande og starte i ertesuppetåke uten at flyveren en gang trenger se snurten av rullebanen. Likevel følges minimumstoleranser som tilsier at det skal være et bestemt antall hundre meter horisontal og vertial sikt for mennesket bak kontrollene før fly får starte eller lande.

Kontrollen

Teknologien går stadig videre, men det er og blir mennesket som må ha den utøvende kontrollen. Som navnet sier, er dette en «assistent» som skal gi sjåføren hjelp til det mange oppfatter som en vanskelig og krevende manøver med campingvogn. Sammen med fornuft vil parkeringsautomaten være et godt hjelpemiddel for litt mindre erfarne caravanister og bidra til å senke terskelen for å begi seg ut på landeveien med campingvogn trillende bak bilen. Så vi ser med interesse fram til at dette kan bli tilgjengelig utstyr på biler som skal trekke campingvogner, forhåpentligvis til en noenlunde overkommelig pris.

Få nyhetene rett hjem i postkassen

Artiklene fra NBCC vil først være tilgjengelig digitalt en stund etter at medlemsmagasinet er distribuert. Medlemsbladet samt en rekke andre fordeler kan du enkelt sikre deg ved å bli medlem hos Norges største og eldste interesseorganisasjon for deg med bobil eller campingvogn.
Meld deg inn i Norsk Bobil og Caravan Club du også!

  • Legg ferien til Norge!
    Campingplassene finner du her:
  • Legg ferien til Norge!
    Campingplassene finner du her: