• Bobilboom: Lekre bobiler på rekke og rad i lokalene til Kristiansand Caravan. - Bilene utgjør 80 prosent av omsetningen og omtrent halvparten i antall solgte enheter, opplyser Renè Jensen.
    Bobilboom: Lekre bobiler på rekke og rad i lokalene til Kristiansand Caravan. - Bilene utgjør 80 prosent av omsetningen og omtrent halvparten i antall solgte enheter, opplyser Renè Jensen.
Del denne siden:
Tekst og foto: Arne Lunde
Bobil og Caravan magasinet, nr 1, februar 2016

Forhandlerbesøk: Kristiansand Caravan med lys framtid

85 millioner i omsetning regner daglig leder Renè Jensen med å nå innen nyttår. Dermed blir 2015 det beste året hittil for sørlandsbyens eneste caravansenter som ble etablert i 1999.

- Trenden hos oss er at vi selger flere dyre bobiler, konstaterer Jensen og røper at han nettopp har solgt en Niesmann til drøye to og en halv million. Tre biler til opp under to millioner er også kontraktfestet for levering til våren. - De to siste årene har vi vært størst i Norge på dette merket, fastslår Jensen tilfreds. - Men volumselgerne ligger i prisleiet 600.000.- til 800.000.-, det er de vi lever av. Ja, og campingvogner også, selvsagt. Det er ikke sant at salget av vogner har stagnert. På landsbasis er det snakk om en økning i vognsalget på sju prosent, mens bobilene har økt med ni prosent, fremholder Jensen.

Bobiler 80%

Hos Kristiansand Caravan utgjør bobilene 80 prosent av omsetningen mens vognsalget står for de resterende 20 prosent. Den store forskjellen har selvsagt sammenheng med at bobiler har en høyere enhetspris enn vogner. Campingvogn får du fra 170.000 kroner hos Kristiansand Caravan og så topper det seg med nevnte Niesmann bobil til to og en halv million. Det skulle tilsi et prissjikt som burde passe de fleste.

Størst på Adria

Knaus, Bürstner, Carado, Hymer, Laika, Niesmann, Weinsberg og Adria er merkene som er representert i lokalene i Sørlandsparken en liten mil øst for byen. Adria har lenge stått sterkt hos Kristiansand Caravan, i 2012 og 2013 ble de størst på det slovenske merket i Norge. - Adria var lenge sett på som et billigmerke innen vogner, slik er det ikke lenger. Adria ligger nå i forkant av utviklingen, og har blant annet glassfiber i bunnen i sin dyreste serie. Norge, ja, hele Skandinavia, er blitt en viktig faktor for produsentene på kontinentet som de må lytte til og tilpasse produktene etter. Det innebærer for eksempel vinterpakke med vannbåren varme og ekstra isolasjon, noe som ikke er så vanlig lenger sør, forklarer Jensen.

Sesongsalg

Vognsalget foregår fortrinnsvis om våren og sommeren, mens bobiler i tillegg selges om høsten for levering til våren. - Salg av bobiler om høsten utgjør om lag 25 prosent av totalomsetningen, så årstiden er ikke en stille tid hos oss, understreker Jensen. I tillegg til salg av nye biler, er det også mye salg av brukte biler, samt innbytte, på denne tiden av året.

Nye kundegrupper

Rene Jensen ser stadig nye kundegrupper når det gjelder bobil: 50 +, de som ikke får med seg ungene på hytta lenger, de vil oppleve friheten med bobil og la veien gå hvor hen den vil. Dessuten er det mange med aktive barn som skal delta på forskjellige stevner og konkurranser rundt forbi. Mange har funnet ut at bobil er tingen i slike sammenhenger, da har de sitt eget hjem som de kan trekke seg tilbake til mellom slagene. Renè Jensen ser også en trend mot at bobilene brukes aktivt hele året: - Flere bruker dem under vinterlige forhold her hjemme, ikke så mange, kanskje, men det er en utvikling på gang. Så har vi pensjonistene som trekker sørover i Europa om høsten og har bilen stående der nede til påske. Det gjenspeiles på kjørelengden, før var det vanlig med 8-10.000 kilometer i året, nå ligger den ofte på 15-20.000 kilometer. Prismessig er bobil for folk som gjerne vil bruke bilen aktivt store deler av året ettersom det er en stor investering. En campingvogn koster mindre og brukes nok mest i sommerhalvåret, mener Jensen.

Vinteropplag

Mange vil likevel sette bobilen vekk om vinteren og da kan opplagsplass være en utfordring, ikke minst for ferske pensjonister som har flyttet fra enebolig på romslig tomt til leilighet. De første «bobilhotellene» har sett dagens lys, blant annet ved Tønsberg og på Flisa nord for Oslo. Og flere vil nok komme. - Kan bobilhotell være aktuelt i Kristiansand? - Jeg skal ikke utelukke muligheten for det, men her i Sørlandsparken er tomteprisene for høye til å etablere noe slikt, så det må bli et annet sted. Enn så lenge henviser vi våre kunder som ønsker vinteropplag til andre aktører, det er alltid muligheter for å få lagringsplass, opplyser Jensen.

13 ansatte har sitt daglige virke i lokalene til Kristiansand Caravan, i et bygg som ble tatt i bruk i 2010 etter at virksomheten hadde vokst ut av det første. Vekst har det vært stort sett hvert år siden oppstart. Salg og service går hånd i hånd: - Vi har verksted som reparerer alle merker. Vi skrur på vogndelen mens en bilforhandler i nabolaget tar seg av motor og gir. Etter hvert kan det bli aktuelt å ta hånd om alt her på huset, forteller Jensen.

Ny eier

Kroken Caravan gikk inn som eier i Kristiansand Caravan i 2013. Det har vært positivt for virksomheten med stordriftsfordeler og enda mer kompetanse. - Slik får vi lettere tilgang til hele Krokens sortiment og slipper å ligge inne med alt for stort lager lokalt. Det er jo ellers en plasskrevende bransje, dette, smiler Renè Jensen som ser lyst på fremtiden hvor mange vil velge mobil fritid på hjul.

Få nyhetene rett hjem i postkassen

Artiklene fra NBCC vil først være tilgjengelig her på campingportalen.no en stund etter at medlemsmagasinet er distribuert. Medlemsbladet samt en rekke andre fordeler kan du enkelt sikre deg ved å bli medlem hos Norges største og eldste interesseorganisasjon for deg med bobil eller campingvogn.
Meld deg inn i Norsk Bobil og Caravan Club du også!