Ford Transit: Nytt bobilchassis

  • Sommerbutikken
Del denne siden:
Tekst og foto: OLAV BARHAUGEN
Bobil og Caravan magasinet, nr 4, september 2015

Ford Transit: Nytt bobilchassis

Ford har fått mye skryt for sin nye Transit som kom på markedet i 2013. Nå er den også tilgjengelig som bobilchassis, og vi har fått en prøvetur med den.

Ford har aldri vært noe stort merke blant bobiler, men merket har sine tilhengere, også i Norge. De fleste som ruller på norske veier er Challenger, som er et merke fra Trigano-gruppen. De leverer også Ford på flere andre av sine merker, blant annet Benimar og Roller Team. Vi fikk prøve en Roller Team hos Kingsrød Bobil i Sarpsborg. En delintegrert bil med 155 hk. motor og 6-trinns manuell girkasse. Også denne er produsert av Trigano-gruppen, som så vidt vi vet foreløpig er de eneste som bygger på denne Forden.

Kraftig front

Det første som slår oss når vi går mot bilen er den kraftige fronten. Den ser mye lengre ut enn Fiat, men det er bare noen få cm som skiller dem. Så vidt vi har brakt på det rene er Ford 3 cm lengre enn samme bil bygd på Fiat. Plassen i motorrommet er i hvert fall bedre enn på Fiaten, og en stor og kraftig nese er betryggende med tanke på kollisjonssikkerhet. Bilen vi kjørte hadde grå plaststøtfanger og standard gule blinklysglass som ga den et standard varebilpreg. Lakkert fanger, hvite blinklys og krom/lakkert grill ville hevet førsteinntrykket betydelig.

Personbilinteriør

Vel plassert i førerstolen merker vi de største forskjellene fra Fiat. Førermiljøet er helt annerledes, og mer likt en personbil. Du sitter mye høyere i forhold til dashbordet, og har en meget god utsikt. Spesielt til siden satte vi stor pris på den smale stolpen som skiller de to vinduene i døra. Dashbordet er nærmest tatt rett ut fra en personbil. Vi har kjørt en del Ford Focus, og det var lett å kjenne seg igjen. Midt i dashbordet finner vi den særegne Ford-radioen. Dette er etter undertegnedes mening den største bakdelen med Fordens dashbord. Man er da låst til fabrikkens radio, og har ikke den fleksibiliteten med tredjeparts leverandører av radio og underholdningssystemer.

Spesielt dårlig synes vi at det ikke var hverken DAB-radio eller CD-spiller. Her bør importør gå en runde med fabrikken og få levert bilene med en oppgradert radio. Derimot var bilen utstyrt med et behagelig skinntrukket ratt med fjernbetjening av både radio og cruisecontrol.

Trekkvillig motor

Vi vridde om nøkkelen og vekket de 155 hestene i 2,2-literen til liv. De ga fra seg en murrende lyd, men var mer stillferdige enn i Fiaten. For å sette bilen i bevegelse var det kun nødvendig å slippe ut clutchen, dermed rullet bilen i vei. Spesielt behagelig er dette om man står i kø i en liten motbakke. Man kan bare forholde seg til brems og clutch, og slipper et avansert fotarbeid for å flytte seg noen meter fremover. Når vi først trår på gasspedalen er det kjapp respons, og bilen sparker godt fra. Vi ble spesielt imponert over fleksibiliteten i Ford-motoren. Vi kjørte i femtegir gjennom noen boliggater, og den dro seg lett opp igjen etter å ha forsert fartsdempere i snaue 30 km/t.

Ute på landeveien går det kjapt å komme opp i marsjfart. Også her føles den smidigere enn Fiaten vi kjører til daglig. Riktignok er det en 130-hester, men Forden har en helt annen respons. Den føles også veldig stabil på veien, selv om det var ganske sterk sidevind på vår lille prøvetur. Også på litt dårligere veier føltes Forden mer behagelig. Litt mykere oppsett enn på Fiat, men likevel ikke for myk. Nå skal det sies at vi kjørte tom bil på vår lille prøvetur, så hvordan den oppfører seg med full last er ikke så godt å si.

Velutstyrt bodel

Selv om vi først og fremst var opptatt av hvordan chassiset var tok vi også en titt bak i bilen. Dette var en kampanjemodell fra Roller Team som var svært velutstyt til en gunstig pris. Moderne layout med midtstilt dobbeltseng og tredelt bad med vaskeservant foran sengen ser elegant ut, men kan bli litt trangt. Det var godt med skapplass, og godt utformet kjøkken. Mørkt treverk og lyst skinn/tekstiler gir et eksklusivt inntrykk. Kjøleskapet er av typen med ekstra stor kjøleskuff nederst med plass til f.eks 1,5-liters flasker. Ellers må det nevnes at bilen har et utvidet airconditionanlegg som også kjøler ned bodelen. (Blue Cool Drive)

Siden sengen kan justeres i høyden blir det også en romslig garasje i bilen. Foreløpig har vi ikke registrert andre produsenter som bygger på Ford-chassis, men det skulle ikke forundre oss om det dukker opp flere når 2016-modellene rulles ut. Personlig er vi litt usikre på hva vi ville valgt. Forden var meget komfortabelt og lettkjørt, men Fiaten føles mer traust og robust. Det er litt mer ”lastebilfølelse” i Fiaten, mens i Forden kan man lett glemme seg bort og tro at man kjører personbil. Smak og behag vil avgjøre valget. Forden er tross alt en ny og moderne bil, mens Fiaten stort sett har vært uforandret siden 2007.

Få nyhetene rett hjem i postkassen

Artiklene fra NBCC vil først være tilgjengelig digitalt en stund etter at medlemsmagasinet er distribuert. Medlemsbladet samt en rekke andre fordeler kan du enkelt sikre deg ved å bli medlem hos Norges største og eldste interesseorganisasjon for deg med bobil eller campingvogn.
Meld deg inn i Norsk Bobil og Caravan Club du også!

  • Legg ferien til Norge!
    Campingplassene finner du her:
  • Legg ferien til Norge!
    Campingplassene finner du her: