• Carthago fabrikken i Aulendorf feirer i år 40
    Carthago fabrikken i Aulendorf feirer i år 40
  • Den nye Carthago, e-line/s-plus New Generation 2020 på Mercedes Sprinter chassis, gjør sin entre til fengende rytmer og røkmaskiner I Aulendorf
    Den nye Carthago, e-line/s-plus New Generation 2020 på Mercedes Sprinter chassis, gjør sin entre til fengende rytmer og røkmaskiner I Aulendorf
  • Senkesengen over førerplassen har fått LED lyslister og båtinstrumenter for temperatur, trykk og fuktighet, og en utforming som gir økt ståhøyde
    Senkesengen over førerplassen har fått LED lyslister og båtinstrumenter for temperatur, trykk og fuktighet, og en utforming som gir økt ståhøyde
  • Sittegruppa har et rundt, skivedelt bord som kan utvides, en L-sofa og en mindre rettveggsofa som til sammen gir 6 sitteplasser.
    Sittegruppa har et rundt, skivedelt bord som kan utvides, en L-sofa og en mindre rettveggsofa som til sammen gir 6 sitteplasser.
  • Kjøkkenavdelingen har alt som trengs, og er gitt en utforming som skal gi bedre ergonomisk utforming
    Kjøkkenavdelingen har alt som trengs, og er gitt en utforming som skal gi bedre ergonomisk utforming
  • Utfellbare skuffer for avfallsposer
    Utfellbare skuffer for avfallsposer
  • Førerplassen har helintegrert dashbord med en stor, sentral plassert informasjonsskjerm
    Førerplassen har helintegrert dashbord med en stor, sentral plassert informasjonsskjerm
  • Et lite vitrinskap for glass m.m. over sittegruppa
    Et lite vitrinskap for glass m.m. over sittegruppa
  • Dronningseng i hekken med sidevinduer skal gi behagelig søvn
    Dronningseng i hekken med sidevinduer skal gi behagelig søvn
  • Under sengeplassen, helt bakerst, er et stort bagasjerom
    Under sengeplassen, helt bakerst, er et stort bagasjerom
  • Dobbeltgulvet har flere små stuerom
    Dobbeltgulvet har flere små stuerom
  • Den nydesignede hekken skal sikre familielikheten med alle bobiler fra Carthago, her vises også soveromsvinduene på siden.
    Den nydesignede hekken skal sikre familielikheten med alle bobiler fra Carthago, her vises også soveromsvinduene på siden.
Del denne siden:
Av: Bjarne Eikefjord, for BoCM og Bobilverden.no
Bobil og Caravan magasinet, nr 4 September 2019

Feirer 40 års jubileum: «Carthago go Mercedes»

Karl-Heinz Schuler startet Carthago bobilfabrikk i 1979, og har siden ledet fabrikken til å bli en stor aktør med over 1400 ansatte og en omsetting på over € 350 millioner i 2019. For 2020 er hele modellspekteret gjennomgått og oppdatert, men det var den nye e-line på Mercedes Sprinter chassis som fikk den største oppmerksomheten på pressetreffet i juni.

På få år har Mercedes med sin nye toliters Euro 6d med AdBlue tatt en større del av markedet fra Fiat. Ikke så rart kanskje, når vi vet at motorserien har miljøutslipp som gjør den konkurransedyktig på miljøutslipp med el-biler som Tesla, når utslippene fra batteriproduksjon og kullkraftproduksjon tas med i regnestykket. Noe en fersk tysk forskningsrapport viser: (Christoph Buchal, Hans-Dieter Karl und Hans-Werner Sinn:

Kohlemotoren, Windmotoren und Dieselmotoren: Was zeigt die CO2-Bilanz?)

Valgmuligheter

At den nye toppmodellen fra Carthago, e-line/s-plus New Generation 2020, kommer på Mercedes chassis, kom derfor ikke som noen stor overraskelse på pressetreffet i Aulendorf i juni. Også chic c-line I og c-line T kan fås med Mercedes motorisering og AL-CO lavrammechassis med forhjulstrekk. Gjennomgående leverer Carthago en rekke bobiler, både helintegrerte og delintegrerte med ulike interiørløsninger. Og fremfor alt en rekke forskjellige motoralternativer med eller uten automatgearboks.

Kjøresikkerhet

For brukerne gjør registerkjede I stedet for rem at servicekostnadene holdes nede over tid, og den nye 9 trinns automatgearkassa sørger for kjørekomfort på nytt nivå. I tillegg kommer bilene med hele pakken av assistentsystemene som EU-Parlamentet 16 april i år vedtok skulle inn i alle nye kjøretøyer innen to år, ref. ny typegodkjenningsforordning, EU (EN) 2018/858. For eksempel aktiv distanseholder, bremseassistent, kjørecomputer, kjørefeltvarsler og lufttrykkvarsler, for å nevne noen. To andre modeller i serien er for øvrig fortsatt å få med Fiat Ducato eller IVECO chassis og motorisering. 

Ny eksteriørdesign

Carthago chic e-line/s-plus New Generation har fått ny design, ny innredning som løfter bobilen til et nytt nivå for luksus og komfort. Det begynner med de nydesignede LED hovedlysene, høyere frontvindu, et nytt helintegrert dashbord med den store Mercedes skjermen i front, og fortsetter bakover via komfortabel sittegruppe og dobbeltseng til en nydesignet hekk som skal være kjennemerke på de fleste bobiler fra Carthago. Takhøyden er økt, romfølelsen er gjort bedre, og store vann og elektrisitetskapasiteter sammen med større lagringsrom, mener Carthago skal gjøre den nye bobilserien attraktiv for ferieliv uten begrensninger.

Senkeseng

Over førerplassen troner en senkeseng for to, et etter hvert utstyr for å sikre at kjøretøyet kan registreres for 4 personer under kjøring.  Denne kan velges bort, og da blir det «chick for two», med stueplass i stedet. Under senkesengen har Carthago satt opp et panel med skipsinstrumenter som viser tid, lufttrykk og fuktighet. Kjekt å ha. Sittegruppen har et rundt, todelt bord, hvor overdelen kan vris ut til siden og øke bordflaten. Den buede kjøkkenbenken virker å øke gulvplassen. Store panorama takvinduer slipper inn lys og gir god utsikt til stjernehimmelen når mørket faller på. Carthago har for øvrig klart å øke ståhøyden under senkesengen uten at det har gått ut over dobbeltgulvet og stuerommene man vanligvis finner der.

Større bad og kjøkkenplass

Kjøkkendelen kjennetegnes av mange skuffer og en stor benkeplate med kokeapparat og oppvaskekum. Et par av skuffene er blitt utfellbare for å kunne brukes til avfallsposer. Nytt av året er at alle skuffer og skap har fått elektriske sentrallåsesystemer som dermed lettere sikrer dem under kjøring. Carthago hevder at hele kjøkkenenheten har fått en ergonomisk utforming som gjør vanlige kjøkkenaktiviteter langt enklere og mer komfortable. Baderommet har som seg hør og bør, dusjkabinett og moderne toalett. Helt akter finner vi så hovedsengen, hvor det kan velges mellom to enkeltsenger, eller såkalt dronningseng. Den er som vanlig hevet noe for å gi plass til et større bagasjerom helt bakerst. I tillegg er det flere mindre stuerom for ting og tang man måtte ønske å ta med seg på lengre ferieturer.

LED lyssetting

Bruk av LED lys, både som lister, direkte og indirekte belysning, gjør at det hele er pakket inn i en lyssetting som gir et koselig og varmt inntrykk av interiøret. Nytt av året er at batterier er av litium ion-typen, noe som sikrer god bruksevne over tid.

Få nyhetene rett hjem i postkassen

Artiklene fra NBCC vil først være tilgjengelig her på campingportalen.no en stund etter at medlemsmagasinet er distribuert. Medlemsbladet samt en rekke andre fordeler kan du enkelt sikre deg ved å bli medlem hos Norges største og eldste interesseorganisasjon for deg med bobil eller campingvogn.
Meld deg inn i Norsk Bobil og Caravan Club du også!