• Arist Dethleffs ønsket i 1931 å ta familien med på ferie- og forretningsturer, og bygget en tilhengervogn med sengeplasser og litt til.
    Arist Dethleffs ønsket i 1931 å ta familien med på ferie- og forretningsturer, og bygget en tilhengervogn med sengeplasser og litt til.
  • Store lagerhaller rommer omtrent alt av de mange tusen forskjellige deler som skal til for å bygge en campingvogn.
    Store lagerhaller rommer omtrent alt av de mange tusen forskjellige deler som skal til for å bygge en campingvogn.
  • Bunnplaten eller gulvet i vogna er den viktigste bærende delen.
    Bunnplaten eller gulvet i vogna er den viktigste bærende delen.
  • Her er rammevangene kommet på plass.
    Her er rammevangene kommet på plass.
  • Veggene blir presslimt med ytter- og innerplater, rammeverk og isolasjonsmateriale.
    Veggene blir presslimt med ytter- og innerplater, rammeverk og isolasjonsmateriale.
  • Innerplatene, ferdig presisjonstilskåret, legges på plass av to av medarbeiderne ved Dethleffs fabrikkene.
    Innerplatene, ferdig presisjonstilskåret, legges på plass av to av medarbeiderne ved Dethleffs fabrikkene.
  • Her står innervegger, skillevegger og annet utstyr klar til montering ved samlebåndet
    Her står innervegger, skillevegger og annet utstyr klar til montering ved samlebåndet
  • Kjøkkenseksjonen er satt sammen i forkant.
    Kjøkkenseksjonen er satt sammen i forkant.
  • Her har vi gjort et lite sidehopp til bobilsamlebåndet.
    Her har vi gjort et lite sidehopp til bobilsamlebåndet.
  • Kjøleskap, kjøkkenseksjon og storparten av innredningen er kommet på plass på campingvogngulvet.
    Kjøleskap, kjøkkenseksjon og storparten av innredningen er kommet på plass på campingvogngulvet.
  • Her kommer veggene. Ferdig malt og presslimt sammen, med nøyaktig tilskårne åpninger for vinduer, dører og lasteluker.
    Her kommer veggene. Ferdig malt og presslimt sammen, med nøyaktig tilskårne åpninger for vinduer, dører og lasteluker.
  • Her nærmer vogna seg sluttmonteringen.
    Her nærmer vogna seg sluttmonteringen.
  • Grunnkonstruksjonen i en campingvogn er meget solid
    Grunnkonstruksjonen i en campingvogn er meget solid
  • Det elektriske anlegget testes spesielt grundig.
    Det elektriske anlegget testes spesielt grundig.
Del denne siden:
Tekst og foto: BJARNE EIKEFJORD
Bobil og Caravan magasinet, nr 6, desember 2015

Fabrikkbesøk hos Dethleffs: Slik bygges campingvogner

Ved foten av de tyske alpene ligger middelalderbyen Isny. Grunnlagt i 1042 og tysk fristad til 1803, er byen i dag hovedbase for Dethleffs, en av de store tyske produsentene av campingvogner og bobiler. Bobil og Caravan Magasinet fikk eksklusivt følge en fabrikkomvisning som viser hvordan campingvogner og bobiler bygges.

De fleste fabrikanter ser ut til å ha betydelig grad av fotofobi av frykt for å avsløre egne fortrinn for konkurrenter, men BoCM fikk til sist lirket på plass en avtale om å følge produksjonslinjene i Dethleffs-fabrikkene – med kamera. For det er mange som synes det er interessant å se hvordan det hele blir til, fra et lass deler som ligger på lager, til en skinnende blank campingvogn ruller ut fabrikkporten klar til bruk. Og her er fortellingen om Dethleffs campingvogner.

Arist Dethleffs

ønsket i 1931 å ta familien med på ferie- og forretningsturer, og bygget en tilhengervogn med sengeplasser og litt til. Det fenget interesse hos naboer, og de neste 6 årene ble et antall botilhengere, som de ble kalt, bygget på bestilling. Men først i etter-krigstiden ble det fart over sakene, og i 1956 startet Dethlffs med serieproduksjon av campingvogner. Tyve år senere nådde produksjonen nesten 5000 vogner. 1983 startet byggingen av campingbiler. I mellomtiden var bedriften i 1973 flyttet til nybygget fabrikkbygg i utkanten av Isny. Der holder bedriften fortsatt til, og årlig forlater et stort antall campingvogner og bobiler frabrikkportene for levering til kjøpere i inn- og utland.

Store lagerhaller

rommer omtrent alt av de mange tusen forskjellige deler som skal til for å bygge en campingvogn. På pallene ligger skillevegger som enten lages av en underleverandør, eller produseres i Dethleffs eget snekkerverksted. I hyllene ligger andre deler, og ved rampen står takkonstruksjoner til bobiler. Det hele styrt via avanserte dataprogrammer som skal sørge for at de nødvendige deler kommer fram til samlebåndet i riktig antall og til riktig tid.

Bunnplaten

eller gulvet i vogna er den viktigste bærende delen. Vannfast kryssfiner med avstivende ribbeverk. Gulvet skjuler også gulvvarmeelementene, enten det er varmtvannsrør eller elektriske varmetråder. På undersiden monteres elektriske kabler og rør for gassanlegg og vannavløp. Bunnplaten er tungt impregnert for å sikre best mulig vannfasthet.

Rammevangene

Stålskjelettet som både holder bunnplaten sammen og er feste for hjulakslingene. Stålrammen skal både være kraftig og samtidig lett, derfor freses ut hull for å fjerne vektmasse, og kantene falses for å øke stivheten.

Veggene

bli presslimt med ytter- og innerplater, rammeverk og isolasjonsmateriale. Ytterplaten er vanligvis kulehamret eller glatt aluminiumsplate. Noen produsenter har forsøkt seg med glassfiberplater, men foreløpig er aluminiumen mest utbredt. Isolasjonsbitene skjæres til for å passe inn mellom vindusrammer og avstivere. De siste har stort sett vært laget av tre, men nå er komposittmaterialer i ferd med å gjøre sitt inntog.

Innerplatene,

ferdig presisjonstilskåret, legges på plass av to av medarbeiderne ved Dethle s fabrikkene.

Kjøkkenseksjonen

er satt sammen i forkant. På sidebordet ligger en Truma kombivarmer som både varmer og sirkulerer inneluften, og som leverer varmtvann til bad, dusj og kjøkken. Kombivarmeren er nærmest blitt standard i bobiler, og er i ferd med å overta for den «gode gamle» luftblåseren som er velkjent for caravanister med kontinentale campingvogner.

Både campingvogner og bobiler bygges «innenfra og ut». Det vil si at all innredning og utstyr monteres og kobles før sidevegger og tak settes på plass.

Kjøleskap

, kjøkkenseksjon og storparten av innredningen er kommet på plass på campingvogngulvet. Den store dobbeltsengrammen ses til høyre. Det meste bygges nå i formpresset materiale hvor fineren ytterst gir et eksklusive preg. Luftsirkulasjonsslangene ligger langs ytterveggene. Der ligger også rørene for vannforsyningen, slik at varmen fra luften skal hindre at de fryser vinterstid.

Veggene

Ferdig malt og presslimt sammen, med nøyaktig tilskårne åpninger for vinduer, dører og lasteluker. Treplatene øverst er for å beskytte mot skader. Isolasjonsmaterialet skal være vanntett, og utfordringen alle caravanprodusenter møter, er å få overgangen mellom vegg og tak vanntett. Vann som slipper inn, vil etter hvert «vandre» nedover veggene og kunne sees som små utposninger fra utsiden.

Veggene er på plass, gasskassen monteres

Kjettingen langs gulvet trekker vogna langsomt fremover fra stasjon til stasjon langs samlebåndet. En moderne campingvogn har hundrevis av meter med elektriske kabler for å ivareta ulike formål.

Sluttmonteringen

Tak og dører er på plass, fortsatt mangler vinduer, men hundrevis av små og store detaljer skal skrues på plass. Akkurat som fly som nagles sammen, er det skruer som holder campingvogner sammen. Grunnen er at de må være litt fleksible i alle sammenføyninger når de kjøres på litt ruglete veier, ellers ville de sprukket og blitt brukket i stykker over lengre tids bruk.

Sluttkontrollen begynner

Vogna løftes opp, og alle bolter, skruer, bremsestag og det meste annet som befinner seg under vogna, og som må virke etter hensikten, kontrolleres og testes.

Grunnkonstruksjonen i en campingvogn er meget solid. Hullene som er frest ut i stålrammebjelkene, sparer en god del vekt uten at styrken blir redusert. Disse lages av galvanisert stål og skal i prinsippet være rustfrie. Det kan likevel være lurt å gi dem et strøk med ekstra rustbeskyttelse, særlig når vognene står i værutsatte strøk nær sjøvann.

Det elektriske anlegget testes spesielt grundig. 220 volt på avveie er ingen lystelig greie, derfor må jordingen være helt i orden. De fleste campingplasser er i dag utstyrt for, og krever 16 ampere kabler med jordfeilbryter for at el-feil på en campingvogn ikke skal spre seg til andre.

Så er den klar

En spitter ny vogn utenfor Dethleffs-fabrikkhallene, klar til å sendes til en lykkelig kjøper. Brede og solide skjøtstykker av plast som dekker overgangene mellom tak og vegger, skal gjøre det nesten umulig for det uhumske vannet å finne passasjemuligheter. De siste årene har campingvogner og bobiler gått gjennom en rivende designutvikling som har erstattet de tidligere litt kjedelige firkantede kassene med spenstige linjer, artige vinkler og spennende ytre som gir eksklusivt preg og bidrar til å heve camping som ferie og fritidsform opp i luksusklassen.

Høyteknologi

Moderne campingvogner er blitt høyteknologiske produkter hvor elektronikk har overtatt flere funksjoner, og hvor digitaliseringen er på vei til å ta styringen over mye vi tidligere måtte passe på selv. For eksempel har LED-lys helt erstattet «gamle» glødelamper, og gjør at strømbehovet er betydelig redusert. Moderne informasjonsteknologi har åpnet for at varmeanlegg og temperaturstyring kan skje fra en mobiltelefonapp, om så eieren er på et annet kontinent. Nye kompositt- materialer er gradvis i ferd med å erstatte treverket som har vært med i produksjon av campingvogner fra begynnelsen for nærmer et århundre siden og frem til i dag. Designere sitter daglig foran dataskjermer med avanserte arkitekt- programvare for å lage enda mer spenstige design for nettopp å få deg med som caravanist. Og det virker. Campingvognsalget økte i 2014-2015 for første gang på et tiår. For det fri og ubundne campingferielivet tiltrekker stadig flere – både med campingvogn og bobil. Campingbransjen står allerede nå for det største antall gjesteovernattingsdøgn, og produksjonsarbeiderne både hos Dethleffs i Isny og andre produsenter, står klar til å bidra til at denne utviklingen fortsetter.

Få nyhetene rett hjem i postkassen

Artiklene fra NBCC vil først være tilgjengelig her på campingportalen.no en stund etter at medlemsmagasinet er distribuert. Medlemsbladet samt en rekke andre fordeler kan du enkelt sikre deg ved å bli medlem hos Norges største og eldste interesseorganisasjon for deg med bobil eller campingvogn.
Meld deg inn i Norsk Bobil og Caravan Club du også!