• Hymer avduket på CMT messen i Stuttgart sin nye Eriba 820, bygget over samme lest som Eriba Touring og Airstream som i flere generasjoner har vist sin kvalitet og holdbarhet.
    Hymer avduket på CMT messen i Stuttgart sin nye Eriba 820, bygget over samme lest som Eriba Touring og Airstream som i flere generasjoner har vist sin kvalitet og holdbarhet.
  • Denne modellen av Hymer Eriba Touring viser byggemetoden hentet fra flyindustrien, med stål- og ribbeskjelett som bærer den øvrige konstruksjonen
    Denne modellen av Hymer Eriba Touring viser byggemetoden hentet fra flyindustrien, med stål- og ribbeskjelett som bærer den øvrige konstruksjonen
  • Eriba 820 har klare familieslektskap med Eriba Touring i design og utseende.
    Eriba 820 har klare familieslektskap med Eriba Touring i design og utseende.
  • Sovegruppen med vegg-til-vegg seng foran
    Sovegruppen med vegg-til-vegg seng foran
  • Sittegruppen ligger på europeisk vis i bakenden med myke skinntrukne sitteputer og panoramavinduer
    Sittegruppen ligger på europeisk vis i bakenden med myke skinntrukne sitteputer og panoramavinduer
  • Kjøkkenet har tradisjonelle kokebluss, oppvaskkum, skuffeskap og stort rundt vindu
    Kjøkkenet har tradisjonelle kokebluss, oppvaskkum, skuffeskap og stort rundt vindu
  • Slektskapet til Eriba Touring er tydelig med «magebeltet» og slette vegger
    Slektskapet til Eriba Touring er tydelig med «magebeltet» og slette vegger
Del denne siden:
Av: Bjarne Eikefjord
Bobil og Caravan magasinet, nr 2 April 2019

Europeisk Airstream: Hymer Eriba 820 setter ny standard

2,5 tonn, 8,2 meter, glinsende glatte aluminiumsfargede flater og panoramavinduer i begge ender. Det kom for dagen da Hymer avduket sin helt nye Eriba 820 på CMT messen i Stuttgart i januar. Slektskapet til Hymers egen Eriba serie og amerikanske Airstream, var tydelig, både utenpå og under skallet. Dette er campingvogner i topp luksusklasse.

Nærmere en million blanke norske kroner må du legge på bordet om du vil ta med deg en fullt utstyrt Hymer Eriba 820 bak din firehjulstrekker. Utenpå ser den ut som en «vanlig» Hymer Eriba Touring, forvokst på steroider. Designavtrykket har klare familiære trekk. Det har også byggemetoden med røtter til den berømte Airstream Clipper, som ble presentert i 1936. Navnet var hentet fra Boeing 314 Clipper, digre flybåter som etter 1936 innledet transatlantisk passasjerflyving. Disse var igjen utviklet fra Boeing 247 som fra 1933 er regnet som det første moderne passasjerflyet. Hva har så det med campingvogner å gjøre?

Byggemetoden

Boeing 247 og 314 Clipper hadde skjelett av stålrørsrammer og ribber kledd med aluminiumsplater, senere adoptert av Airstream campingvogner. På et tidspunkt hvor campingvogner besto av trespiler og kryssfinerplater, lanserte Hymer sin Eriba Troll (senere Touring) serie i 1958 – bygget over samme lest som Airstream. Under skallet på Eriba 820, finner vi et stålrørskjelett som bærer hele konstruksjonen. Byggemetoden har gjennom snart 90 år vist sin styrke og holdbarhet, få vognserier har flere «vintage» vogner enn nettopp Airstream og Eriba Touring. Hymer tar derfor åpenbart sikte på et langt produksjons- og levetidsperspektiv når de benytter tilsvarende byggemetode på den nye Eriba 820.

Panoramavinduer

Et annet særtrekk ved Eriba 820, er de store panoramavinduene i begge ender. De smyger seg mykt rundt hjørnene og strekker seg et stykke på hver langside. Der skaper et rundt vindu rett over kjøkkenbenken assosiasjoner til store cruiselinere eller romskip. På taket finner vi selvfølgelig det siste i motordrevne satellittantenner, solcellepaneler og et klimaanlegg dimensjonert for de fleste meteorologiske forhold. Dette strekker seg også innendørs, hvor de fleste funksjoner er samlet i et sentralt betjeningsdisplay, som også kan styres via apper fra smarttelefoner. Og vogna bringes i vater ved parkering gjennom hydrauliske støtteben med automatisk nivellering (se BoCM nr. 1 side 28)

Interiørdesign

For- og bakende skiller seg fra hverandre ved at fronten har «båtbaug» mens hekken er tilnærmet slett. Foran finner vi en stor vegg-til-vegg dobbeltseng med 180 grader utsikt og en stor takluke. Hyller og skap har også funnet sin plass. Bakerst er sittegruppa med myke skinnputer og nedfellbart salongbord. Her også med 180 grader utsikt. Midt i vogna ligger dusj og adskilt toalett. Kjøkkenet har skuffeseksjon, stort høykjøleskap, vaskeservant og kokebluss, det hele opplyst av et stort rundt vindu. På andre siden er vitrinskap med flaskeholdere, radio, betjeningspanel og et 32 tommer LED TV. Det hele svøpt i delikate farger og mykt opplyst gjennom moderne LED lamper.

Pris

Med alt utstyr havner nok denne vogna et sted rundt 800.000 kroner, får BoCM opplyst hos Hymer. Det blir neppe noen volummodell på norske campingplasser, men sett over tid, kan det likevel være en god investering. For levetiden på vogner med samme byggemetode har vist seg å være betydelig lengre enn tilsvarende vogner bygget med tradisjonelle laminat og listverk. Det viser de mange Airstream og Eriba Touring vogner fra både 50, 60 og 70 tallet som ruller den dag i dag. Det kreves solide kjøretøy og tungbilførerkort for å kjøre med vogna, men som fastligger vil man ha en «hytte» som kan tjene familien i kanskje flere generasjoner. Og da blir kanskje ikke totalregnestykket så ille likevel.

Få nyhetene rett hjem i postkassen

Artiklene fra NBCC vil først være tilgjengelig her på campingportalen.no en stund etter at medlemsmagasinet er distribuert. Medlemsbladet samt en rekke andre fordeler kan du enkelt sikre deg ved å bli medlem hos Norges største og eldste interesseorganisasjon for deg med bobil eller campingvogn.
Meld deg inn i Norsk Bobil og Caravan Club du også!