Europa rundt i bobil et helt år - del 11

  • Markusplassen er fantastisk flott. Vi var heldige med været, og vi slapp gummistøvler
    Markusplassen er fantastisk flott. Vi var heldige med været, og vi slapp gummistøvler
  • Noe av det Venezia er mest kjent for er Gondolene. Her kan man ta seg en romantisk tur på kanalene med sang fra en Italiensk gondolier
    Noe av det Venezia er mest kjent for er Gondolene. Her kan man ta seg en romantisk tur på kanalene med sang fra en Italiensk gondolier
  • Med vaporettoer kan man enkelt bevege seg rundt på de store kanalene
    Med vaporettoer kan man enkelt bevege seg rundt på de store kanalene
  • Her bygges og repareres gondoler i Venezia
    Her bygges og repareres gondoler i Venezia
  • Slik så de altså ut, pestdoktorene. Den lange nesen var ment som en slags beskyttelse mot smitte.
    Slik så de altså ut, pestdoktorene. Den lange nesen var ment som en slags beskyttelse mot smitte.
  • Sukkenes bro, et kjent landemerke og severdighet i Venezia
    Sukkenes bro, et kjent landemerke og severdighet i Venezia
  • En virkelig flott bobilparkering i Mantova
    En virkelig flott bobilparkering i Mantova
  • For å komme seg inn til byen var det enklest å benytte gang og sykkelstien
    For å komme seg inn til byen var det enklest å benytte gang og sykkelstien
  • Gatene i Mantova er laget av slik stein. Det er ikke så lett å gå på, og man blir fort sliten i føttene. Skal man hit er det lurt med godt fottøy
    Gatene i Mantova er laget av slik stein. Det er ikke så lett å gå på, og man blir fort sliten i føttene. Skal man hit er det lurt med godt fottøy
  • Vi var i Mantova på markedsdagen, og det var salgsboder i alle gatene
    Vi var i Mantova på markedsdagen, og det var salgsboder i alle gatene
  • Det er mye spennende arkitektur i Mantova
    Det er mye spennende arkitektur i Mantova
  • Fergeterminalen i Genova hvor vi venter på å kjøre ombord i fergen som skal ta oss videre til Barcelona. Fergen går videre fra Barcelona til Tanger i Marokko
    Fergeterminalen i Genova hvor vi venter på å kjøre ombord i fergen som skal ta oss videre til Barcelona. Fergen går videre fra Barcelona til Tanger i Marokko
  • En fin og rolig 18 timers overfart til Barcelona hvor vi kunne betrakte en vakker solnedgang i Middelhavet. Vi takker BoCMs lesere for reisefølget gjennom Europa
    En fin og rolig 18 timers overfart til Barcelona hvor vi kunne betrakte en vakker solnedgang i Middelhavet. Vi takker BoCMs lesere for reisefølget gjennom Europa
Del denne siden:
Markusplassen er fantastisk flott. Vi var heldige med været, og vi slapp gummistøvler
Noe av det Venezia er mest kjent for er Gondolene. Her kan man ta seg en romantisk tur på kanalene med sang fra en Italiensk gondolier
Med vaporettoer kan man enkelt bevege seg rundt på de store kanalene
Her bygges og repareres gondoler i Venezia
Slik så de altså ut, pestdoktorene. Den lange nesen var ment som en slags beskyttelse mot smitte.
Sukkenes bro, et kjent landemerke og severdighet i Venezia
En virkelig flott bobilparkering i Mantova
For å komme seg inn til byen var det enklest å benytte gang og sykkelstien
Gatene i Mantova er laget av slik stein. Det er ikke så lett å gå på, og man blir fort sliten i føttene. Skal man hit er det lurt med godt fottøy
Vi var i Mantova på markedsdagen, og det var salgsboder i alle gatene
Det er mye spennende arkitektur i Mantova
Fergeterminalen i Genova hvor vi venter på å kjøre ombord i fergen som skal ta oss videre til Barcelona. Fergen går videre fra Barcelona til Tanger i Marokko
En fin og rolig 18 timers overfart til Barcelona hvor vi kunne betrakte en vakker solnedgang i Middelhavet. Vi takker BoCMs lesere for reisefølget gjennom Europa
Av: Tone Hasle og Finn Bjurvoll Hansen
Bobil og Caravan magasinet, nr 3 Juni 2020

Europa rundt i bobil et helt år - del 11

Tone og Finn Bjurvoll Hansen har tilbrakt et helt år i bobil. Turen har gått over hele Europa, og i hver utgave av Bobil og Caravan Magasinet forteller de om sine opplevelser. Her fortsetter historien fra Italia og siste etappe til Barcelona

På vannveier i Venezia

Etter det spennende oppholdet vi hadde i San Marino valgte vi å rulle videre til Venezia. Hit valfarter norske bobil og campingturister hele sommeren for å oppleve alle de spennende tingene Venezia har å by på. Av og til så kan det være vanskelig å bevege seg rundt i byen, det hender nemlig at vannstanden stiger såpass mye at gummistøvler er en nødvendighet, og på Markusplassen legges det ut «brygger» man kan gå på for å slippe å vasse i vannet.

Heldigvis var det tørt og fint når vi besøkte byen. Værgudene viste seg også fra sin beste side. Det var kaldt, men solskinn og klart og fint vær.

Camping Venezia

Vi valgte å parkere på Camping Venezia litt i utkanten av selve byen. Campingen ligger sentralt til, og er veldig flott og moderne med store fine plasser, innendørs svømmebasseng, restaurant osv. Veien inn til Venezia er også kort. Bussen (nr. 5 og nr. 19) som går inn til Piazzale Roma går hvert 15 minutt, og når man kommer til denne endestasjonen kan man vandre over broen og inn i selve Venezia, eller man kan ta en ferge, såkalt Vaporetto til den fergestasjonen man ønsker. Hele systemet er veldig lettfattelig, og det er enkelt å forflytte seg ved å bruke Vaporetoene. Billetter til både bussen og fergene kan kjøpes i resepsjonen på campingen, noe som gjør det hele enda enklere.

Mantova – den glemte perlen

Etter å ha vandret vann og gatelangs i Venezia et par dager, måtte vi fortsette videre nordover. Vi hadde allerede bestilt ferge som skulle ta oss fra Genova til Barcelona. Vi hadde noen dager til rådighet, og vi hadde fått et tips om at Mantova var verdt et besøk. Byen ligger litt sørvest for Verona og Gardasjøen. Midt ute i det flate landskapet dukker Mantova opp som troll i eske. Byen ligger omkranset av 3 kunstige innsjøer som har beskyttet byen i over 1000 år. Om det er innsjøene som har beskyttet byen mot masseturisme også vites ikke, men byen kalles et Firenze i miniatyr. Fordelen er at byen virker mye mer genuin og ekte italiensk enn de mer kjente turistifiserte byene.

Middelalderby

Vi parkerte på en fin bobilparkering rett utenfor byen. 10 minutters gange over vollgraven på flotte gang og sykkelveier førte oss inn til middelalderbyen med slott, kirker og festninger. Denne dagen var det marked over nesten hele byen. Her krydde det av boder hvor man solgte alt mulig rart, frukt, mat, klær, vaskeartikler, tepper, osv.osv. Det var selvsagt også julepyntet i gatene og mye juleartikler til salgs. Vi var ikke helt i shoppingmodus, men vandret rundt og snuste på den spennende atmosfæren. Byen er gammel, faktisk fra år 2000 f.Kr. og det er gatene også – her er det ikke engang brostein, men steinbelagte gater. Litt plundrete å gå på, og det er en fordel med litt tykkere såler.

Kunst, arkitektur, shopping

Vi har vært i ganske mange katedraler og borger så vi nøyde oss med å vandre gatelangs og beundre arkitekturen, menneskene og lytte til en gatemusikant. Byen er absolutt verd et besøk, her er det muligheter for å beundre kunst, arkitektur, shoppe, gå på bar eller restaurant, men man slipper suvenirbutikker og selfistangselgere. Det er en rolig og hyggelig stemning her. Hvis man besøker byen bedre på en litt varmere tid av året er det også muligheter for båtturer på de 3 innsjøene.

Det går alltid en ferge

Etter gode halvannen måned i Italia var det på tide å bevege seg over til den Iberiske halvøya. De siste fjorten dagene har vi oppholdt oss i Norditalia, og temperaturen har naturlig nok gått nedover jo lenger nord vi har kommet. Når nattetemperaturen krøp under nullpunktet, og vi våknet til rim på bakken om morgenen var det på tide å komme oss litt sørover igjen. En rask og behagelig måte å komme oss over til Spania på var med ferge fra Genova til Italia. Vi har forøvrig benyttet oss ganske ofte av fergene som går rundt i Middelhavet, og det er en rimelig, behagelig og rask måte å forflytte seg på. Kostnadsmessig blir det heller ikke noe særlig dyrere å ta ferge, og det kan være greit å få litt avveksling fra kjøringen.

Sjøveien til Barcelona

Vi har kjørt 750 mil så langt på denne turen, så å ta denne fergen for å komme oss til spania var et behagelig alternativ. Å kjøre i Genova kan være litt problematisk, og det er lett å kjøre feil når man skal ned til fergeterminalen, og vi fikk oss et par «æresrunder» før vi endelig kunne kjøre inn på fergeterminalen. Nå var det videre til Spania og nye eventyr.

Tusen takk for følget!

Få nyhetene rett hjem i postkassen

Artiklene fra NBCC vil først være tilgjengelig digitalt en stund etter at medlemsmagasinet er distribuert. Medlemsbladet samt en rekke andre fordeler kan du enkelt sikre deg ved å bli medlem hos Norges største og eldste interesseorganisasjon for deg med bobil eller campingvogn.
Meld deg inn i Norsk Bobil og Caravan Club du også!

  • Legg ferien til Norge!
    Campingplassene finner du her:
  • Legg ferien til Norge!
    Campingplassene finner du her: