Eura Mobil 60 år: Jubilerer med ny utstillingshall

  • Jens Heinrichs i Eura Mobil ønsker BoCM velkommen til fabrikkbesøk i Sprendlingen
    Jens Heinrichs i Eura Mobil ønsker BoCM velkommen til fabrikkbesøk i Sprendlingen
  • Avdeling for interiørproduksjon, her produseres alt selv og kan skreddersys etter kundenes ønsker.
    Avdeling for interiørproduksjon, her produseres alt selv og kan skreddersys etter kundenes ønsker.
  • «Her finnes ingen skruer» slår Jens Heinrichs fast og viser fram nystøpte veggprofiler
    «Her finnes ingen skruer» slår Jens Heinrichs fast og viser fram nystøpte veggprofiler
  • Hjulkassebuene er også limte
    Hjulkassebuene er også limte
  • Vegg møter gulv med solide doser lim etter Eura Mobils eget system
    Vegg møter gulv med solide doser lim etter Eura Mobils eget system
  • Dobbeltgulvene ligger rundt 30 cm fra hverandre, og gir plass både til stuerom og utstyr
    Dobbeltgulvene ligger rundt 30 cm fra hverandre, og gir plass både til stuerom og utstyr
  • Komposittmaterialer er lette, sterke, trekker ikke vann, har lang levetid og er framtidens materialer for campingkjøretøyer, mener Eura Mobil.
    Komposittmaterialer er lette, sterke, trekker ikke vann, har lang levetid og er framtidens materialer for campingkjøretøyer, mener Eura Mobil.
  • Fortsatt ingen skruer, hjørnene er limt med aluminiumsprofiler som forsterkning
    Fortsatt ingen skruer, hjørnene er limt med aluminiumsprofiler som forsterkning
  • Mellom gulvene finnes et virvar av rør, slanger, kabler og mye annet, frostfritt for kresne skandinaver
    Mellom gulvene finnes et virvar av rør, slanger, kabler og mye annet, frostfritt for kresne skandinaver
  • Her nærmer det seg montering av tak og vegger,
    Her nærmer det seg montering av tak og vegger,
  • «Klar for mye glede for ivrige campere, kanskje i Norge,» konstaterer Jens Heinrichs idet den nye bobiler ruller ut av fabrikken i Sprendlingen
    «Klar for mye glede for ivrige campere, kanskje i Norge,» konstaterer Jens Heinrichs idet den nye bobiler ruller ut av fabrikken i Sprendlingen
  • Den nye Contura jubileumsmodell fra Eura Mobil, her på Fiat chassis, men kan også bli å få på Mercedes senere.
    Den nye Contura jubileumsmodell fra Eura Mobil, her på Fiat chassis, men kan også bli å få på Mercedes senere.
  • Direktør Holger Siebert i Eura Mobil leder vel 400 medarbeidere som kverner ut drøyt 1700 kjøretøyer og sørger for nærmere 2 milliarder i omsetning.
    Direktør Holger Siebert i Eura Mobil leder vel 400 medarbeidere som kverner ut drøyt 1700 kjøretøyer og sørger for nærmere 2 milliarder i omsetning.
Del denne siden:
Jens Heinrichs i Eura Mobil ønsker BoCM velkommen til fabrikkbesøk i Sprendlingen
Avdeling for interiørproduksjon, her produseres alt selv og kan skreddersys etter kundenes ønsker.
«Her finnes ingen skruer» slår Jens Heinrichs fast og viser fram nystøpte veggprofiler
Hjulkassebuene er også limte
Vegg møter gulv med solide doser lim etter Eura Mobils eget system
Dobbeltgulvene ligger rundt 30 cm fra hverandre, og gir plass både til stuerom og utstyr
Komposittmaterialer er lette, sterke, trekker ikke vann, har lang levetid og er framtidens materialer for campingkjøretøyer, mener Eura Mobil.
Fortsatt ingen skruer, hjørnene er limt med aluminiumsprofiler som forsterkning
Mellom gulvene finnes et virvar av rør, slanger, kabler og mye annet, frostfritt for kresne skandinaver
Her nærmer det seg montering av tak og vegger,
«Klar for mye glede for ivrige campere, kanskje i Norge,» konstaterer Jens Heinrichs idet den nye bobiler ruller ut av fabrikken i Sprendlingen
Den nye Contura jubileumsmodell fra Eura Mobil, her på Fiat chassis, men kan også bli å få på Mercedes senere.
Direktør Holger Siebert i Eura Mobil leder vel 400 medarbeidere som kverner ut drøyt 1700 kjøretøyer og sørger for nærmere 2 milliarder i omsetning.
Av: Bjarne Eikefjord
Bobil og Caravan magasinet, nr 1 Februar 2020

Eura Mobil 60 år: Jubilerer med ny utstillingshall

 I Sprendlingen, rett sørvest for Frankfurt holder Eura Mobil til. Som de fleste andre produsenter av campingkjøretøyer, begynte gründeren Heinz Blessing å bygge campingvogner i 1959. Men fra 1983 er det bobiler som gjelder, og i 2020 åpner en helt ny utstillingshall.

Skal vi være strengt korrekte, var det Blessing KG som ble etablert i 1959, navneskiftet til Eura Mobil kom med de første bobilene i 1983. Etter hvert kom også Karman-Mobil og Forster Reisemobile inn i «familien». Fra 2005 havnet Eura Mobil Group under Triganos «vinger» og fabrikken i Sprendlingen har siden det utviklet seg videre.

Jubileumsmodell?

I forbindelse med årets pressetreff, presenterte Eura Mobil toppmodellen Contura, en helt ny halvintegrert bobilserie. Contura kommer i dag på Fiat chassis, men kan også senere bli basert på Mercedes Sprinter med ALKO lavprofilchassis og Euro6d-TEMP motor, i dag den mest klimavennlige motor i markedet, elbiler inkludert. Ambisjonen er å finne sin plass i luksusklassen. Taket er for øvrig dominert av en «Sky Dome», et panoramaglasstak som gir praktfull utsikt til stjernehimmelen nattestid. Eura Mobil har lagt mye i denne bobilserien, som framstår som en solid jubileumsmodell.

Kompositt og lim

Eura Mobil innførte for noen år siden 10 års fuktighetsgaranti. Det var et resultat av utviklingen av nye materialer og limprosesser som gjorde hele bodelen mye mer stabil og mindre utsatt for lekkasjesprekker. BoCM fikk anledning til å ta prosessene nærmere i øyensyn under en rundtur i hovedfabrikken hvor de nye limprosessene i glassfiberkarosseriene ble utviklet. For det finnes knapt trevirke igjen, hele konstruksjonen er basert på komposittmaterialer som er limt sammen til stor strukturell styrke. Kjøretøyene har for øvrig dobbeltbunn, som gir plass til kabler, rør, varmluftkanaler og mye annet. Dobbeltgulvet med isolasjon sørger for at vannrør ikke fryser om vinteren.

Komplett innredning

Eura Mobil lager selv komplett innredning, forteller Jens Heinrichs. Veggene limes, og det hele kles på med en selvbærende glassfibertopp. Fravær av skruer gjør et stivere og fastere karosseri og bedre innfesting, samtidig som vekten blir lavere. Aluminiumsprofiler sørger for ekstra styrke der det trengs. Ytterveggene har ingen profiler, kun isolasjonsmateriale i sandwich, og dermed blir det heller ingen kuldebroer, forklarer Jens. Han mener at fremtidens materialer for campingkjøretøyer er komposittmaterialer. «De er lette og sterke har lengre levetid, råtner ikke, trekker ikke vann, og kan formes til nærmest ethvert design» konstaterer Jens Heinrichs.

Vinterkjøretøyer

Dobbeltgulv og god isolasjon, kombinert med velprøvde varmesysstemer, er selve «vinnerformelen» i Skandinavia. Eura Mobil har hatt – og har – en stor kundebase i de nordiske landene. Vel 400 medarbeidere «kverner» årlig ut rundt 1700 kjøretøyer som innbringer oppunder 2 millarder norske kroner.

Få nyhetene rett hjem i postkassen

Artiklene fra NBCC vil først være tilgjengelig digitalt en stund etter at medlemsmagasinet er distribuert. Medlemsbladet samt en rekke andre fordeler kan du enkelt sikre deg ved å bli medlem hos Norges største og eldste interesseorganisasjon for deg med bobil eller campingvogn.
Meld deg inn i Norsk Bobil og Caravan Club du også!

  • Legg ferien til Norge!
    Campingplassene finner du her:
  • Legg ferien til Norge!
    Campingplassene finner du her: