Dobler salget: Solifer Polar vokser i Norge

  • Ola Heggen, Kai Bolstad og veteranen Rune Finkelsen har på to år snudd Solifer Polar Norge og doblet salget
    Ola Heggen, Kai Bolstad og veteranen Rune Finkelsen har på to år snudd Solifer Polar Norge og doblet salget
  • Rune viser Ola at det er solgt hele 25 Solifer campingvogner i årets tre første måneder
    Rune viser Ola at det er solgt hele 25 Solifer campingvogner i årets tre første måneder
  • Polar campingvogner tilhører toppsegmentet, og rulles fortsatt ut fra fabrikken i Dorotea i Nord Sverige
    Polar campingvogner tilhører toppsegmentet, og rulles fortsatt ut fra fabrikken i Dorotea i Nord Sverige
  • I Dorotea ble også Solifer produsert fram til 2014, men da ble det inngått et samarbeid med Hymer-gruppen som gjør at det er LMC som lager Solifer campingvogner etter Solifers spesifikasjoner
    I Dorotea ble også Solifer produsert fram til 2014, men da ble det inngått et samarbeid med Hymer-gruppen som gjør at det er LMC som lager Solifer campingvogner etter Solifers spesifikasjoner
  • En serie med Solifer og Polar campingvogner som er solgt og klare til levering på parkeringsplassen i Gran
    En serie med Solifer og Polar campingvogner som er solgt og klare til levering på parkeringsplassen i Gran
  • På rekke og rad står leveringsklare Solifer bobiler, Ola Heggen regner med å selge 200 av dem i 2016
    På rekke og rad står leveringsklare Solifer bobiler, Ola Heggen regner med å selge 200 av dem i 2016
  • Rune Finkelsen må betegnes som en veteran innen campingvognbransjen i Norge. Allerede i 1996 ble han leder av Solifer-klubben som hans far startet i 1983. Her med en egenlaget modell av Solifers første strømlinjemodell som revolusjonerte campingvogndesign fra midt på 1980-tallet
    Rune Finkelsen må betegnes som en veteran innen campingvognbransjen i Norge. Allerede i 1996 ble han leder av Solifer-klubben som hans far startet i 1983. Her med en egenlaget modell av Solifers første strømlinjemodell som revolusjonerte campingvogndesign fra midt på 1980-tallet
  • Cabby er borte, men Solifer Polar har kjøpt merkenavnet, delelager og forhandlerne til Solifer Polar vil kunne stå for reparasjoner og vedlikehold av Cabby campingvogner
    Cabby er borte, men Solifer Polar har kjøpt merkenavnet, delelager og forhandlerne til Solifer Polar vil kunne stå for reparasjoner og vedlikehold av Cabby campingvogner
Del denne siden:
Ola Heggen, Kai Bolstad og veteranen Rune Finkelsen har på to år snudd Solifer Polar Norge og doblet salget
Rune viser Ola at det er solgt hele 25 Solifer campingvogner i årets tre første måneder
Polar campingvogner tilhører toppsegmentet, og rulles fortsatt ut fra fabrikken i Dorotea i Nord Sverige
I Dorotea ble også Solifer produsert fram til 2014, men da ble det inngått et samarbeid med Hymer-gruppen som gjør at det er LMC som lager Solifer campingvogner etter Solifers spesifikasjoner
En serie med Solifer og Polar campingvogner som er solgt og klare til levering på parkeringsplassen i Gran
På rekke og rad står leveringsklare Solifer bobiler, Ola Heggen regner med å selge 200 av dem i 2016
Rune Finkelsen må betegnes som en veteran innen campingvognbransjen i Norge. Allerede i 1996 ble han leder av Solifer-klubben som hans far startet i 1983. Her med en egenlaget modell av Solifers første strømlinjemodell som revolusjonerte campingvogndesign fra midt på 1980-tallet
Cabby er borte, men Solifer Polar har kjøpt merkenavnet, delelager og forhandlerne til Solifer Polar vil kunne stå for reparasjoner og vedlikehold av Cabby campingvogner
Av: Bjarne Eikefjord
Bobil og Caravan magasinet, nr 3, juni 2016

Dobler salget: Solifer Polar vokser i Norge

Solifer Polar er nå en av to gjenværende nordiske produsenter av campingvogner og bobiler. Men på det norske hovedkontoret på Jaren på Hadeland er det optimismen som rår hos Ola Heggen, Rune Finkelsen og Kai Bolstad, når de henviser til doblet salg de siste to årene.

Solifer var opprinnelig en finsk produsent som var kjent for gode, solide og fremfor alt, veltilpassede campingvogner spesielt utstyrt for helårsbruk i lave temperaturer. Solifer-vognene var også kjent for å ha meget gode veiegenskaper og høy stabilitet. Fabrikken var tidlig ute med strømlinjeform. Som de første i Europa kom allerede 1983-modellene fra Solifer med integrerte gasskasser og strømlinjetilpasset vognkasse som reduserte luftmotstanden dramatisk. Dette ble videreutviklet gjennom flere tiår, og merket feiret 50 års jubileum i 2014. I mellomtiden hadde Lohja, som produserte Solifer, kjøpt opp svenske Polar, og hele produksjonen ble flyttet til Dorotea i Nord-Sverige. Selskapene ble i 2004 slått sammen til Solifer Polar AB. I Dorotea ble Solifer og Polar campingvogner produsert side om side det neste tiåret fra 2005, delvis i konkurranse med hverandre.

Omorganisering

Den internasjonale finanskrisen innhentet etter hvert også Solifer Polar, og for et par år siden ble det gjennomført en større omorganisering. Produksjonen av Polar vogner, for det meste store og luksuriøse vogner, fortsatte i Dorotea. Solifer utviklet i samarbeid med LMC, som er en del av HYMER-konsernet, en serie vogner som rettet seg mot familier og reisevognmarkedet. På denne måten ønsker Solifer Polar å fange opp de nye trendene i campingvognmarkedet hvor etterspørselen etter reisevogner tilpasset familier har økt sterkt. For eksempel leveres nå Nordica-serien i størrelser opp mot 5,70 meter og 2,30 m. bredde i vekter som kan trekkes av normale mellomklasse personbiler.

Samordnet produksjon

For å kunne holde prisene nede, er produksjonen samordnet i LMCs fabrikker, men Solifer vognene har en del ekstra utstyr, modeller og finesser etter Solifers ønsker og utvalg, spesielt for det nordiske markedet. –Dette er veien bilbransjen har gått de siste årene, og nå følger campingvogn- og bobilprodusenter etter-, sier Ola Heggen, administrerende direktør i Solifer Polar Norge til BoCM. Gjennom denne form for synkronisering og standardisering av produksjon hvor en grunnkonstruksjon kommer under ulike merker med forskjellig utstyr og innredning, gir store gevinster ved innkjøp og drift.

Dobler omsetning

På to år har «radarparet» Ola Heggen og Rune Finkelsen doblet salget av Solifer og Polar campingvogner og bobiler i Norge. Målet er å selge hele 200 vogner og 200 bobiler i 2016. Nordica-serien er rene kjørevogner rettet mot et stadig økende marked. De tre første månedene i 2016 er det solgt hele 25 Nordica campingvogner i Norge, og Ola Heggen regner med at tallet vil øke når den nye 450 vogna kommer litt senere. Solifer henvender seg således til førstegangskjøpere og familier, mens Polar vognene tilbys i toppsegmentet. Dermed dekkes hele «skalaen» innen campingvognsegmentet. Tilsvarende også for bobiler, hvor det er LMC som leverer grunndesignet Emotion og camp, mens Solifer varter opp med utstyr tilpasset det nordiske markedet som for eksempel Solifer Action.

Renessanse for campingvognene

Ola Heggen konstaterer at markedet for campingvogner nå er sterkt økende. –Glem ikke campingvognene-, er hans oppfordring til bransjen.  –Signaler fra våre forhandlere viser at campingvognene er på vei tilbake for fullt. Mange bobilbrukere har nå sett Norge eller Europa, og har fått de opplevelsene de er interessert i med bobil. Mange av disse går nå fra bobil til campingvogn til å reise med – eller de søker tilbake til en fast plass hvor de søker mer ro.-, Ola Heggen sier at de fleste har startet med vogn, og dermed finner han det helt naturlig at det også går den andre veien.

Husk kvinnene

Kjøp av bobil og campingvogn avgjøres i stor grad av kvinnene i familien, det har vi utallige eksempler på-, konstaterer Ola Heggen. Dette mener han har stor betydning for hvordan forhandlere bør profilere seg, og de bør absolutt ikke glemme den reelle beslutningstakeren i familien, som altså oftest viser seg å være kvinnene. -Kvinner vektlegger gjerne litt andre ting enn tekniske løsninger og mye duppeditter, de ser etter design, farger, og fremfor alt praktiske løsninger-, mener Ola Heggen.  Bobilkjøperne for øvrig er gjerne godt voksne med nedbetalte boliger og frigjort kapital, og denne gruppen berøres ikke så mye av økonomisk turbulens.

Generasjonsskifte

Ola Heggen og Rune Finkelsen ser nå et generasjonsskifte, både innen kjøpergruppene og forhandlersiden. Mange som i dag er førstegangskjøpere, har gjerne vokst opp med campingvogn. Barn ser ut til å sette stor pris på campinglivet, hvor de har mulighetene til å møte andre barn og leke sammen. Noe de ofte husker i voksen alder – og vil føre videre til sine egne barn. Ola Heggen tror at det går i retning av store sentre som drives profesjonelt. Tiden med oppstillingsplass på åkeren og kontoret i baklomma er definitivt over, tøffere konkurranse presser marginene og fordrer profesjonalitet i markedsføring, kundebehandling og fremfor alt oppfølging. Mange har for mye fokus på selve salget, men ettermarkedet er i realiteten forberedelsen til neste salg, mener Ola Heggen, som ser lyst på fremtiden for bransjen generelt og Solifer Polar spesielt både i Norge og internasjonalt.

Overtok Cabby

Cabby var for noen tiår siden en av de fremste campingvognprodusenter i Norden. Fremdeles finnes mange av de legendariske lysgule1980-talls vognene med brunt «magebelte» rundt om på campingplasser og veier. Med konkursen i Cabby er alle fabrikkgarantier borte. Solifer Polar har kjøpt opp merkenavnet og hele delelageret med tilhørende rettigheter, og dermed kan Solifer Polar forhandlere bistå Cabby-eiere med reparasjoner og vedlikehold, opplyser Ola Heggen i Solifer Polar Norge

Få nyhetene rett hjem i postkassen

Artiklene fra NBCC vil først være tilgjengelig digitalt en stund etter at medlemsmagasinet er distribuert. Medlemsbladet samt en rekke andre fordeler kan du enkelt sikre deg ved å bli medlem hos Norges største og eldste interesseorganisasjon for deg med bobil eller campingvogn.
Meld deg inn i Norsk Bobil og Caravan Club du også!

  • Legg ferien til Norge!
    Campingplassene finner du her:
  • Legg ferien til Norge!
    Campingplassene finner du her: