• Dethleffs tenker nytt med e.Home Coco som får elektromotorer på akselen og driftsbatteri under gulvplatene
    Dethleffs tenker nytt med e.Home Coco som får elektromotorer på akselen og driftsbatteri under gulvplatene
  • En motor på hver side, hver på 40 KW og 470 Nm, styrt av en digital styringsenhet som synkroniserer hjuldriften med trekkvogna, sørger for at bare 100 kg. av vognvekta belastes selve bilen. Her gjennomskåret for å vise mekanismen
    En motor på hver side, hver på 40 KW og 470 Nm, styrt av en digital styringsenhet som synkroniserer hjuldriften med trekkvogna, sørger for at bare 100 kg. av vognvekta belastes selve bilen. Her gjennomskåret for å vise mekanismen
  • Elektromotorene er helt innkapslet og vil, med normal service og vedlikehold, ha like lang levetid som selve vogna.
    Elektromotorene er helt innkapslet og vil, med normal service og vedlikehold, ha like lang levetid som selve vogna.
  • Batteriene, Litium Ion med hele 80 kwh er plassert under gulvet foran og bak akselen. Dette sikrer lavt tyngepunkt og høy stabilitet
    Batteriene, Litium Ion med hele 80 kwh er plassert under gulvet foran og bak akselen. Dette sikrer lavt tyngepunkt og høy stabilitet
  • Dethleffs ser for seg at vogna kan strømforsynes fra solcellepaneler, og unngår dermed å problemet med at kullkraft bidrar til klimagassutslippene
    Dethleffs ser for seg at vogna kan strømforsynes fra solcellepaneler, og unngår dermed å problemet med at kullkraft bidrar til klimagassutslippene
Del denne siden:
Av: Bjarne Eikefjord
Bobil og Caravan magasinet, nr 6 Desember 2018

Dethleffs møter framtiden: Campingvogn med elektrisk motor

Elektrifiseringen går sin seiersgang innen bilverdenen. Felles for de fleste er at de mangler både tilhengerfeste og trekkevne for å dra en campingvogn. Men i Düsseldorf ble det tidligere i høst vist fram en konseptvogn med elektriske motorer i hjulnavene, og et 80 AH Litium Ion batteri under gulvplatene.

Dethleffs COCO ble presentert for to år siden som et lettvektskonsept. Innenfor en vekt på 700 kg. var det meste som hører til i en moderne campingvogn plassert. Nå tar fabrikken det litt lenger og viser fram samme vogna med elektrisk drift på hjulene. Prototypen, kalt e.Home Coco, hadde fått en ny hovedaksel hvor det var en elektrisk motor i hvert hjulnav. Under gulvet foran og bak var det laget en batterikasse med plass til et litium ion batteri på hele 80 kwh. Det skal kunne levere framdrift som holder like langt som batteriet i elbiler med lengst rekkevidde. For det er nettopp for bruk sammen med elbiler Dethleffs ser for seg at vogna har et bruksområde.

Digital styring.

De fleste av dagens elbiler er ikke typegodkjent for bruk med tilhengerfeste.  Det mumles i krokene om at flere av de siste med lengst rekkevidde nå testes ut med hengerfeste, men så langt er det ingen andre enn Tesla X som har slik kapasitet. (Se test i BoCM nr. 3, 2018) Med vekten av en campingvogn i tillegg til en allerede fra før tungvekter som følge av batteriet, innebærer å henge en vogn etter en elbil at rekkevidden blir betydelig redusert. I Dethleffs e.Home Coco skal elektromotorene i hovedakselen trekke synkront med selve elbilen slik at det bare er ca. 100 kg. som reelt belastes trekkbilen. Dette gjøres gjennom en digital styringsenehet som koordinerer det hele med drivkraften i selve elbilen

Nytenkning i regelverket

Egen trekkraft på selve campingvogna  betyr at selv en stor vogn kan trekkes av nesten hva som helst med motor og fire hjul. For det er ikke bare elbilene som sliter med hengervekt. Downsizingen av motorer for bensin eller diesel for å møte nye utslippskrav de senere årene, innebærer langt lavere trekkraft enn motorer med større sylindervolum som var vanlige for bare få år siden. Det store spørsmålet er om denne ekvipasjen i det hele tatt får typegodkjenning for registrering og bruk. Dagens regelverk for typegodkjenning, nedfelt i Regulation EC 661(2009) har ingen slik åpning for drivkraft på hjulene til en campingvogn som trekkes av et annet kjøretøy.

Solcellepaneler

e.Home Coco kan lades fra strømnettet eller fra solcellepaneler både på vogna og eventuelt på et hus. Dermed gjøres den også mer uavhengig av kullkraft, som er hovedbestanddelen i elektrisiteten som leveres på kontinentet. Foreløpig er den nye helelektriske campingvogna en konseptstudie. Får den typegodkjenning, er det ikke umulig at det blir en ny, klima og miljøvennlig måte å tilbringe fritiden på. Selv i dag er camping en av de mest miljøvennlige ferie- og fritidsformer, nytenkningen fra Dethleffs kan gjøre den enda bedre.

Få nyhetene rett hjem i postkassen

Artiklene fra NBCC vil først være tilgjengelig her på campingportalen.no en stund etter at medlemsmagasinet er distribuert. Medlemsbladet samt en rekke andre fordeler kan du enkelt sikre deg ved å bli medlem hos Norges største og eldste interesseorganisasjon for deg med bobil eller campingvogn.
Meld deg inn i Norsk Bobil og Caravan Club du også!