• Dethleffsfabrikkene i Isny i Sør Tyskland er en av Europas største produsenter av bobiler og      campingvogner
    Dethleffsfabrikkene i Isny i Sør Tyskland er en av Europas største produsenter av bobiler og campingvogner
  • Globetrotter er flaggskipet til Dethleffs, og kommer i 2015 med flere konstruksjons og     designnyheter
    Globetrotter er flaggskipet til Dethleffs, og kommer i 2015 med flere konstruksjons og designnyheter
  • Salongdelen til Globetrotter har fått ny belysning med Led-spotter som gir godt fordelt og behagelig lys innvendig
    Salongdelen til Globetrotter har fått ny belysning med Led-spotter som gir godt fordelt og behagelig lys innvendig
  • Quens Bed eller dronningseng på norsk får stadig flere tilhengere
    Quens Bed eller dronningseng på norsk får stadig flere tilhengere
  • Dethleffs «campingkolleksjon» utstilt utenfor fabrikken
    Dethleffs «campingkolleksjon» utstilt utenfor fabrikken
  • cTrend er en helt ny middelstor reisevognserie som med mye utstyr og lav pris går rett i strupen på Hobby
    cTrend er en helt ny middelstor reisevognserie som med mye utstyr og lav pris går rett i strupen på Hobby
  • cTrend med moderne treverk og ditto farger gir et luksuriøst inntrykk
    cTrend med moderne treverk og ditto farger gir et luksuriøst inntrykk
  • Den velkjente Camper får innvendig ansiktsløftning i 2015
    Den velkjente Camper får innvendig ansiktsløftning i 2015
  • Den nye sittegruppen i Nomad for 2015
    Den nye sittegruppen i Nomad for 2015
  • 14 Bobiler på rekke og rad, klar for avhenting ved Dethleffs i Isny
    14 Bobiler på rekke og rad, klar for avhenting ved Dethleffs i Isny
  • Et lite «spionbilde» av det som kan bli nytt interiør i Nomad
    Et lite «spionbilde» av det som kan bli nytt interiør i Nomad
  • Pressetreff i det fri ved utstillingene i Isny
    Pressetreff i det fri ved utstillingene i Isny
Del denne siden:
Tekst og foto: Bjarne Eikefjord
Bobil og Caravan magasinet, nr 4. september 2014

Dethleffs bobiler 2015: Treverket forsvinner

Globetrotter er Dethleffs topp bobilmodell. Nå blir den både lettere og mer robust mot fukt og råteskader ved at treverket i vegger og gulv erstattes med andre materialer. Teknologien kommer først på modellseriene Globetrotter, Advantage og Esprit Class, men forventes å komme på øvrige modellserier etter hvert.

Dethleffs Lifetime-plus teknologi kalles nyvinningen, som sies å være den største siden de første Dethleffs bobiler av typen Pirat kom på markedet for 31 år siden. Det betyr at hele påbygget utføres i råtefritt materiale. Massive polyurethan støtter erstatter tidligere tiders trerammeverk i veggene. Dermed blir kuldebroene som treplankene representerte, også borte. Tak og gulv beskyttes utvendig av en glassfiberarmert plate, innstøpt i fortettet XPF-skum, som også brukes som isolasjonsmateriale i vegger og tak.

Litt treverk finnes fortsatt i form av en PVC-belagt innergulvplate av 8 mm. vannfast (!) kryssfiner, og en tilsvarende tapetsert plate som skal være diffusjonsåpen (pustende) på innerveggen. Veggene er på utsiden kledd med glatte aluminiumsplater. Dermed slår Dethleffs på tromma med 6 års tetthetsgaranti for alle bobiler som standard.

Bredere dør

Dørbredden på Dethleffs toppmodeller øker til 70 cm, med noe lattermild konstatering av at mennesker ikke ble smalere med årene. Derfor var økt dørbredde naturlig for å følge naturens gang, som det ble sagt på pressekonferansen i Isny i juli. Døren har også fått en annen finesse i form av elektrisk lukker-hjelp som trekker den i lås. Det fungerte så bra på demonstrasjonen at en man måtte krype inn gjennom førerplassdøren for å åpne hoveddøra fra innsiden. Barnesykdommer er vel kontoen det kan avskrives på.

Nye interiører

Ved første øyekast ser det meste av bobilinteriør forholdsvis likt ut, men det er før detaljene kan studeres nærmere. Litt avrundinger her og litt utbulninger her gir plutselig bedre romfølelse. Sittegruppene virker rommeligere, og sammen med fargevalget, gir det inntrykk av at plassen er økt. Hvilket den også er med noen centimetre her og noen centimetre der. Overskapene bidrar med innoverskrådd front. Der ligger for øvrig en installasjonskanal hvor det senere kan trekkes kabler til mer lys, til antenner eller nettverk av ulike slag, alt etter behov og ønske.

LED belysning

Lysene er utelukkende av LED-typen, som har lang levetid og lavt strømforbruk. Noe som igjen slår ut på mye lengre brukstid på batteri. De mange spotter gir et godt fordelt og behagelig lys innvendig, og bidrar til å skape økt trivsel.

Smale kjøleskap

Høye og smale kjøleskap er i ferd med å bli trendsetter. Det har både frysedel og hyller som rommer 1,5 liter flasker på høykant. Ellers er kjøkkendelene utstyrt med skuffer som erstatter tidligere tiders hylleskap under kjøkkenbenken. 3 kokebluss er standard, og for de største modellene kommer en fullverdig komfyr med stekeovn. Til glede for alle hobbykokker.

Dronningseng

«Queens Bed» er betegnelsen på de store, tykke og brede dobbeltsengene med adkomst på begge sider. Sovekomforten ivaretas med kaldskummadrasser som er minimum 150 mm. Tykke. Disse ligger på fjærende og ergonomiske lamellbunner av trespiler. Noen foretrekker enkeltsenger med felles adkomst i midten. Nytt her er at hodedelen kan heves og senkes etter ønske, for eksempel for lesing eller TV-titting.

Nye campingvogner

Dethleffs laget campingvogner i 50 år før de første bobilene rullet ut på veiene. Det startet med at Arist Dethleffs i 1931 laget en botilhenger til bruk for sin egen familie. Det ballet etter hvert på seg, og i dag er faktisk Dethleffs med sine 900 ansatte i Isny i Sør-Tyskland en av de største bobil og campingvognprodusentene i Europa. Vi husker Nomad og senere Camper. For 2015 kommer Dethleffs med en helt ny reisevogn, cTrend. Den går rett i strupen på Hobby når det gjelder utstyr, komfort, og valuta for pengene.

Fem størrelser

cTrend kommer i fem størrelser, fra 455 til 565, som angir innvendige mål på selve vognkassa. De fire minste er 2.3 meter, den største er 2,5 meter bred.

Interiørert er rettlinjet og enkelt, men fargevalg og materialer gir likevel et luksuriøst preg. Lysskinner og spotter med LED, bidrar til et moderne preg. Kjøkkenet er det vanlige med 3 bluss, kjøleskapet er høyt og smalt. Strømlinjeform, ATC (AL-KO Trailer control) og friksjonskobling, sammen med gode dekk, gjør cTrend til en riktig god kjørevognserie. Prisene begynner på NOK 153.000, og det vil nok gi markedsleder Hobby noe å tenke på.

Camper fornyes

Camper har vært Dethleffs storselger i flere år. For 2015 er det interiøret som oppgraderes i pakt med det som nå leveres i Dethleffs premium bobiler. Tofarget tredekor i hvitt og lys nøttetrestruktur gir en lys og koselig atmosfære, og oser av luksus og kvalitet. Puter og gardiner er oppgradert tilsvarende. Nytt ekstrautstyr av året er SkyRoof, en rekke med takvinduer som øker lysinngan- gen til selve oppholdsrommet. Dessuten har Dethleffs utviklet flere ryggekamerasystemer som leverer skarpe bilder av alt som foregår bak vogna, også under kjøring.

Den nye konstruksjonsmetoden uten treverk, er så langt ikke introdusert på campingvogner, og ingen ved Dethleffs i Isny kunne si om og eventuelt når det ville skje.

Få nyhetene rett hjem i postkassen

Artiklene fra NBCC vil først være tilgjengelig her på campingportalen.no en stund etter at medlemsmagasinet er distribuert. Medlemsbladet samt en rekke andre fordeler kan du enkelt sikre deg ved å bli medlem hos Norges største og eldste interesseorganisasjon for deg med bobil eller campingvogn.
Meld deg inn i Norsk Bobil og Caravan Club du også!