• Cruiser på Mercedes-Benz Atego chassis. Foto: Concorde
    Concorde Cruiser på Mercedes-Benz Atego chassis. Foto: Concorde
  • Concorde Liner Centurion med eksklusive treslag, skinnsofaer og slide-out vegg som øker gulvarealet vesentlig.  Foto: Concorde
    Concorde Liner Centurion med eksklusive treslag, skinnsofaer og slide-out vegg som øker gulvarealet vesentlig. Foto: Concorde
Del denne siden:
Tekst og foto: NBCC
Bobil og Caravan magasinet, nr 4. september 2014

Concorde satser friskt: Cruiser og Liner i tungvektsklassen

Concorde bobiler hører til de større og tyngre, men nå kommer de med en alkove-cruiser og en ny liner i eksklusiv luksustapning, heter det i en pressemelding.

Fra modellåret 2015 vil den nye cruiseren bli tilbudt på enten MAN TGL eller Mercedes-Benz Atego chassis. Motorstyrken varierer fra 231 til 299 HK, og vektene går fra 8,8 til 11,9 tonn, med lasteevne fra 1600 til 3980 kg. Lengdene går fra 8,93 til 10,09 meter. Så her trengs førerkort av ypperste klasse.

Det tilbys tre planløsninger, enten enkeltsenger eller dronningseng bak i kombinasjon med stor garasje og lasterom. Nytt interiør med moderne og delikate fargekombinasjoner hører med. Kjennetegnet for cruiseren er den forholdsvis store alkoven over førerplassen, yndlings- plass både for barn og voksne, heter det i pressemeldingen. Og prisene begynner på drøyt € 200.000 og oppover til i underkant av €260.000, men det er før Siv Jensen setter avgiftstennene i herligheten.

Concordes nye liner, Centurion, omtales i pressemeldingen som absolutt høyeste klasse bobil. Også her hentes de samme chassiser fra MAN og Mercedes. Motorytelsene er tilsvarende som for cruiseren, men toppes her med 340 HK. Det kan trenges, for vektene går fra 15 til 18 tonn, og lengdene går fra 10,29 til 11,20 meter. Ikke akkurat «skreddersydd» for å rattes rundt på trange Vestlandsveier, men liker seg nok aller best på motorveinettet i Europa.

Centurion er Concordes første store bobil med hydraulisk slide-out vegg som øker gulvarealet innendørs betydelig. Bak er en garasje stor nok til å ta en Fiat 500. Soverommet kan valgfritt utstyres med enkeltsenger, eller dronningseng som er blitt så populært de senere årene. Sengene kan for øvrig styres i alle retninger av elektriske servomotorer som styres av trykknapper. Bad, toaletter og vaskerom av ypperste klasse. Det samme med kjøkkendelen som kan gjøre en gourmetrestaurant grønn av misunnelse.

Og prisene ? Joda, før Siv Jensen har fått sitt, begynner de på € 380.000 og klatrer oppover mot € 430.000, sies det i pressemeldingen. I Norge vil de havne i «båtprisklassen» rundt 40 fot, det vil si rundt NOK 10 mill. I motsetning til båter, kan disse bobilene brukes hele året, så da blir kanskje ikke prisene så ille likevel?

Få nyhetene rett hjem i postkassen

Artiklene fra NBCC vil først være tilgjengelig her på campingportalen.no en stund etter at medlemsmagasinet er distribuert. Medlemsbladet samt en rekke andre fordeler kan du enkelt sikre deg ved å bli medlem hos Norges største og eldste interesseorganisasjon for deg med bobil eller campingvogn.
Meld deg inn i Norsk Bobil og Caravan Club du også!