• Familiesoverommet med køyesenger sikrer god plass i et delikat miljø
    Familiesoverommet med køyesenger sikrer god plass i et delikat miljø
  • Enka har kombinert sittegruppe og soveavdeling
    Enka har kombinert sittegruppe og soveavdeling
  • I andre enden finner vi Niewiadow ENKA, som for bare 115.000 tilbyr en greit utstyrt reisevogn for små familier og gode venner
    I andre enden finner vi Niewiadow ENKA, som for bare 115.000 tilbyr en greit utstyrt reisevogn for små familier og gode venner
  • LMC VIVO er reisevogntilbudet fra LMC
    LMC VIVO er reisevogntilbudet fra LMC
  • VIVO tilbyr en av de mest elegante sittegruppene
    VIVO tilbyr en av de mest elegante sittegruppene
  • Adria slår til med spenstig fargevalg og flott design på sin nye Altea4four, en hendig reisevogn på 3,6 meter. Panoramavinduet i front og tak gir utrolig utsikt fra sittegruppa
    Adria slår til med spenstig fargevalg og flott design på sin nye Altea4four, en hendig reisevogn på 3,6 meter. Panoramavinduet i front og tak gir utrolig utsikt fra sittegruppa
  • Adria Altea har en løsning med sittegruppe, dobbeltseng og køyeseng i ene enden. Innovativt, men kanskje noe trangt i lengden
    Adria Altea har en løsning med sittegruppe, dobbeltseng og køyeseng i ene enden. Innovativt, men kanskje noe trangt i lengden
  • Spenstige fargevalg og store kontraster preger sittegruppa for Alize fra Sterckeman. Flott, moderne og tiltalende
    Spenstige fargevalg og store kontraster preger sittegruppa for Alize fra Sterckeman. Flott, moderne og tiltalende
Del denne siden:
Tekst og foto: Bjarne Eikefjord
Bobil og Caravan magasinet, nr 5. oktober 2014

Caravanmessen 2014: Nordiske Nyheter

Det var de nordiske nyhetene som fenget størst interesse under Caravanmessen 2014 på Lillestrøm. Cabby fordi de fortsatt er med i laget, og Solifer Polar fordi de hadde sin egen utstilling på Hellerudsletta. I år som tidligere år møttes drømmer, reiselyst, familieøkonomiske regnestykker og blankpolerte vidundere på to elle fire hjul, med eller uten motor.

Bobilene er i støtet, det var tydelig under årets Caravanmesse. Men campingvognene holder forbausende godt stand i et nordisk marked som utvikler seg noe annereldes enn det europeiske. Fortsatt dominerer de store, velutstyrte og luksuriøse vognene som koster fra et par hundre tusen og oppover mot nærmere millionen, som for eksempel Airstream. Men de fleste større, og noen mindre, campingvogn-produsenter henter nå fram mindre, rimeligere reisevogner som likevel byr på mye utstyr.

Disse er i størrelsen 3,5 til 5,5 meter kassemål, veier fra 700 til 1200 kg. og koster fra drøyt 100.000 til litt i overkant av 200.000.

«Gullegget»

Det nordiske markedet er fortsatt «gullegget» for mange produsenter, som ikke legger skjul på at kjøpesterke nordmenn bidrar til å holde hjulene i sving i bransjen. Siste året har for øvrig kursen på den norske krona falt som en stein i forhold til Euroen. Dermed har det kommet en kursbasert prisøkning på rundt 10% uten at produsentene i Eurosonen har fått en øre i økte priser. Konkurransesituasjonen har fått flere campingvognprodusenter til å kutte kostnader og priser i håp om å øke sine markedsandeler.

Samtidig har nordiske vogner blitt mer prismessig konkurransedyktig, fordi den svenske krona stort sett har fulgt den norske.

Mindre utskiftning

Fastliggere har for øvrig fått en mye lavere utskiftsningstakt på sine vogner enn de som reiser mye. Spesielt de siste årene har dette vært merkbart. Forklaringen, som flere har pekt på, er at mange nå investerer i de nyeste termoteltene fremfor å kjøpe ny campingvogn. Selv til godt tilårs-komne vogner bringer termoteltene ny komfort og mye større plass. Utskiftingen av selve campingvogna skyves dermed ut i tid, og salget går ned. Dette merkes godt i totalmarkedet, som i Europa har hatt en nedgang på rundt 20%.

Det norske markedet har holdt seg bedre, men også her er nedgangen merkbar.

Bedre kvalitet

Moderne campingvogner lages også i mye høyere kvalitet. Flere produsenter har nærmest helt gått bort fra trelekter som basiskonstruksjon i vegger og tak, og har i stedet tatt i bruk nye komposittmaterialer som har treets hardhet og stivhet, men som ikke trekker fuktighet. For nettopp fuktighet og lekkasjer er campingvognas største fiende. Akkurat som vinger og skrog på et fly, må tak, vegger og gulv i campingvogna være elastiske for å tåle rystelser og vridgninger den utsettes for under kjøring. Hvis den var helt stiv, ville den raskt brytes i stykker. Sammenføyningene må derfor tåle til dels store påkjenninger. Her kommer nye komposittmaterialer inn.

Men alt har sin pris, bokstavelig talt, idet vekt og priser kryper oppover selv på mellomklassevogner.

Designutvikling

Det krever betydelige ressurser å utvikle en helt ny campingvogn fra bunnen av. Det mange gjør, er å ta den kassa de har, og så lage ny front og bakende. Adria har vært meget dyktige på å lage spenstig design på front, og deres panorama takvindu over sittegruppa i fronten er noe av det flotteste vi har sett på lenge. Hekker lages gjerne i profilstøpt plast med spenstig utforming som både er funksjonelt og estetisk.

LED-lys har gitt nye muligheter til å dandere både baklys og bremselys på nye måter og gi et effektfullt preg. Det eksperimenteres også med både glatte aluminiumsplater og glassfiberarmert plast på sidevegger i stedet for kulehamrede plater som har vært normen hittil. Flott og elegant når det er nytt, men hva når for eksempel en snøfreser sender isklumper og annet av gårde i høy hastighet en vinterdag. Eller om en skikkelig haglbyge skulle melde sin ankomst.

Bredt fargespekter

De litt mørkere jordfargene dominerer også årets kolleksjon. Men noen tør gå nye veier og eksperimentere med litt knallfarger både utenpå og innvendig. Adria Altea4four hadde en meget spenstig blåfarge som var i sterk kontrast til de tidligere vanligvis så hvite utsidene. Innvendig var det derimot gråtoner litt piffet opp med blått som gjalt.

Sterckeman, produsenten som har spesialisert seg på reisevogner, varter opp med en sittegruppe i tunge jordfarger og grått, hvite skapdører og benker innrammet av mørkt treverk, for så å slå til med skrikende gusjegrønne gardiner. Spenstig, oppfriskende og ikke minst stilig. Der gardiner tidligere var omsorgsfullt kreppet og hengt opp i oldemors gardinbånd, henger de nå rett ned.

Dethleffs c’trend hadde også spenstige gusjegrønne stoffarger kombinert med utsøkte tresorter. Men i hovedsak er det jordfarger og mørkt treverk som gjelder, som en retroskue mot den tiden palisander og teak var det herskende møbelmateriale i norske hjem.

Samarbeid

Det går i retning av større samarbeid internasjonalt. Eksempelvis bygges campingvogner merket Solifer enten hos LMC (de minste) eller hos Hymer, (Sense, Evolution) som dermed får tilgang til løsninger Solifer gjennom flere tiår har utviklet for nordiske forhold. På Düsseldorf-messen hadde Hymer en «gjennomskåret» vogn som viste hele oppvarmings- og ventilasjons- systemet. Da het den «Hymer Nova». På Solifer-Polars utstilling på Hellerudsletta, så vi samme vogna med litt andre farger og dekaler, som Solifer Evolution. Innen bilbransjen har dette i mange år vært vanlig, nå kommer campingvognprodusentene etter.

Prispress ­ samarbeid

Vi har tidligere vært innom at prisene presses mer enn tidligere. Når markedet går ned forsøker produsentene først å møte dette ved å kutte priser, noe som i neste runde slår ut i interne kostnadskutt. Noen ganger flyttes hele produksjonen til såkalte lavkostland. Svenske, tradisjonsrike Cabby har slitt i mange år, og har vært under såkalt «konkursbeskyttelse» i store deler av 2014. Går alt etter planen, blir Cabby i disse dager overtatt i sin helhet av et svensk eiendomsselskap. Meningen er å fortsette produksjonen i Kristinehamn, men med langt færre ansatte, sier en av selskapets topper til Bobil og Caravan Magasinet. På Lillestrøm-messen stilte Cabby med en helt ny serie Family Edition, 12 hvor prisen var kuttet betydelig.

Solifer Polar har også møtt utfordringene, og Solifer blir nå et rent utviklingsselskap. Produksjonen vil skje ved Hymer og delvis LMC.

Kabe har et tett samarbeid med Adria både med utvikling og produksjon.

I andre enden av skalaen finner vi campingvogner fra halvmillionen og oppover, toppet av Airstream som priser toppmodellen rundt 900.000. «Gode ubekreftede rykter» (for å sitere Aftenposten) vil ha det til at Airstream har solgt en av sine toppmodeller til en norsk kjøper i forbindelse med Lillestrøm-messen. Det er i så fall prisrekord for en campingvogn i Norge.

Få nyhetene rett hjem i postkassen

Artiklene fra NBCC vil først være tilgjengelig her på campingportalen.no en stund etter at medlemsmagasinet er distribuert. Medlemsbladet samt en rekke andre fordeler kan du enkelt sikre deg ved å bli medlem hos Norges største og eldste interesseorganisasjon for deg med bobil eller campingvogn.
Meld deg inn i Norsk Bobil og Caravan Club du også!