• Caravan Salon 2019 med nye publikumsrekorder
    Caravan Salon 2019 med nye publikumsrekorder
  • Adria Twin har også stort takvindu i front
    Adria Twin har også stort takvindu i front
  • Mercedes Sprinter er blitt et populært valg
    Mercedes Sprinter er blitt et populært valg
  • Hymer Free 600 har oppfellbart tak og fleksible løsninger
    Hymer Free 600 har oppfellbart tak og fleksible løsninger
  • Laika har også fått van-baserte bobiler på programmet
    Laika har også fått van-baserte bobiler på programmet
  • Det høye taket på denne Knaus-modellen gir plass for senkeseng foran
    Det høye taket på denne Knaus-modellen gir plass for senkeseng foran
  • Malibu fra Carthago har en rekke van-baserte modeller
    Malibu fra Carthago har en rekke van-baserte modeller
  • Store glassflater i front- og tak er nytt hos Roller Team
    Store glassflater i front- og tak er nytt hos Roller Team
  • Sun Living er det rimelige bobil-merket til Adria
    Sun Living er det rimelige bobil-merket til Adria
  • Konseptbilen Sunlight Cliff Adventure ble møtt med stor interesse
    Konseptbilen Sunlight Cliff Adventure ble møtt med stor interesse
  • Bobil og fritidsaktiviteter hører sammen – tenker Sunlight
    Bobil og fritidsaktiviteter hører sammen – tenker Sunlight
  • Karmann har ekspandert fra mindre campere til større van’s
    Karmann har ekspandert fra mindre campere til større van’s
  • Westfalia hadde verdenspremiere for et helt ny James Cook modell
    Westfalia hadde verdenspremiere for et helt ny James Cook modell
  • Bakveggen skyves bakover og skaper plass til seng i Westfalia-nyheten
    Bakveggen skyves bakover og skaper plass til seng i Westfalia-nyheten
  • Weinsberg har innvendig ståhøyde på 2,10 cm og senkeseng
    Weinsberg har innvendig ståhøyde på 2,10 cm og senkeseng
  • Spesial-konseptet ”Outlaw” har gasstett rom for motorsykler
    Spesial-konseptet ”Outlaw” har gasstett rom for motorsykler
  • Hymer ”Vanlife 2025” er en konseptbil som sprenger grenser
    Hymer ”Vanlife 2025” er en konseptbil som sprenger grenser
  • Konseptbilen fjerner grensene mellom ulike bobil-kategorier
    Konseptbilen fjerner grensene mellom ulike bobil-kategorier
Del denne siden:
Tekst og foto: Sven Furuly
Bobil og Caravan magasinet, nr 5 Oktober 2019

Caravan Düsseldorf 2019: Rekord-interesse for de kompakte bobilene

Årets Caravan Salon – den store messen i Düsseldorf i Tyskland – har igjen satt nye rekorder i både antall besøkende og utstillere. På mer en 214 000 kvadratmeter finner vi for femtiåttende gang alt hva en camping-entusiast kan begjære. Ikke minst når det gjelder bobiler i alle størrelser, fasonger og prisklasser.

I Norge opplever vi at bobilturismen øker i både omfang og anseelse, men det er bare som krusninger på havet i forhold til de store markedene i det sentrale Europa. Og når mer enn 600 ulike produsenter av camping-relaterte produkter setter hverandre i stevne fra 30. august til 8. september, får vi raskt en forståelse av hvor stort og mangfoldig campinglivet kan være. Konsentrer vi oss om bare bobiler og campingvogner presenterte denne messen over 2100 vogner eller biler fra  ca 130 ulike produsenter.  Med unntak av de aller minste lokale – og ofte nisjepregede – produsentene er de fleste av merkene også representert i Norge. Modellutvalget er naturlig nok noe redusert i et mindre marked som Norge, men utvalget er likevel enormt for den som skal kjøpe ny bobil.

Fra kompakte og rimelige til store luksuskryssere

For en førstegangsbesøkende kan de mange utstillingshallene på Düsseldorf-messen fremstå som både ufremkommelige og uoversiktlige, men slik det også er på de store tyske bilutstillingene, er det et system som går igjen hvert eneste år. Store tyske produsenter okkuperer gjerne en hel hall for seg selv, og dernest er bobilene samlet innenfor sine ulike kategorier. Den som er interessert i luksus-bobiler til mange millioner kroner kan bevege seg blant modeller der alt fra detaljer i krystall og gull om bord, til garasje for en Porsche-kabriolet i hekken er en selvfølge.

Kompakt

I motsatt ende av skalaen finner vi de små og kompakte campingbilene. Med utgangspunkt i velkjente små varebiler eller MPV’er skapes det ved hjelp av kreativt innredningsarbeid og hevetak små bobiler til feriebruk – og som en ekstra bil i hverdagen. Felles for disse to bilgruppene er at de begge er sjeldne i Norge: luksusbilene på grunn av sin pris og størrelse, mens campingbilene utestenges på grunn av engangsavgifter på nivå med ordinære personbiler.

Sterk vekst for de van-baserte bobilene

Selv uten å ha fokus på disse to ytterpunktene står vi igjen med et enormt antall spennende bobiler. Fra enkle alkove-modeller til de delintegrerte, de helintegrerte, og sist men ikke minst gruppen som kalles for ”Campervans”, ”Van-baserte”, ”Bybobiler”, osv… Kjært barn har mange navn, og det er samtidig denne kategorien bobiler som kan vise til den aller største veksten. Og det med rette. Aldri tidligere har vi sett så stort utvalg og så mye kreativitet. Utgangspunktet har vært varebiler fra Fiat, men etter hvert som populariteten har økt er flere bilprodusenter dukket opp som leverandører til de mange produsentene.

Fra kassevogn til bobil

Citroën, Ford, MAN, Mercedes, Renault og VW leverer nå kassevogner som forvandles til smidige og komfortable bobiler. Der vi tidligere hadde svært like grunnriss og innredninger er det nå vokst frem mange ulike – og til dels unike – løsninger. Kreativiteten har også designerne tatt med seg til karosseriets eksteriør og bilens drivlinje. Nå finner vi disse bobilene i et stort fargespekter og i spesialversjoner med firehjulsdrift og utstyr for opphold i ødemarken.

Mer komfort og ferieglede

Vi har allerede prøvekjørt et par av de viktigste van-baserte 2020-nyhetene, og om vi bruker alfabetet, opplevde vi de nye Twin Axess-modellene fra Adria som svært interessante. Fabrikken tilbyr 9 ulike grunnriss. Bürstner har valgt å fokusere sterkt på design, og ikke minst lyse farger og moderne tekstiler preger modellene. Bürstner-kunden kan velge mellom 6 ulike grunnriss. For merket Carado er det overgangen fra Citroën til Fiat Ducato som er det mest fremtredende – sammen med en tetthetsgaranti som øker fra fem- til sju år. Fire ulike grunnriss utgjør 2020-programmet. For de to søstermerkene Challenger og Chausson er det luftighet og mye lys inn i bilen som gjelder. Oppbevaringshyllene over førerplassen er forsvunnet, og her kan det om ønskelig monteres et stor panorama-vindu. Innvendig ståhøyde er 1,89 meter. Også disse bobilene kan leveres med fire ulike grunnriss.

Frankia på Mercedes

Det tyske merket Frankia stiller med en helt ny Mercedes-Benz Sprinter i klassen inntil 3,5 tonn. Modellen Yucon kommer i 6 og 7 meters lengde, og den største har salongen plassert i hekken. Også toalett og baderom er ekstra rommelige i denne bobilen. Yucon kommer med to ulike grunnriss. Også den velkjente campingvogn-produsenten Hobby er representert blant disse kompakte bobilene med sin Vantana-modell. Den leveres i to ulike grunnriss og kommer i tre utstyrsgrader – alle basert på Fiat. God vinterisolasjon og variable sengeløsninger kjennetegner Hobby.

Med plass til hele familien

Blant de virkelig store bobil-aktørene – også innenfor dette segmentet – finner vi Hymer. Som et prestisjeprodukt var dette tyske merket raskt ute med å ta i bruk Mercedes-Benz Sprinter som utgangspunkt. Hymer kan nå levere 8 forskjellige grunnriss basert på Fiat, og 3 varianter basert på Sprinter. Campingbil-merket Karmann har levet et litt tilbaketrukket liv i Norge. Små biler kombinert med hevetak har vært en avgiftsmessig ”umulig” løsning i Norge, men også denne ”camping-buss” leverandøren har fått van-baserte modeller på programmet, basert på Fiat og Ford. To modellserier, Davis og Dexter, har henholdsvis seks og ni grunnriss. Tyske Knaus (med søstermerket Weinsberg) har en særpreget modell spesielt egnet for familier. Et høyt tak gir mulighet for en senkeseng helt foran i bilen, og selv når denne er i bruk kan sittegruppen også benyttes. Denne modellen, ”Lifetime 600XL” blir dermed en perfekt feriebil for en familie på to voksne og to barn – innenfor en lengde på 5,99 meter. Til sammen tilbyr Knaus 14 ulike grunnriss.

Et marked med stor spennvidde

Italienske Laika har også utvidet sitt bobil-sortiment med tre van-baserte modeller. De er plassert i Kosmo-serien, som er det generelle innstegsnivået til Laika. Karosseriet har ikke mye ”pynt”, og sortimentet er  begrenset til tre ulike grunnriss. I kontrast til Laika står Malibu Van, som byr på de to påkostede modellseriene Charming GT og Charming Coupé. Kreative løsninger når det gjelder møblering og oppbevaring, samt en fin integrasjon mellom førerplass og salong. Malibu-interiøret har lyse farger, og serien består av seks grunnriss. Franske Pilote legger vekt på høy interiørkvalitet, og selv de rimeligere modellene har tre-dekor på overflatene. Et smart system der WC er skyvbart og vaskeservanten nedfellbar, gir god plass i baderommet. Pilote Van leveres med seks forskjellige grunnriss. En av de virkelige veteranene i denne delen av bobilmarkedet er Pössl. Selskapet er nå 30 år gammelt, og feirer dette blant annet med et helt nytt vinduskonsept på modellen 640 Prime. På denne finner vi et stort åpningsbart vindu plassert over frontvinduet. Bilene leveres i tre ulike lengder og har til sammen sytten grunnriss.

Større vekt på det individuelle

Et stort vindu over det normale frontvinduet finner vi også på Rapido, som også byr på flere andre spesialiteter.  Langsgående benker i salongen og en bred fransk seng helt bakerst visker ut skillet mellom en van-basert bobil og de delintegrerte. Rapido Van kan leveres med tre ulike grunnriss. Roller Team er også et bobilmerke med god representasjon i Norge. Livingstone-serien består av seks ulike modeller, og årets viktigste nyhet er det store glasstaket over førerhuset. Det bidrar til romfølelse og luftighet i salongen.

Praktiske interiører

Sunlight er et merke som har fått mye oppmerksomhet for sin Cliff-serie. Særlig spesialmodellene XV – som vi har presentert tidligere i magasinet – med sitt sorte eksteriørdesign og alcantara-interiør legges merke til. De to modellseriene har begge fire forskjellige grunnriss å velge mellom. VANTourer, et merke som er bygd av Knaus, reklamerer med 40% mer oppbevaringsplass i 2020-modellene. Interiøret er praktisk, alle overflater er slitesterke og sideveggene er trukket med stoff. Bilen har fire grunnriss, samt nyheten ”Black & White” som er utstyrt med et helt nytt, lyst og trendy, interiør.

Velkjente merker med lang tradisjon

VW California er velkjent blant de mindre campingbilene, og har helt siden ’60-tallet vært basert på VW Transporter. Med den Crafter-baserte Grand California er VW også på plass blant de van-baserte bobilene. Den korte utgaven (600) har salong foran og dobbeltseng bak. Oppe i det forhøyde taket er det sengeplass til barn. Den lengre 680-utgaven (VW har kun to grunnriss) har et større bagasjerom og en annen senge-konfigurasjon. Også Westfalia startet opp med modeller basert på Volkswagens T1 transporter på ’60-tallet. Gjennom flere år er programmet utvidet til flere ulike serier, oppkalt etter blant annet fire kjente oppdagelsesreisende. En av disse er Amundsen. Den mest spektakulære utgaven er James Cook Classic, basert på Mercedes Sprinter, som har en ”kassett” som skyves elektrisk ut av bilen bakover, og gir ekstra plass til en dobbeltseng. Ulempen er at bagasjerommet i underkant blir både lavt og grunt.

Camper van pioner

Bobil-merket Weinsberg er også en av pionerene i ”camper-van” markedet, og bygde den første bilen allerede for 50 år siden. I år kan de briljere med et særpeget og praktisk påbygd glassfibertak. Inne i dette finner vi en dobbeltseng som måler 2,18 x 1,30 meter. Om dagen er den heist opp i taket, og bilen får da en innvendig ståhøyde på hele 2,10 meter – mot normalt 1,89 meter i bobiler flest. En 1,52 meter bred seng i bilens hekk gir soveplass til ytterligere to personer med høy komfort. Bilene, som også er utstyrt med et stort takvindu, kan leveres med åtte ulike grunnriss. Vi fikk også se konsept-modellen ”Outlaw” med gasstett garasje for motorsykler eller for eksempel en ATV i hekken .

Mercedes-Benz på offensiven

Også blant de klassiske del-integrerte bobilene ser vi i år en klar trend: 2020-modellene er ikke lenger overveiende basert på plattformer og drivlinjer fra Fiat Ducato. Det blomstrende bobil-markedet – kombinert med et krav om mer miljøvennlige dieselmotorer – har brakt nye aktører inn på banen. Særlig Mercedes-Benz og VW er nå representert i de dyrere modellene fra mange av de tyske produsentene, men også Ford og Renault. I den neste utgaven av Bobil og Caravan Magasinet skal vi se nærmere på de mange nyhetene innenfor gruppene delintegrerte og helintegrerte bobiler.

Nye løsninger

Helt til slutt må vi få presentere den spesielle ”Vanlife 2025” fra Hymer. Dette er en modell som ikke bare visker ut skillelinjene mellom de van-baserte og de delintegrerte bobilene, men er helt unik på flere områder. Både eksteriøret og interiøret flytter grenser, og ved hjelp av nye materialer utviklet av kjemikonsernet BASF får vi helt nye løsninger. Under det variable taket finner vi en seng, og for å nå denne går man opp en trapp – som har kjøkkenet integrert. Mest av alt er dette en ”konseptstudie”, men regn med at noen av disse idéene blir å finne i kommende Hymer-modeller.

Få nyhetene rett hjem i postkassen

Artiklene fra NBCC vil først være tilgjengelig her på campingportalen.no en stund etter at medlemsmagasinet er distribuert. Medlemsbladet samt en rekke andre fordeler kan du enkelt sikre deg ved å bli medlem hos Norges største og eldste interesseorganisasjon for deg med bobil eller campingvogn.
Meld deg inn i Norsk Bobil og Caravan Club du også!