Campingtur utenfor sesong: Romjula til Danmark

• Sommerbutikken
    Det er ikke noe problem å kjøre med campingvogn på vinteren om man er godt skodd og kjører etter forholdene
    Ved ankomst på Skamstrup Camping på Skjelland var det ingen snø
Tekst og foto: NBCC
Bobil og Caravan magasinet, nr 5. oktober 2014

Campingtur utenfor sesong: Romjula til Danmark

Reisen til Danmark startet fra Norge der gradestokken viste 22 kalde grader, og brøyteskavlene hadde passert en meter i høyde. Med to gassflasker, gode vinterklær, god mat og drikke, samt finklær for nyttårsfest gikk kursen ut på E6-en. Vi hadde gode vinterdekk på både bil og campingvogn, noe som vi i løpet av turen skulle bli meget fornøyd med.

Utfordringer

En slik reise skaper en del utfordringer som man ikke har på den litt varmere årstid. Det blir også brukt salt på veiene i Sverige. Dette var ikke noe problem så lenge at det er kaldt nok, men underveis varierte temperaturen slik at snøen som lå på veien smeltet og spruten fra passerende kjøretøyer traff ekstraspelilene der den frøs til is. Når man så er vant til å bruke speilene, så blir man litt handicapet.

Etter hvert som turen gikk sørover forsvant snøen i terrenget og temperaturen steg til et par varme grader. Ferjen fraktet oss trygt over Øresund, og vi ankom Skamstrup Camping som Dansk Caravan Club eier og driver. Dette er en flott campingplass som DCK har hatt hånd om siden 1970. De leide først plassen fra kommunen, men fikk raskt kjøpt den. Skamstrup Camping ligger ca. åtte mil vest for København.

Campingplassen er en ren klubbcamping for medlemmer av DCK, men som medlem av Norsk Bobil og Caravan Club er man hjertelig velkommen. Vi har besøkt mange av campingplassene som Caravan Club of Sweden har, og Skamstrup Camping gir den samme lune gode stemning som vi har opplevd i Sverige.

Gammel mølle

Det lille tettstedet har flere fine arkitektoniske fotomotiver som den gamle Skamstrup mølle med opprinnelse fra 1854. Møllen var flyttet fra Birgittehøj en gård noen få kilometer utenfor byen i 1872. Det er et møllelaug som gjennom syv år restaurerte møllen. Under en orkan i desember 1999 brant hele møllen ned til grunnen. Møllelauget kjøpte Gislinge mølle sommeren 2000 for så flytte denne til Møllebakken i Skamstrup, og de har brukt tre år på å bringe den til det skikk som den har i dag. Derfor er det Gislinge mølle vi kan bivåne i dag. Ved møllen er det julemarked et par lørdager i desember.

Noen få skritt fra Møllebakken ligger Skamstrup kirke, den midterste delen antas å være fra ca. 1150. Kirken inneholder kalkmalerier fra 1375-1400, som viser Olav den Helliges kappseilas. Prekestolen er meget særegen og er fra 1591. Her fikk vi en fantastisk mottagelse fra Christina og John. Da vi også er medlemmer i DCK meldte vi oss på deres nyttårsfest på Skamstrup uten at vi visste om vi kjente noen fra før.

Det viste seg at det hadde ingen betydning, da vi ble inkludert som gamle kjente. Nyttårsaften nærmet seg, og Christine og John hadde handlet inn råvarer til en festmiddag som de startet kokkeleringen med klokken seks på morgenen. Da selve nyttårsfesten startet kom vi til dekket bord. Før måltidet samlet alle seg foran fjernsynet der Dronning Margrethe holdt nyttårstale. Kvelden ble avsluttet med flott fyrverkeri.

Gjestebud

Vi fikk anledning til å besøke et vennepar som vi hadde som gjester i kvarteret som min kone og jeg hadde ansvaret for på NCT på Tjoløholm i Sverige i 2002. Det er noe av det fine med å reise på treff, og enda bedre, være kvartersverter, man får mange venner og kjente på denne måten.

Selv om det var lite eller ingen snø på Skjelland denne helgen var temperaturen rundt null eller noen få minusgrader på dagen. På natten sankt denne til ca. ti minus. Dette ga bedre mulighet til ta noen fotosafarier med vinterpreg både på dagen og på natten.

Snøkaos

Etter noen flotte dager måtte vi starte på turen hjemover. Været hadde gjort det slik at enkelte plasser på Jylland og i Sverige var det snøkaos. På en tørr og bar E6 gikk turen nordover. Da vi nærmet oss Uddevallabroen så vi at snøkaoset hadde slått til. Den ene kjørebanen var stengt, og bergingsmannskaper drev å heiste biler fra grøftekanten inn på veien igjen, over autovernet. Da var vi glade for å være godt skodd både på bil og vogn. Temperaturen sank til rund tjue minus etter som ferden gikk nordover, og de samme utfordringene med is på ekstraspeilene dukket opp igjen.

For oss som våget å ta en slik reise der det var full vinter underveis, samt å treffe kun fremmede mennesker, så har dette gitt oss alle fire supre minner for livet. Og byr anledningen seg igjen, gjør vi dette på nytt. Det er ingen tvil om at det er godt å være norsk i Danmark, også på vinteren.

Få nyhetene rett hjem i postkassen

Artiklene fra NBCC vil først være tilgjengelig digitalt en stund etter at medlemsmagasinet er distribuert. Medlemsbladet samt en rekke andre fordeler kan du enkelt sikre deg ved å bli medlem hos Norges største og eldste interesseorganisasjon for deg med bobil eller campingvogn.
Meld deg inn i Norsk Bobil og Caravan Club du også!