Campingsafari i Serbia: Langs Sava- elvens bredder

  • Båthavnene vitner om et yrende båtliv på Sava og Donau i sommerhalvåret
    Båthavnene vitner om et yrende båtliv på Sava og Donau i sommerhalvåret
  • En av de mange flytende hyttene, solid fortøyd til bredden av Sava.
    En av de mange flytende hyttene, solid fortøyd til bredden av Sava.
  • Gjenbruk av en gammel Adria campingvogn, med «spikertelt» og på søyler for å unngå flom.
    Gjenbruk av en gammel Adria campingvogn, med «spikertelt» og på søyler for å unngå flom.
  • Sremska Mitrovitza har bygninger og kultur fra flere tidsepoker
    Sremska Mitrovitza har bygninger og kultur fra flere tidsepoker
  • På en husvegg har en ukjent kunstner malt et minne fra romertiden
    På en husvegg har en ukjent kunstner malt et minne fra romertiden
  • En drikkefontene som daterer seg tilbake til 1200 tallet gir rent, klart og kaldt vann
    En drikkefontene som daterer seg tilbake til 1200 tallet gir rent, klart og kaldt vann
  • Avkjølende bad i Sava
    Avkjølende bad i Sava
  • En flytende uterestaurant tilgjengelig både fra elv og land i Sremska Mitrovitza
    En flytende uterestaurant tilgjengelig både fra elv og land i Sremska Mitrovitza
Del denne siden:
Båthavnene vitner om et yrende båtliv på Sava og Donau i sommerhalvåret
En av de mange flytende hyttene, solid fortøyd til bredden av Sava.
Gjenbruk av en gammel Adria campingvogn, med «spikertelt» og på søyler for å unngå flom.
Sremska Mitrovitza har bygninger og kultur fra flere tidsepoker
På en husvegg har en ukjent kunstner malt et minne fra romertiden
En drikkefontene som daterer seg tilbake til 1200 tallet gir rent, klart og kaldt vann
Avkjølende bad i Sava
En flytende uterestaurant tilgjengelig både fra elv og land i Sremska Mitrovitza
Av: Bjarne Eikefjord
Bobil og Caravan magasinet, nr 3, juni 2015

Campingsafari i Serbia: Langs Sava- elvens bredder

Sava-elven skjærer seg gjennom Pannoni-sletten, havbunnen etter det som i sin tid var verdens største innlandshav. Fra utspringet langt oppe i Slovenia og til den renner sammen med Donau i Beograd, har den tilbakelagt 945 kilometer. Av disse er 206 km. i Serbia. De representerer en flott og annerledes reise med bobil eller campingvogn.

Gjennom fire land, tidligere delrepublikker i det tidligere Jugoslavia, renner Sava majestetisk gjennom den store innlandssletta, hvor himmelen er høy, og hvor en stor del av Balkans matproduksjon skjer. Vi snakker om største sideelv til Donau med en dybde på nærmere 30 meter. Gjennom årtusener har elven derfor vært handelsvei til de indre delene av Balkan. Fallet på selve sletta er ikke stort, og dermed er Sava lite regulert. Til tider resulterer dette i flom som kan ramme bortimot 5000 kvadratkilometre.

Seneste storflommen var i 2014, og satte deler av Beograd under vann. I tillegg til en rekke andre landsbyer og byer langs elvefaret. Mange steder er det bygget diker, delvis av betong i «yttersvingene» for å motvirke ødeleggende flommer. Noen av disse dikene er formet så de kan fungere som badeanlegg om sommeren.

Starter i Beograd

Beogradsjøen, eller Adasjøen, gjerne kalt Sava jezero, er en av de flotteste innenlandsrivieraene i Europa. Bare noen få kilometer før Sava renner sammen med Donau, har man laget en kunstig innsjø som tidvis om sommeren besøkes av nærmere 300.000 mennesker daglig. Campingturister har oppdaget dette stedet, og det er mulighet for overnattingsparkering på opparbeidede parkeringsplasser langs innsjøen. Langs Sava går deretter en pittoresk vei, over åkerland, gjennom landsbyer og små byer hvor tiden virker å gå litt langsommere, og hvor stresset ennå ikke helt har slått rot.

I flomålet, landet nærmest elven nedenfor de høye breddene, er det åpning for å parkere med både bobiler og campingvogner. Hvilket særlig tyskere og nederlendere har oppdaget. Ved å løse fiskekort, tilsvarende norsk fisketrygdavgift, kan man fra elvebredden dra opp dagens middag, selv om den ikke ser helt ut som norsk laks eller ørret.

Gode veier, hyggelige folk

Veien er av rimelig bra standard og vil ikke skuffe nordmenn som har vært utenfor norske hovedveier. I flere av landsbyene er det parkeringsplasser ned mot elva til bruk for både campingvogner og bobiler. Noen av disse er private, så det vil alltid lønne seg å spørre først. De aller fleste er meget hyggelige, og som nordmann er det lett å merke de bånd som i tidligere tider har vært knyttet mellom Norge og Jugoslavia, og som i dag er overtatt av de nye landene som oppsto for 20 år siden.

Srem Mitrovitza, byen med flere tidsaldre

Nærmere de nye grensene til Bosnia, ligger byen Srem Mitrovitza hvor ulike tidsaldre er godt synlige i bybildet. Kirker fra det 12. århundre, bygninger med mange hundre års historie, og minnesmerker fra romertiden, forteller litt om hvordan Balkan i virkeligheten var den europeiske kulturen og historiens vugge. Illustrert ved at en murvegg dukker opp, dekorert med romerske søyler og steinbyggverk, malt av en ukjent kunstner som åpenbart ønsket å minne om byens fortid. En reise gjennom sentrale Balkan er like mye en opplevelsesferie som alternativ til solslikking i kø på trange Middelhavsstrender. Prisnivået er for det meste langt lavere, opptil en tredjepart av hva vi er vant til fra Norge, og som ikke ligger mye over turistmagnetene i Spania, Italia eller Frankrike. Reisetiden dit med bobil drar fort 2-3 dager, men så åpner det seg muligheter for opplevelser og rekreasjon som knapt kan beskrives. De må oppleves.

Hvordan komme til Balkan

Med bobil eller caravan er det enkleste å begynne i Rostock og kjøre rake veien 10 gjennom Tyskland til Passau og deretter via Graz i Østerrike til Zagreb, hovedstaden i Kroatia. Derfra går det motorvei direkte til Beograd. Alternativt går det motorvei via Split og nesten til Dubrovnik, som kan være en del av en større rundtur.

Sikkerhet

Kraftig politiregime etter hastighet og bildokumenter langs veiene både i Kroatia, Bosnia og Serbia, har virket godt på trafikksikkerhet. Det anbefales å holde fartsgrensene slavisk, da politiet gjerne har spesiell oppmerksomhet rettet mot utenlandske kjøretøyer. Grønt forsikringskort er obligatorisk. Trafikkbildet i Beograd er betydelig mindre anstrengt enn for eksempel i byer som Frankfurt, München, eller København. Skulle man bli utsatt for trafikkuhell, er det lurt å ta bilder umiddelbart for dokumentasjon.

Overnattinger

Overnatting med bobil har stor fleksibilitet, men det lønner seg alltid å spørre. Langs Sava-elven er det mange steder for nattparkering på selve elvebredden nedenfor flomålet. Igjen, spør først.

Drivstoffpriser

Prisen på diesel og bensin ligger ca. 30% lavere enn i Norge. De fleste bensinstasjoner i byer tar kredittkort. Utenfor byer er andelen som tar kort lavere. Motorveier har avgifter, det samme gjelder noen av hovedveiene, hvor avgiften kreves ved grensepassering.

Valuta

  • Serbia: Dinarer, hvor 1000 dinarer tilsvarer ca. 75 norske kroner.
  • Kroatia: Kune, hvorav 100 tilsvarer ca. 110 norske kroner.
  • Bosnia: KM (Konvertible Mark) hvorav 100 utgjør ca. 400 norske kroner.

Det lønner seg å ha noen småbeløp i lokal valuta. For øvrig tar de fleste litt større forretninger kredittkort, og det er godt om minibanker i alle landene.

Få nyhetene rett hjem i postkassen

Artiklene fra NBCC vil først være tilgjengelig digitalt en stund etter at medlemsmagasinet er distribuert. Medlemsbladet samt en rekke andre fordeler kan du enkelt sikre deg ved å bli medlem hos Norges største og eldste interesseorganisasjon for deg med bobil eller campingvogn.
Meld deg inn i Norsk Bobil og Caravan Club du også!

  • Legg ferien til Norge!
    Campingplassene finner du her:
  • Legg ferien til Norge!
    Campingplassene finner du her: