• Utstillingen har flere temaer med ulike reisemål. Her Alpene
    Utstillingen har flere temaer med ulike reisemål. Her Alpene
  • Tysklands første campingvogn, Dethleffs Wohnauto fra 1931
    Tysklands første campingvogn, Dethleffs Wohnauto fra 1931
  • Dethleffs Globetrotter fra 1953. Praktisk med hevetak
    Dethleffs Globetrotter fra 1953. Praktisk med hevetak
  • Interiør i Dethleffs Globetrotter
    Interiør i Dethleffs Globetrotter
  • Kontraster også på 50-tallet. Fiat 500 med matchende vogn, og Mikafa Reisemobil fra 1959. Luksuriøs bobil med takterrasse og V8 motor fra BMW. Kostet 50.000 DM, Fiaten kostet 3000.
    Kontraster også på 50-tallet. Fiat 500 med matchende vogn, og Mikafa Reisemobil fra 1959. Luksuriøs bobil med takterrasse og V8 motor fra BMW. Kostet 50.000 DM, Fiaten kostet 3000.
  • Hymers første bobil, Hymer Caravano. Bygd i 1961 på basis av en Borgward B611 kassebil. Kun tre biler ble bygd før Borgward gikk konkurs. Men grunnlaget for bygging av bobiler var lagt.
    Hymers første bobil, Hymer Caravano. Bygd i 1961 på basis av en Borgward B611 kassebil. Kun tre biler ble bygd før Borgward gikk konkurs. Men grunnlaget for bygging av bobiler var lagt.
  • I DDR var ikke tilgangen på campingvogner så god. Derfor så mange kreative selvbygg dagens lys. Som denne fra 1986.
    I DDR var ikke tilgangen på campingvogner så god. Derfor så mange kreative selvbygg dagens lys. Som denne fra 1986.
  • Etter de første bobilene på Borgward-basis skulle det gå 10 år før det ble seriemessig
    Etter de første bobilene på Borgward-basis skulle det gå 10 år før det ble seriemessig
  • Erwin Hymer Museum i Bad Waldsee (Foto: Dierk Schaefer)
    Erwin Hymer Museum i Bad Waldsee (Foto: Dierk Schaefer)
Del denne siden:
Av: Olav Barhaugen
Bobil og Caravan magasinet, nr 6, desember 2016

Camping på museum

Erwin Hymer (1930-2013) var langt fra den første som begynte å bygge campingvogner, men han regnes som en av de viktigste for utviklingen av camping på hjul. Ikke minst når det gjelder bobiler.

I dag er Hymer-gruppen en av de største aktørene innen camping i Europa. Hymer tar også godt vare på historien, og to år før sin død kunne han åpne døren til sitt eget museum. 6000 m2 som tar oss gjennom historien fra de første campingvognene på 30-tallet frem til dagens modeller.

Muséet er bygd i to etasjer og de besøkende blir ledet via en kjørebru opp i andre etasje for et historisk tilbakeblikk på camping i ulike verdensdeler. Her finner vi de første enkle campingvognene i finér, små vogner i aluminium, luksuriøse bobiler fra 60-tallet og kreative selvbygg. Det er interessant å gå rundt og se utviklingen innen camping. På mange måter har det ikke skjedd den store utviklingen. Grunntanken er lik, med en kasse som inneholder sitte- og soveplasser samt koke- og vaskemuligheter. Men opp gjennom årene har både biler og vogner blitt mer praktiske og komfortable.

Erwin Hymer Museum er et levende museum for hele familien. Foruten de utstilte objektene kan man se filmer og få et innblikk i hvordan campinglivet var i tidligere tider. Det er også en restaurant der man kan få deg et godt måltid før man drar videre. Vi anbefaler også en tur innom den store butikken lengre oppe i gata. Der kan man beskue de fleste av dagens modeller av campingvogner og bobiler, og handle litt i den store tilbehørsbutikken.

Få nyhetene rett hjem i postkassen

Artiklene fra NBCC vil først være tilgjengelig her på campingportalen.no en stund etter at medlemsmagasinet er distribuert. Medlemsbladet samt en rekke andre fordeler kan du enkelt sikre deg ved å bli medlem hos Norges største og eldste interesseorganisasjon for deg med bobil eller campingvogn.
Meld deg inn i Norsk Bobil og Caravan Club du også!