Camping og fritid: Optimisme i Europa

  • Oversikt over en av de totalt 8 utstillingshallene
    Oversikt over en av de totalt 8 utstillingshallene
  • Schwarzwald var årets partnerregion under CMT, og var godt synlig med flere utstillere
    Schwarzwald var årets partnerregion under CMT, og var godt synlig med flere utstillere
  • Kun en enslig utstiller fra Norge hadde sett verdien av å delta på verdens største reiselivsmesse. Peter Brag fra Randsverk Camping markedsførte hele Norge alene, vel vitende om at turistene ikke dro til Norge for å besøke Randsverk, men kanskje kom innom Randsverk hvis man først fikk dem til Norge
    Kun en enslig utstiller fra Norge hadde sett verdien av å delta på verdens største reiselivsmesse. Peter Brag fra Randsverk Camping markedsførte hele Norge alene, vel vitende om at turistene ikke dro til Norge for å besøke Randsverk, men kanskje kom innom Randsverk hvis man først fikk dem til Norge
  • Med gjennomsnittlig 25000 besøkende hver dag blir det ofte trangt om plassen
    Med gjennomsnittlig 25000 besøkende hver dag blir det ofte trangt om plassen
  • Pølser, øl og trekkspill hører med når man er i Tyskland
    Pølser, øl og trekkspill hører med når man er i Tyskland
  • Konsernsjef Wolfgang Speck i Knaus-Tabbert kunne tilfreds legge frem tall som viser en tredobling i omsetning siste 8 år
    Konsernsjef Wolfgang Speck i Knaus-Tabbert kunne tilfreds legge frem tall som viser en tredobling i omsetning siste 8 år
  • PEP-serien skal bidra til å gi Tabbert et nytt image i fremtiden
    PEP-serien skal bidra til å gi Tabbert et nytt image i fremtiden
  • Spreke interiørfarger i PEP-serien
    Spreke interiørfarger i PEP-serien
  • Tabbert Cellini med Slide-out kjøkken og soverom er flaggskipet hos Tabbert, og en av de mest eksklusive vognene man kan kjøpe i dag.
    Tabbert Cellini med Slide-out kjøkken og soverom er flaggskipet hos Tabbert, og en av de mest eksklusive vognene man kan kjøpe i dag.
  • Knaus Saint & Sinner (engel og djevel) ble presentert av en langbent dame med splittet personlighet
    Knaus Saint & Sinner (engel og djevel) ble presentert av en langbent dame med splittet personlighet
  • Sprekt interiør i Saint & Sinner
    Sprekt interiør i Saint & Sinner
  • Med panoramavindu får Knaus Sport en ny dimensjon
    Med panoramavindu får Knaus Sport en ny dimensjon
  • Hobby Premium, en av markedets mest elegante vogner har fått en fornyelse
    Hobby Premium, en av markedets mest elegante vogner har fått en fornyelse
  • Eksklusivt interiør i Hobby premium med mørkt treverk og høyglans skapdører
    Eksklusivt interiør i Hobby premium med mørkt treverk og høyglans skapdører
  • Meget praktisk garderobe for ytterklær på Hobby 560 og 660
    Meget praktisk garderobe for ytterklær på Hobby 560 og 660
  • Elegant soverom i Hobby 660 WFC. Legg merke til de nye leselampene på svanehals.
    Elegant soverom i Hobby 660 WFC. Legg merke til de nye leselampene på svanehals.
  • Nye Dethleffs c’joy leveres i tre forskjellige utførelser
    Nye Dethleffs c’joy leveres i tre forskjellige utførelser
  • Minstemann i c’joy-serien har bad og kjøkken bakerst og en liten sittegruppe i midten
    Minstemann i c’joy-serien har bad og kjøkken bakerst og en liten sittegruppe i midten
  • Dethleffs Grand Alpa er en skikkelig bamse av en alkovebil
    Dethleffs Grand Alpa er en skikkelig bamse av en alkovebil
  • Romslig kjøkken og salong i Grand Alpa
    Romslig kjøkken og salong i Grand Alpa
  • Bürstner Premio Life er lette og kompakte vogner som ikke stiller store krav til trekkbil
    Bürstner Premio Life er lette og kompakte vogner som ikke stiller store krav til trekkbil
  • Premio Life er tilgjengelig i to ulike planløsninger. Grei plass for to på drøye fire meters innvendig vognlengde
    Premio Life er tilgjengelig i to ulike planløsninger. Grei plass for to på drøye fire meters innvendig vognlengde
  • Lekkert interiør i Bürstners jubileumsmodell
    Lekkert interiør i Bürstners jubileumsmodell
  • Bürstner CityCar har fått en kompakt lillebror på 540 cm
    Bürstner CityCar har fått en kompakt lillebror på 540 cm
  • Eriba Nova GL, en av totalt 9 jubileumsvogner fra Hymer
    Eriba Nova GL, en av totalt 9 jubileumsvogner fra Hymer
  • Elegant interiør i Eriba Nova Edition 60
    Elegant interiør i Eriba Nova Edition 60
  • Hymermobil ML-I 570 i jubileumsutførelse
    Hymermobil ML-I 570 i jubileumsutførelse
  • Eksklusivt interiør med tofarget skinn på ratt og girspak i Hymer ML-I
    Eksklusivt interiør med tofarget skinn på ratt og girspak i Hymer ML-I
  • Carthago-sjefen Karl-Heinz Schuler presenterer Carthagos jubileumsmodell
    Carthago-sjefen Karl-Heinz Schuler presenterer Carthagos jubileumsmodell
  • Eura-Mobil har komplett program med bobiler med både integrert, delintegrert og alkove
    Eura-Mobil har komplett program med bobiler med både integrert, delintegrert og alkove
  • Flott interiør i Morelos nye Empire Liner
    Flott interiør i Morelos nye Empire Liner
Del denne siden:
Oversikt over en av de totalt 8 utstillingshallene
Schwarzwald var årets partnerregion under CMT, og var godt synlig med flere utstillere
Kun en enslig utstiller fra Norge hadde sett verdien av å delta på verdens største reiselivsmesse. Peter Brag fra Randsverk Camping markedsførte hele Norge alene, vel vitende om at turistene ikke dro til Norge for å besøke Randsverk, men kanskje kom innom Randsverk hvis man først fikk dem til Norge
Med gjennomsnittlig 25000 besøkende hver dag blir det ofte trangt om plassen
Pølser, øl og trekkspill hører med når man er i Tyskland
Konsernsjef Wolfgang Speck i Knaus-Tabbert kunne tilfreds legge frem tall som viser en tredobling i omsetning siste 8 år
PEP-serien skal bidra til å gi Tabbert et nytt image i fremtiden
Spreke interiørfarger i PEP-serien
Tabbert Cellini med Slide-out kjøkken og soverom er flaggskipet hos Tabbert, og en av de mest eksklusive vognene man kan kjøpe i dag.
Knaus Saint & Sinner (engel og djevel) ble presentert av en langbent dame med splittet personlighet
Sprekt interiør i Saint & Sinner
Med panoramavindu får Knaus Sport en ny dimensjon
Hobby Premium, en av markedets mest elegante vogner har fått en fornyelse
Eksklusivt interiør i Hobby premium med mørkt treverk og høyglans skapdører
Meget praktisk garderobe for ytterklær på Hobby 560 og 660
Elegant soverom i Hobby 660 WFC. Legg merke til de nye leselampene på svanehals.
Nye Dethleffs c’joy leveres i tre forskjellige utførelser
Minstemann i c’joy-serien har bad og kjøkken bakerst og en liten sittegruppe i midten
Dethleffs Grand Alpa er en skikkelig bamse av en alkovebil
Romslig kjøkken og salong i Grand Alpa
Bürstner Premio Life er lette og kompakte vogner som ikke stiller store krav til trekkbil
Premio Life er tilgjengelig i to ulike planløsninger. Grei plass for to på drøye fire meters innvendig vognlengde
Lekkert interiør i Bürstners jubileumsmodell
Bürstner CityCar har fått en kompakt lillebror på 540 cm
Eriba Nova GL, en av totalt 9 jubileumsvogner fra Hymer
Elegant interiør i Eriba Nova Edition 60
Hymermobil ML-I 570 i jubileumsutførelse
Eksklusivt interiør med tofarget skinn på ratt og girspak i Hymer ML-I
Carthago-sjefen Karl-Heinz Schuler presenterer Carthagos jubileumsmodell
Eura-Mobil har komplett program med bobiler med både integrert, delintegrert og alkove
Flott interiør i Morelos nye Empire Liner
I Stuttgart: Olav Barhaugen
Bobil og Caravan magasinet, nr 2. april 2017

Camping og fritid: Optimisme i Europa

Messen CMT (Caravaning, Motor, Touristik) har blitt en årviss tradisjon hver januar siden 1968. Her presenteres både utstyr og reisemål, men også trender og statistikk over folks reisevaner. En samlet camping-og reiselivsbransje melder om positive trender og økt optimisme for reiseliv og camping.

Tyskland er ledende innen camping i Europa, enten det gjelder produksjon av bobiler og campingvogner eller reiselyst. Av 69 millioner feriereiser (over 5 dager) foretatt av tyskere i 2016 foregikk 4 millioner med bobil eller campingvogn, en liten økning fra året før. Av disse gikk snaut 30% til det tyskerne betegner som Nördliches Meer, altså Norden og Østersjølandene. For dette området ser vi en dreining fra campingvogn til bobil, mens flere bruker campingvogn innenlands i Tyskland. Det er også en stor økning i fjerne reisemål for bobiler. En annen hyggelig utvikling er at stadig flere unge finner campinglivets gleder. Andelen under 30 år er doblet de siste 10 år. Snittalderen er nå så vidt under 50 år, litt lavere for campingvogn enn bobil.

Nye reisemål

En urolig verdenssituasjon med krig, flyktningstrøm og terrorangrep har hatt sin innvirkning på folks reisevaner generelt. For tyskernes del ser man en sterk nedgang i reiser til Nord-Afrika og Tyrkia, mens det er en økning til Spania, Italia, Hellas og Karibien. Antallet reiser er på linje med fjoråret, så terrorfrykt hindrer ikke folk i å reise, men de reiser til nye steder. Foruten endring i reisemål ser man også en utvikling i at folk vil oppleve mer på sine feriereiser. Svært mange av utstillerne på messa hadde ulike aktiviteter å tilby, ikke bare vakker natur og avslapping. Organiserte turer med spesielle tema så ut til å være populært. Sykkelturer med eller uten guide har også fått et oppsving etter at el-sykler har blitt mer tilgjengelig. En hel hall var dedikert til sykkelrelatert reiseliv.

Campingbransjen vokser

Produsenter av bobiler og campingvogner er også godt fornøyd med utviklingen. Samtlige som var representert i Stuttgart meldte om stor økning i etterspørselen. Flere av dem investerer nå i nye produksjonsanlegg og flere ansatte. Alle de store produsentene var til stede, og campingvogn/bobil/campingutstyr la nå beslag på fire av de åtte store messehallene. De øvrige hallene var fylt til randen av spennende reisemål. Over 2000 utstillere fra 93 land var til stede og presenterte sine produkter til nær en kvart million besøkende. Her var det noe for enhver smak, alt fra meditasjonsreise i India til gjøkurfestival i Schwarzwald. Norske aktører glimret med sitt fravær, med ett unntak. Peter Brag fra Randsverk Camping i Jotunheimen var den eneste som hadde tatt turen. Med tanke på hvor mange tyske turister som kommer til Norge må vi si det var en merkelig prioritering av norsk reiselivsbransje. Spesielt den campingrelaterte delen.

Flere nyheter

Siden det er midt i modellåret var det naturlig nok ikke så mange nyheter fra bobil- og caravanprodusentene. Nyhetene blir jo som regel presentert i løpet av sommeren, og på den store messen i Düsseldorf i August. Noen nyheter fikk vi dog, og de kan du lese om på de følgende sidene.

Knaus Tabbert

Knaus Tabbert konsernet er av dem som har hatt størst fremgang de siste årene. Etter å ha fått en knekk under finanskrisen har man nå en solid økning. For inneværende år regner man med en omsetning over 500 millioner Euro. En økning på 25% fra 2016. De investerer stort i nye produksjonsanlegg og øker bemanningen for å ta unna etterspørselen. Med sine fire merker; Knaus, Tabbert, Weinsberg og T@B er de en betydelig aktør i markedet. Knaus hatt en liten oppfrisking av campingvognene sine for modellåret 2017. Sport-serien er den mest populære, og to nye varianter ble introdusert nå på CMT. Begge har fått et panoramavindu over sittegruppen i front, noe som gir et lyst og luftig oppholdsrom. Sport-serien teller nå 17 forskjellige vogner med lengder fra 6 til 9,5 meter.

Ungdommelig design

Vi fikk også presentert den nye PEP-serien fra Tabbert, et ledd i fornyelsen av det tradisjonelle merket. Mer ungdommelig og friskt design med nye farger. I tillegg ble det presentert en ”Finest Edition” variant av Tabbert Rossini med mer utstyr inkludert i prisen. Dette er en spesiealutgave i et begrenset opplag, og kun tilgjengelig i en kort periode. Med ny ledelse skal Tabbert posisjonere seg i toppskiktet innen campingvogner, med fokus på stilrent og moderne design. I tillegg til den nye PEP har Tabbert nå 5 modellserier og totalt 45 ulike modeller der den over ti meter lange Cellini med slide-out troner på toppen.

Bybobil

Knaus fikk stor oppmerksomhet for sin nye bybobil. Den er bygd på den nye Wolkswagen Crafter og var offisielt en stilstudie. Crafter kommer nemlig ikke i ordinært salg før i Mars. Modellen hadde fått navnet Saint and Sinner (Engel og Synder) Tøff og oppsiktsvekkende design med rødt og hvitt som gjennomgangsfarger. Innredningen var ganske tradisjonell om man ser bort fra farge- og materialvalget. En bil for dem som liker å skille seg ut. Saint and Sinner er også tilgjengelig basert på Fiat Ducato. To varianter med ulik planløsning var utstilt på messa, og var tilgjengelig for bestilling umiddelbart. VW-varianten kommer senere.

Hobby størst på campingvogner

Hobbby er verdens største campingvognprodusent, og holder fortsatt førsteplassen på salgsstatistikken i Norge til tross for en nedgang sist år. Med hele 57 varianter i 7 modellserier fines det en Hobby-vogn for de fleste ønsker og behov. Design og brukervennlighet til en gunstig pris er nøkkelen til Hobbys suksess. For modellåret 2017 har alle modellserier unntatt innstegsmodellen Ontour blitt omarbeidet. Den første endringen merker du allerede på vei inn i vogna, med en ny dør som har fått økt bredde med til 596 mm, en økning på 40. Med dette går Hobby bort fra todelte dører, noe som kanskje vil vekke reaksjoner hos noen. Men fordelen med den nye døren er at man får en mer stabil dør som er bedre isolert mot støy og lekkasjer. Samtidig får man et renere design både inn- og utvendig. Ikke minst på grunn av de innvendige hengslene og lukkede hyllene. Videre inne i vognene er belysningen endret, slik at både soverom og sittegruppe har fått leselamper på fleksibel svanehals på de fleste modellene. Styringen av LED-belysningen er mer fleksibel enn før, og gjør det enklere å justere lyset etter ønsker og behov. 

Nye baderom

Det er også noen nye modeller hos Hobby for 2017. Alle med den populære løsningen med tverrstilt bad bak. 560 WLU/WFU med henholdsvis enkle senger eller sideplassert dobbeltseng, og 660 WFC som erstatter den tidligere 660 WFU. Endringen på denne innebærer et vinkelkjøkken med tilhørende utvidet sittegruppe og speilvendt soverom og bad. Både 560 og 660 har en nyhet som mange sikkert vil sette pris på. Ved siden av døra er det et lite oppvarmet garderoberom med plass til fuktig yttertøy. Videre noterte vi oss at Premium-serien har fått nytt interiør med høyglans møbeldekor og elegante tekstiler.

Premium bremsesystem

Fra nå av vil alle Hobby-vogner bli utstyrt med samme bremsesystem som har vært forbeholt Premium-modellene til nå. Det automatiske bremsejusterings-systemet ANS registrerer slitasjen på bremsebelegget, og justerer bremsene slik at alle hjul bremse likt. For ytterligere sikkerhet kan også det nyutviklede elektroniske stabilitetssystemet ETS Plus leveres som tilleggsutstyr på ale Hobbyvogner opp til type 660.

Dethleffs

Dethleffs presenterte sin nye campingvognserie c’joy. Dette er lette og kompakte vogner, spesielt med tanke på at vi ser en dreining mot mindre og mer motorsvake biler med lavere tillatt hengervekt. Ikke minst med tanke på elektriske biler. Foreløpig er det tre varianter av c’joy med lengder fra 606 til 666 cm og totalvekt på 11-1200 kg. Med en bredde på 212 cm er dette ytterst kompakte vogner, men god planløsning gjør at de fungerer godt for par eller små familier. Med lyse og friske farger og enkelt stilrent design var dette svært tiltalende vogner. Med fornyelsen av modellseriene Camper og Nomad som ble presentert sist høst har nå Dethleffs et bredt og moderne modellutvalg i campingvogner.

Feriehus på hjul

Når det gjelder bobiler var det store blikkfanget hos Dethleffs den nye store Grand Alpa som ble introdusert i Düsseldorf sist høst. Dette er et feriehus på 6 hjul, beregnet for to personer. Den 858 cm lange alkovebilen har en stor rundsittegruppe bak, og to enkeltsenger i alkoven. En svært romslig og innholdsrik planløsning gir en høy grad av komfort og luksus. Med totalvekt på 5,4 tonn har man også plass til å ha med seg det man har lyst til.

Investeringer

Dethleffs  opplever en god ordretilgang, og investerer i større produksjonskapasitet ved fabrikken i Isny, sør i Tyskland. Før jul ble det ansatt ca 100 nye personer, og produksjonen går nå på 3 skift pluss lørdager. Et nytt produksjonsanlegg er under oppføring, og vil gi plass for 150 nye ansatte. I tillegg har man sikret seg en naboeiendom på 40.000 m2 som foreløpig skal brukes til lager.

Bürstner

Også hos Bürstner står downsizing i fokus, og i likhet med konsernkollega Dethleffs (Begge er en del av Hymer-gruppen) lanseres det en serie svært lette vogner. Hos Bürstner innlemmes de i Premio-familien og får navnet Premio Life. I likhet med Dethleffs vogner blir totalvekten på 11-1200 kg med en egenvekt helt ned i 860 kg for den minste. Vognene er lette og kompakte uten å gå på kompromiss med komfort og plass. Foreløpig er to modeller tilgjengelig i Premio Life serien. Begge med tverrstilt dobbeltseng i fronten. 420 TS har kjøkken og bad bak og sittegruppe/dinett og kjøkken i midten. 430 TS har sittegruppe bak med kjøkken og bad på hver sin side på midten. Også hos Bürstner er det lagt vekt på mye lys for å bedre romfølelsen.

City Car

På bobilfronten fikk vi presentert et nytt medlem i bybobil-familien City Car. City Car C 540 er som navnet tilsier en kompakt versjon med totallengde 540 cm. Bilen har tverrstilt dobbeltseng bak, og litt mindre skapplass enn sine lengre brødre. En kompakt og lettkjørt bil for enslige eller par uten behov for så mye oppakning. Ellers så var selvfølgelig jubileumsmodellene Edition 30 på plass. Disse er på utvalgte modeller i de ulike modellseriene hos Bürstner. De kjennetegnes med spesiell utvendig dekor og innvendig skap i teak og lys høyglans. Det er også eget design og farger på møbelstoffene med Edition 30 innbrodert. I tillegg er det plusset på en del ekstra utstyr på disse modellene.

Hymer

Hymer er selve nestoren innen Camping i Europa, og feirer i år sitt 60-års jubileum. Firmaet ble egentlig grunnlagt av Alfons Hymer i 1923, da som et verksted. I 1956 konstruerte en av hans ansatte, Erich Bachem en campingvogn for en kunde, og den fikk navnet Eriba etter konstruktøren. Alfons sønn Erwin så mulighetene i denne konstruksjonen og sammen med Bachem startet de serieproduksjon av campingvogner i 1957. Nå 60 år senere har Hymer produsert 170.000 campingvogner og 160.000 bobiler. I tillegg har de sikret seg eierskap i flere andre store produsenter som Bürstner, Dethleffs, Laika og Niessmann+Bischoff.

Jubileumsmodeller

Som seg hør og bør markeres jubiléet med en rekke spesialmodeller. For campingvogn gjelder det to versjoner av Eriba Exciting og sju av Eriba Nova. En ”60 Edition” logo markerer at dette er en spesiell utgave. I tillegg har vognene fått spesielle interiørfarger og –materialer og en del ekstrautstyr. For bobilene markeres det med spesialversjon av den populære ML 570 modellen både i integrert og delintegrert utførelse. Basert på Mercedes Sprinter med 163 hk motor og 7-trinns automatgir. Den delintegrerte er også tilgjengelig med firehjulstrekk. Foruten spesiell dekor ut- og innvendig har jubileumsmodellene også fått mye utstyr som parabol og 32 tommers TV, stor radio/navigasjon og mye mer.

Carthago

En av de mest anerkjente Europeiske produsentene er Carthago, også i Norge. For biler over 3,5 tonn er de Norges nest mest solgte med 108 biler bak Hymer med 262. De scorer også høyt på kundetilfredshet. Under CMT kunne de stolt presentere resultatene fra den store leserkåringen hos Promobil, Europas største bobilmagasin. Nær 15000 lesere hadde stemt på sine favoritter i de ulike klassene, og Carthago hanket inn to førsteplasser og fem øvrige pallplasseringer. Carthago kan også feire et jubileum i år. Det er nemlig 25 år siden de produserte sin første bil med egenkonstruert påbygg. Totalt fritt for trerammer og med utvendig kledning i aluminium. Dette blir behørig markert med en jubileumsmodell. Storselgeren deres, C-line I blir spekket med over 30 punkter fra utstyrslisten i tillegg til en spesiell jubileumsdekor. Prisfordelen er på ca 10.000 Euro i forhold til listepris. Bilen blir kun lagd i 25 eksemplarer, så her må man slå til raskt.

Malibu

Etter å ha vært en modellserie hos Carthago siden 1979 ble Malibu etablert som eget merke i 2013. Først med bybobiler, men nå også med fullt program med del- og helintegrerte bobiler. En litt mer enkel og prisgunstig utførelse, men fortsatt med høy kvalitet og brukervennlighet. Det er nå under etablering et eget forhandlernett for Malibu uavhengig av tidligere forhandlere av Carthago. Markedsavdeling for Skandinavia, Christer Thyberg forteller at noen forhandlere allerede er på plass, og flere kommer til. Produksjonen skrus også opp, og fra 800 biler i fjor vil de ende på ca 1500 for modellåret 2017.

Trigano-gruppen

Franske Trigano er en betydelig aktør, med nær 30 varemerker bare innen camping. Mest kjent i Norge er Challenger, Roller Team, Eura Mobil og Benimar. Men det mange ikke vet er at Trigano også eier den norske tilhengerprodusenten Gaupen. På pressekonferansen under messen kunne de opplyse om at de nå var i ferd med å overta Adria og dermed bli enda større. De var representert på messa med flere av sine merker, men uten de store nyhetene. De nye modellene fra Challenger og Roller Team fikk vi presentert i Düsseldorf, og fikk et gjensyn med dem her i Stuttgart. Noe nytt hadde de likevel å komme med, og det var på Eura Mobil. Det er nå er 10 år siden de som første store produsent introduserte luftfartsteknikk med limte GFK-konstruksjoner, noe som har vist seg å være en suksess. Flere andre produsenter har fulgt etter, og bobiler og campingvogner er nå tettere og mer solide enn før. Med sine gode erfaringer har Eura Mobil nå valgt å utvide sin tetthetsgaranti fra 6 til 10 år, og har dermed den beste garantien i bransjen. Riktig nok begrenset til 150.000 km og med krav om årlig kontroll.

Morelo

Den yngste produsenten av luksuslinere i Europa er i ferd med å bli størst. Siden starten i 2010, da sentrale personer fra Concorde brøt ut og etablerte Morelo har selskapet hatt en eventyrlig vekst. Fra å produsere 79 biler første år endte de med 318 i fjor, og passerte også 1000 produserte biler. På hjemmemarkedet puster de markedslederen Concorde i ryggen, og leverte 253 biler mot storebrors 297. Også i Norge kapres det markedsandeler. I 2016 solgte både Concorde og Morelo 11 biler, men Concorde gikk ned fra 22 forrige år, mens Morelo økte fra 7. Salgssjef Andreas Wolfer-Heimann opplyser til oss at de er meget godt fornøyd med salget i Norge, og er på utkikk etter flere forhandlere. Spesielt i Nord-Norge ser de et stort marked, ikke minst med erfaringene fra forhandleren de har i Luleå. Der har en variant med garasje for snøscootere i stedet for Smart-bil blitt svært populær. Kundene

melder også tilbake at bilene fungerer upåklagelig også i streng kulde. På messa i Stuttgart viste de frem et bredt modellprogram, med den nye Empire Liner basert på Mercedes Atego i front. Med denne har Morelo nå 5 modellserier med over 40 ulike modeller og en stor grad av individuell tilpasning. Grunnprisen går fra ca 140.000 Euro og opp over en halv million for de største.

Få nyhetene rett hjem i postkassen

Artiklene fra NBCC vil først være tilgjengelig digitalt en stund etter at medlemsmagasinet er distribuert. Medlemsbladet samt en rekke andre fordeler kan du enkelt sikre deg ved å bli medlem hos Norges største og eldste interesseorganisasjon for deg med bobil eller campingvogn.
Meld deg inn i Norsk Bobil og Caravan Club du også!

  • Legg ferien til Norge!
    Campingplassene finner du her:
  • Legg ferien til Norge!
    Campingplassene finner du her: