• Utenfor en låve i Råde i Østfold står et stort antall bobiler parkert. Der kan vordende bobilentusiaster finne et kjøretøy i passende prisklasse og årgang. God plass og lett atkomst er viktig når bobilene blir mange og store.
    Utenfor en låve i Råde i Østfold står et stort antall bobiler parkert. Der kan vordende bobilentusiaster finne et kjøretøy i passende prisklasse og årgang. God plass og lett atkomst er viktig når bobilene blir mange og store.
  • Etter mange år i bransjen så Thorleif Norum et behov for et trygt omsetningsledd for private, og har ettr hver fått kunder fra hele landet
    Etter mange år i bransjen så Thorleif Norum et behov for et trygt omsetningsledd for private, og har ettr hver fått kunder fra hele landet
  • Norum Bobilgården ligger i Råde kommune, midt mellom Moss og Fredrikstad. Det er ikke vanskelig å forstå at du er kommet rett - allerede på en kilometers avstand vil du se oppstillingen. Målet er å tilby minst 50-60 biler til enhver tid
    Norum Bobilgården ligger i Råde kommune, midt mellom Moss og Fredrikstad. Det er ikke vanskelig å forstå at du er kommet rett - allerede på en kilometers avstand vil du se oppstillingen. Målet er å tilby minst 50-60 biler til enhver tid
  • Bobilgården er en hel "gård", der det er rom for kontorer, større møter, serviceverksted og naturligvis store utearealer
    Bobilgården er en hel "gård", der det er rom for kontorer, større møter, serviceverksted og naturligvis store utearealer
  • Bjørnar Dyrud Olsen er daglig leder, men arbeider også tett med oppfølging av kunder og salg av bobilene. I staben finner vi en egen bilmekaniker som både utfører service og reparasjoner, men som også er en nøkkelperson når tilstandsrapporter skal lages
    Bjørnar Dyrud Olsen er daglig leder, men arbeider også tett med oppfølging av kunder og salg av bobilene. I staben finner vi en egen bilmekaniker som både utfører service og reparasjoner, men som også er en nøkkelperson når tilstandsrapporter skal lages
  • En styrke ved en forhandler som dette er muligheten for kjøper til å se og prøve bobiler av flere ulike merker innenfor den prisklassen han har bestemt seg for
    En styrke ved en forhandler som dette er muligheten for kjøper til å se og prøve bobiler av flere ulike merker innenfor den prisklassen han har bestemt seg for
  • For mange kan en fem-seks år gammel bobil være den perfekte veien inn i denne fritidaktiviteten. Passer det ikke, er verditapet lavt ved videresalg etter en sesong
    For mange kan en fem-seks år gammel bobil være den perfekte veien inn i denne fritidaktiviteten. Passer det ikke, er verditapet lavt ved videresalg etter en sesong
Del denne siden:
Tekst og foto: Sven Furuly
Bobil og Caravan magasinet, nr 2 April 2019

Bruktkjøp med: Full ryggdekning – for både kjøper og selger

Bruktkjøp av bobil kan gi mange feller å gå i – både for kjøper og selger. Gode løsninger for omsetning av brukte bobiler er derfor noe alle ønsker. En brukt bobil representerer en stor investering for de aller fleste, men i motsetning til kjøp av en helt ny bil er det slett ikke sikkert at garantivilkårene er like klare.

Garantier

Kjøper du en ny bobil hos en norsk merkeforhandler vi du være sikret av både fabrikantens garantier og rettigheter du har etter norsk kjøpslov, blant annet en temmelig omfattende reklamasjonsrett. Litt verre er det når den nye bobilen er kjøpt hos en tilfeldig forhandler, kanskje direkteimportert i kjøpers navn og i verste fall står også selger uten eget serviceverksted. Når bobilen er brukt, kan disse utfordringene vokse til et nivå der både den som selger sin brukte bobil, og den som vurderer å kjøpe brukt føler seg temmelig engstelige og usikre på både ansvar, rettigheter og juridiske konsekvenser. Faktum er at også en privat selger i henhold til Kjøpsloven vil stå ansvarlig for reklamasjoner inntil 5 år etter førstegangs registrering, hvis bobilen er parallellimportert og hvor selger dermed står som importør.

Feller

Som kjøper av brukt bobil er derfor fellene mange. Sletting av salgspant og andre heftelser kan være utfordrende papirarbeid for den som ikke kjenner rutinene. Det største problemet er likevel tilstanden på den brukte bobilen.  Selv en temmelig ny bobil kan ha feil og mangler som ikke selgeren er klar over, og som heller ikke kjøperen oppdager. Bobilen er jo ikke bare en ”bil” med sine tekniske utfordringer, men også et ”hus” der det kreves kunnskap for å fastslå at alt er i orden. Og er det ikke det, kan tvister i kjølvannet av handelen oppstå.

Seriøsitet

Thorleif Norum kjenner disse problemstillingene bedre enn de fleste. Som innehaver av Norum Bobilgården, etablert for seks år siden, og med en tidligere karriere hos både Mysen Caravan og Stamsaas Fritid, begge lokalisert i Østfold, har han sett at markedet trenger et solid og serøst omsetningsledd for brukte bobiler. Bobil og Caravan Magasinet har tatt turen til Råde, ikke langt fra Moss, og besøkt gården hans, som virkelig er blitt til ”Bobilgården” med mengder av bobiler oppstilt foran den tidligere driftsbygningen. Norum har en enkel og klar forretningsfilosofi. Gjennom kunnskap om bobiler, et godt blikk for utviklingen i markedet og en filosofi om at det er spennende å formidle bobiler mellom private, er det bygd opp en blomstrende bedrift i løpet av disse årene.

Kommisjonssalg

Konseptet er at selskapet står som en ”megler” mellom kjøper og selger, og som en del av dette påtar seg reklamasjonsansvar og mulige juridiske konsekvenser knyttet til handelen. Dermed kan både kjøper og selger sove trygt når Bobilgården er medspiller. Kort fortalt bygger det på en avtale om kommisjonssalg. Etter å ha drøftet et ønske om samarbeid og prispotensiale for den brukte bobilen, avtales det et møte. Gjennom  samtaler skapes det en historikk over bilen, eventuelle problemer eller andre utfordringer av betydning for prisen. Deretter gjennomgår bilen et omfattende tilstandskontroll der områdene fukt, gass og bilens funksjoner testes og dokumenteres. Dermed er grunnlaget for en salgsavtale lagt.

Garantigebyr

Ærlighet er en bærende forutsetning for å lykkes over tid. Norum Bobilgården forsikrer bilene de selger i kommisjon mot skjulte feil og mangler med tilhørende reklamasjonskrav hos en tredjepart. Avhengig av alderen på bobilen og importstatus (står under norsk garanti, eller selgeren har importert bilen selv fra utlandet) varierer dette garantigebyret. På samme måte avtales det en provisjon av kjøpesummen, der satsen varierer noe med alderen på bobilen.

Riktig pris

Målet er naturligvis at Norum Bobilgårdens markedskunnskap skal bidra til at den brukte bobilen prises rett, og finner en kjøper innenfor et rimelig tidsrom. Selgeren vet hva han skal betale – et minimumsgebyr på 10 000 kroner og en avtalt prosentandel av kjøpesummen gjør regnestykket lett å forholde seg til, og garantipremien er eksempelvis 15 000 kroner for en opprinnelig norsksolgt, nyere bobil.  Det er med andre ord ”enkle kjøreregler” for begge parter, og Norum har formidlet ca. 150 bobiler både i 2017 og i 2018. Den store forskjellen er at gjennomsnittsprisene øker og alderen på bilene synker.

Sikkerhet

Hva betyr dette for deg som skal kjøpe bobil? Sikkerheten ved å kjøpe hos en merkeforhandler er alltid blitt fremstilt som et viktig poeng, og det er ingen grunn til å ikke bifalle dette. Privatkjøp på ulike nettbaserte markedsplasser vil alltid innebære en risiko som er høyere enn kjøp hos forhandler. Opprinnelse, variant, vedlikehold og tilstand vil ofte være umulig å avdekke for en privatperson. Da er den eneste måte å sikre seg på, å betale en pris som er vesentlig lavere for å selv ”være garantist” for mulige skjulte feil eller mangler. En sjanseseilas mange ikke ønsker å ta.

Hele landet

Fra å betjene et lokalmarked i Østfold, har Norum Bobilgården fått kunder over hele landet. Daglige henvendelser fra både selgere og kjøpere av bobiler og det økende salget har ført til at det nå er 6 fast ansatte i selskapet, og når det er full sesong er ytterligere 6 personer engasjert . I den heltidsansatte staben er det også en egen bilmekaniker. Til enhver tid er det 50-60 bobiler utstilt, og med priser fra 200 000 kroner til 2 millioner kroner er det definitivt noe for enhver smak. Omsetningstiden kan variere fra 1 dag til 6 måneder, avhengig av årstid og pris.  Selv 20 år gamle bobiler kan skape både en fornøyd selger og kjøper, bare man er enige om tilstand og vilkår.

Kunnskap

Det er en blid og hyggelig gjeng som jobber på Norum Bobilgården. Og jeg lar meg imponere over konseptet. Ved hjelp av kunnskap hjelper de kjøper og selger til å finne en ”fair” pris på den brukte bobilen, de tar seg en avtalt pris for jobben, og fritar både kjøper og selger for alle de ubehagelighetene som kan oppstå i kjølvannet av en brukthandel. Og et bransjetips fikk jeg også med meg, men det visste du kanskje allerede: Det beste salget gjør du i perioden mai til august, mens det beste bobilkjøpet gjør du sent på høsten eller januar-februar når våren enda er langt unna…

Få nyhetene rett hjem i postkassen

Artiklene fra NBCC vil først være tilgjengelig her på campingportalen.no en stund etter at medlemsmagasinet er distribuert. Medlemsbladet samt en rekke andre fordeler kan du enkelt sikre deg ved å bli medlem hos Norges største og eldste interesseorganisasjon for deg med bobil eller campingvogn.
Meld deg inn i Norsk Bobil og Caravan Club du også!