Brennerpasset: knytter Europa sammen

  • Innsbruck var OL- by både 1 1964 og 1976, noe som markeres ved to fakler ved foten av Berg Isel hoppbakken.
    Innsbruck var OL- by både 1 1964 og 1976, noe som markeres ved to fakler ved foten av Berg Isel hoppbakken.
  • Berg Isel-bakken i Innsbruck er ombygget flere ganger og er i dag en av verdens mest moderne hoppbakker.
    Berg Isel-bakken i Innsbruck er ombygget flere ganger og er i dag en av verdens mest moderne hoppbakker.
  • Alpelandsbyen Brenner var i sin tid møtested for diktatorene Hitler og Mussolini, men er nå mest kjent for utrolig vakker arkitektur.
    Alpelandsbyen Brenner var i sin tid møtested for diktatorene Hitler og Mussolini, men er nå mest kjent for utrolig vakker arkitektur.
  • Autobahnen over Brenner er et fantastisk byggverk som best kan beskues fra gamleveien
    Autobahnen over Brenner er et fantastisk byggverk som best kan beskues fra gamleveien
  • Dobbelt så høye som Galdhøpiggen strekker alpetindene seg i luften og legger dalbunnen i en trolsk skygge
    Dobbelt så høye som Galdhøpiggen strekker alpetindene seg i luften og legger dalbunnen i en trolsk skygge
Del denne siden:
Innsbruck var OL- by både 1 1964 og 1976, noe som markeres ved to fakler ved foten av Berg Isel hoppbakken.
Berg Isel-bakken i Innsbruck er ombygget flere ganger og er i dag en av verdens mest moderne hoppbakker.
Alpelandsbyen Brenner var i sin tid møtested for diktatorene Hitler og Mussolini, men er nå mest kjent for utrolig vakker arkitektur.
Autobahnen over Brenner er et fantastisk byggverk som best kan beskues fra gamleveien
Dobbelt så høye som Galdhøpiggen strekker alpetindene seg i luften og legger dalbunnen i en trolsk skygge
Av: Bjarne Eikefjord
Bobil og Caravan magasinet, nr 6, desember 2015

Brennerpasset: knytter Europa sammen

Over alpene gikk gjennom århundrer hovedveien fra Nord-Europa til Italia. Der møtte romerske legionærer de gotiske barbarer, der møttes Europas store diktatorer i mellomkrigstiden, og rundt ligger en rekke vintersportsteder hvor norske atleter har høstet gull og laurbær. Vi snakker om Brennerpasset.

Nord for alpene ligger Innsbruck, sør for alpene finner vi Cortina D’Ampezzo og Val di Fiemme. Mellom dem ligger høyfjellsveien med Europabrücke som årlig trafikkeres av noen millioner kjøretøyer. Alle stedene er vel verdt et besøk, et par dagsreiser med bobil eller campingvogn fra våre egne hjemtrakter.

OL-byen Innsbruck

Vår reise begynner i Innsbruck, hvor de to OL-faklene fra 1964 og 1976 kneiser over Berg Isel-hoppbakken hvor Thoralf Engan hentet sin olympiske gullmedalje i 1964. Utsikten over Innsbruck er enorm. De som husker TV-bildene fra den gang, husker også kommentarene om at ”nå har visst Engan tenkt å lande i hovedgaten”. Nåvel, han landet som normalt i unnarennet, men bildene sitter fortsatt i minnet til TV-seerne fra den gang.

Selve hoppbakken er modernisert og nybygget for bare få år siden, og inngår nå som før i nyttårshopprennet og den tysk-østerrikske hoppuken for de som måtte være interessert. Bakken er lett å finne der den kneiser som et minnesmerke i terrenget høyt over sentrum av Innsbruck. I bysentrum finner vi de øvrige OL-anleggene som ligger nede i byen. Blant annet skøytestadion hvor noen av oss husker Knut Johannessens tapte kamp mot rundetidene til svenske Johnny Nilsson, etter at Sven Låftmann hadde ødelagt isen med sin isprepareringsmaskin. I dag en overbygget ishall som visstnok skal romme det meste.

Motorvei eller naturopplevelse

Fra Innsbruck går autobahn over Brennerpasset til Italia. Den enorme Eurpabrücke gir et mektig inntrykk der den krysser dalen på høye pillarer. Sagnet sier at minst et par arbeidere falt ned innenfor forskalingene under støpearbeidene på en at de høyeste pillarene, og de skal visstnok ligge der enda...

For de som ønsker en naturopplevelse av de sjeldne, er gamleveien å foretrekke. Gamleveien er sterkt trafikkert, av bobiler, campingvogner, motorsyklister og vanlige bilturister. Endatil pedaltråkkere gir seg motbakkene i vold. Så her skal man være årvåken og ikke beundre naturen før bilen er stanset på en av de mange utsiktsplassene oppover i dalen. Men til gjengjeld får man en fantastisk naturopplevelse og muligheten til å kjøre gjennom flere små og rikt utsmykkede landsbyer hvor tiden ser ut til å ha stått stille de siste århundrene.

Brenner, hvor nord og sør møtes

Øverst ligger selve grensebyen Brenner. I sin tid møtestedet mellom diktatorene Adolf Hitler og Benito Mussolini som her inngikk Berlin-Roma traktaten, det som senere er omtalt som ”Aksemaktene” før 2. verdenskrig. Avtalen sikret Italia fritt spillerom i Middelhavet, og Tyskland ditto nord for Alpene, inkludert Østerrike, hvor Italia ikke så med helt blide øyne på det tyske ”Anschluss”. Etter møtet i Brenner, var de venner og vel forlikte, og ble det helt til begge forlot denne verden et knapt tiår senere.

I dag råder freden i Brennerpasset, hvis man da ser bort fra støyen fra de hundrevis med personbiler og trailere som hver time med stor møye klatrer oppover stigningene på autobahnen. Den er forresten en severdighet i seg selv. Hele veibanen går kilometer etter kilometer som bro på pillarer uten at selve landskapet gjennom dalen er berørt. Fjern broen og naturen er automatisk gjenskapt. Men den er nok kommet for å bli, for gjennom Brennerpasset går en meget stor del av trafikken mellom Tyskland og Italia. Ikke så rart, for sveitserne vet hvordan de både skal få redusert trafikkforurensing – og tjene penger på det samtidig.

For å kjøre på vei i Sveits, må man ha en såkalt vignett. Den kan kjøpes, men gjelder for minimum et halvt år. Så selv om man altså bare skal kjøre tvers gjennom Sveits på et par timer, må man altså betale et halvt års veiavgift. Smart – for den sveitsiske finansministeren.

Unnabakke til Val di Fiemme

Fra Brenner triller det unnabakke nedover i Italia. Første store byen er Bolzano. Litt sør for denne, tar veien av til Val di Fiemme, hvor årets VM på ski brakte Norge en medaljehøst knapt noen tidligere har sett. Val di Fiemme er ikke navnet på en by, men på et helt område som til sammen har 11 kommuner, og hvor «hovedstaden» heter Cavalese og har i underkant av 20.000 innbyggere. Det hele omgitt av høye alpetopper og en natur som innbyr til vintersport året rundt. Val di Fiemme har hatt gleden av å arrangere VM på ski flere ganger de siste 20 årene. Hovedveien går videre ned til Trento og Gardasjøen i Italia, i seg selv vel verdt et besøk. Alpene byr på en rekke severdigheter.

Hvordan komme dit

Til Innsbruck er det enklest å kjøre autobahn fra München via Rosenheim. Derfra kan man så velge å kjøre autobahn videre over Brennerpasset, eller å kjøre den sceniske gamleveien over Brenner. Fra Brenner går hovedveien rakt ned til Bolzano, og en halvtimes kjøring sørover derfra tar veien av til venstre mot Val di Fiemme-området. Motorveien over Brennerpasset er tungt trafikkert. Mange velger derfor gamleveien, som dermed også blir tungt trafikkert av turister i høysesongen.

Få nyhetene rett hjem i postkassen

Artiklene fra NBCC vil først være tilgjengelig digitalt en stund etter at medlemsmagasinet er distribuert. Medlemsbladet samt en rekke andre fordeler kan du enkelt sikre deg ved å bli medlem hos Norges største og eldste interesseorganisasjon for deg med bobil eller campingvogn.
Meld deg inn i Norsk Bobil og Caravan Club du også!

  • Legg ferien til Norge!
    Campingplassene finner du her:
  • Legg ferien til Norge!
    Campingplassene finner du her: