• Henrik Johan Gundersen ser ytterst få skyer på himmelen over Frakkagjerdvegen
    Henrik Johan Gundersen ser ytterst få skyer på himmelen over Frakkagjerdvegen
  • Pynt på kontoret – "motorsykkel" fra Thailand og en utstoppet bjørnunge.
    Pynt på kontoret – "motorsykkel" fra Thailand og en utstoppet bjørnunge.
  • Ida og Henrik Johan Gundersen har hatt suksess med en annerledes campingbutikk.
    Ida og Henrik Johan Gundersen har hatt suksess med en annerledes campingbutikk.
  • Klargjøring av vogner krever smidighet, bare spør Kurt Strømø
    Klargjøring av vogner krever smidighet, bare spør Kurt Strømø
  • Dyre saker skal skinne nybadet når kunden kommer og Kristine Gundersen står for finishen.
    Dyre saker skal skinne nybadet når kunden kommer og Kristine Gundersen står for finishen.
  • Litt styling skaper en friskere atmosfære mener den erfarne selger Henrik Johan Gundersen
    Litt styling skaper en friskere atmosfære mener den erfarne selger Henrik Johan Gundersen
  • Kristine Gundersen noterer enda et salg i rekordåret 2016
    Kristine Gundersen noterer enda et salg i rekordåret 2016
  • Haugaland Caravan tar neppe munnen for full med dette slagordet
    Haugaland Caravan tar neppe munnen for full med dette slagordet
Del denne siden:
Tekst og foto: Magne Reigstad
Bobil og Caravan magasinet, nr 6, desember 2016

Bratte salgskurver hos Haugaland Caravan

Utstoppede fugler og firbeinte med pels møter deg i inngangspartiet når du skal handle bobil, vogn eller utstyr hos Haugaland Caravan. – Jeg har ikke skutt et eneste av dem-, beroliger Henrik Johan Gundersen.

Butikken vi stiger inn i er ulikt alt annet av campingbutikker vi har besøkt i inn- og utland. Gundersen har levd av salg i ymse bransjer i hele sitt arbeidsliv, og han har nese for hva som skal til for stimulere kjøpelysten hos sine kunder. Butikken er mulighetenes marked både for det helt nødvendige - og det som er kjekt å ha for å gjøre det gode campingliv enda bedre. Bli derfor ikke overrasket over at en "motorsykkel" i tre står parkert på sjefens kontor sammen med en utstoppet bjørn og annet fra den norske fauna. – Sykkelen er laget i Thailand, forklarer Gundersen.

20 års vekst

Familiebedriften Haugaland Caravan AS har vokst og vokst siden starten i 1995 da Gundersen besøkte storimportøren Kroken Caravan i Åndalsnes med tanke på samarbeid. Da hadde han funnet ut at å drive caravanbutikk som "deltidsjobb" ble i meste laget. Kroken-systemet var en smule skeptisk til haugesunderens planer og analyser, men nordmøringene har neppe angret på at de la vekk skepsisen og innledet samarbeid med bedriften som har vokst til en god arbeidsplass for 10 personer.

Ingen rette vinkler

Det hele startet i et nedlagt fabrikklokale. I dag rår firmaet over 10 mål tomt der det er bygget vaskehall, klargjøringshall og en diger butikk. Innomhus vil et skarpt øye se at det ikke finnes én rett vinkel i lokalene. Det skyldes ikke at Gundersen har gjort alt tegnearbeidet selv. – Jeg liker ikke rette vinkler og derfor ble det slik. Du får en annen atmosfære i bygget-, sier han som i sin tid produserte og solgte butikkinnredninger. Vi har møtt mange caravanforhandlere som vegrer seg for å ha lange hyller fylt opp med både hyllevarmere og slikt som det selges mye av. Gundersen avviker fra standarden også på dette felt.

Sosiale medier viktig

- Hvis du ikke har råd til å ha varer i butikken, får du heller ikke solgt noe. Stort utvalg gir stort salg. Vi tjener penger på butikken og vi legger ned mye arbeid i å trekke folk til oss. Det skjer gjennom systematisk annonsering av "lokkevarer" hver eneste uke i lokalavisen og flittig bruk av sosiale medier, sier Gundersen som innrømmer at han ikke trodde på effekten av sosiale medier i starten. Selger-genet har åpenbart ikke tapt seg med årene, og omsatt i praktisk handling innebærer det blant annet å møte opp folk der det er folk å finne, for eksempel på markedsdagene i Etne der Haugesunds-bedriften har vært fast gjest i 20 år.

Ut til kundene

- Vi drar ut til kundene og treffer kanskje 3-4000 mennesker i løpet av en langhelg. Du får ikke så mange innom butikken på så kort tid. Alle klagde på det elendige været, og det var ille, men vi solgte like fullt sju bobiler og to vogner for til sammen 5,2 millioner kroner-, sier selgeren som selv står for vel 50 prosent av alle salg av biler og vogner. Veksten innenfor caravansektoren i videste forstand ser ut til å fortsette, men bransjen har endret seg, mener han som feiret de første 20 gode år i fjor. – Vi snakker om tiden før og etter "finn.no", sier Gundersen og henter fram fra hyllen en svart perm full av lister og priser.  – Denne er blitt helt verdiløs som rettesnor for priser på brukt. Prissettingen har endret seg fordi informasjonsflyten er blitt så mye bedre. Markedet vårt omfatter nå hele landet. Hvis varen din ikke har rett pris, får du heller ikke solgt noe, markedet bestemmer. Og du må være offensiv, ha engasjement-, forklarer han.

Øker og øker

Like ved inngangsdøren står en tavle der alle salg noteres fortløpende og listen er blitt veldig lang i år. Da vi besøkte forhandleren på sensommeren, passerte de 165 solgte enheter av nytt og brukt. Også 2015 var et toppår for bedriften med 134 solgte enheter og 60 millioner i omsetning. Driftsresultatet ble 2,7 millioner kroner. Alle piler peker mot en omsetning på over 70 millioner kroner i 2016. - Hva er forklaringen på den ustoppelige veksten?-

- Nye grupper av kjøpere kommer til, uroen i Europa kan påvirke folks ferievaner og det er dyrt for en familie å reise utenlands. Folk begynner å tenke mer Norges-ferie. Dessuten ser vi at båtfolk går over til bobil. De opplever en helt annen frihet og at mye mer er innen rekkevidde med denne ferieformen.  Vi har også en solid kjøpergruppe i de som blir pensjonister fra 62, mennesker som oppdager at tilværelsen blir triveligere når de blir opptatt av annet bare seg selv-, mener Gundersen som også merker økt etterspørsel etter mindre vogner.

Den dyreste bobilen som har rullet ut fra anlegget i Frakkagjerdvegen kostet 2,5 millioner kroner.

Få nyhetene rett hjem i postkassen

Artiklene fra NBCC vil først være tilgjengelig her på campingportalen.no en stund etter at medlemsmagasinet er distribuert. Medlemsbladet samt en rekke andre fordeler kan du enkelt sikre deg ved å bli medlem hos Norges største og eldste interesseorganisasjon for deg med bobil eller campingvogn.
Meld deg inn i Norsk Bobil og Caravan Club du også!