Bobiler i flere utgaver: De viktige forskjellene

Del denne siden:
Av: Sven Furuly
Bobil og Caravan magasinet, nr 2, april 2015

Bobiler i flere utgaver: De viktige forskjellene

Norske bobilkjøpere blir stadig mer bevisste i sitt valg, og kvalitet i kombinasjon med gode bruksegenskaper velges i større grad fremfor lavest mulig pris. Vi har sett nærmere på to variasjoner over samme tema fra Rapido.

”En lav pris er hyggelig i det betaler, mens høy kvalitet er noe du kan glede deg over så lenge du eier bobilen...”. Enklere og mer direkte kan det neppe sies! Forhandlere av bobiler opplever at førstegangskjøpere er atskillig mer opptatte av prisen enn kjøpere med egne brukserfaringer. Tilsynelatende små forskjeller kan bli store når en familie på fire skal tilbringe flere uker sammen på ca 15 kvadratmeter.

En dyktig forhandler vil alltid forsøke å gi gode råd og hjelpe kunden til å velge rett, men det er likevel først når man har gjort egne erfaringer at valget blir det beste.

Kvalitet og variasjon

Vi har tatt en prat med Paal Lyche, daglig leder i Campinggården på Lierstranda, om ulike løsninger og behov. Det ble solgt ca 2500 nye bobiler i Norge i 2014, og mange av disse er solgt til folk som har hatt bobil tidligere. Selv om slaget har flatet ut i forhold til tidligere år, kan de anerkjente merkene se tilbake på et godt år. Blant de største merkene i Norge finner vi Hymer, Pilote, Rapido og LMC. Felles for disse er en sterk satsning på kvalitet og variasjonsmuligheter.

Vektklassen inntil 3,5 tonn utgjør i dag hovedtyngden av salget i Norge, og med stadig flere førerkort som etter hvert mister sin særnorske 7,5 tonn ”tillatelse” er dette en vektklasse som vil bli enda viktigere i årene fremover. Lavest mulig vekt er viktig for produsentene, og det nye Fiat Ducato chassiset som ble lansert i 2014 har en lavere vekt enn tidligere. Dette sammen med bruk av lettere og sterkere materialer i påbygget har gitt oss større og mer funksjonelle biler med totalvekt under 3,5 tonn.

God soveplass

Bobiler med en lengde på opp mot 7,5 meter er et foretrukket valg av mange norske kjøpere, og i klassen 7,40 til 7,49 meter er det et stort utvalg av modeller fra mange ulike merker. Når vi kommer opp i denne størrelsen er det også mulig å velge mellom delintegrerte og integrerte utgaver fra samme leverandør. Lyche er forhandler av Rapido, og har hatt suksess med to modeller som begge har en bredde på 2,35 meter, og med sin lengde på 7,70 meter befinner seg i nettopp denne klassen.

Felles for begge er midtstilt dobbeltseng i soverommet. Det gir et klesskap på hver side og et bra bagasjerom under dette rommet. En relativt høy luke gjør det lett å laste inn større gjenstander. Når det gjelder badet er det mest etterspurte blant kundene en todelt løsning der dusj og toalett er bygd separat. Når det gjelder kjøkkenet erfarer Lyche at kundene i dag er blitt mer opptatt av dette. Ikke bare skal det være god arbeidsplass, men også avlastningsplass og god skapplass. Et L-formet kjøkken ivaretar mange av disse kravene.

Integrert

Salong og førerhytte kan løses på mange ulike måter, og dette er også bestemmende for plasseringen av de to siste soveplassene. Tidligere ble alkovemodeller valgt for å kunne gi to soveplasser foran i bilen, men dette er nå i stor grad erstattet av en dobbel senkeseng som ligger oppe under taket når den ikke er i bruk. Om vi sammenlikner bakfra og fremover, er den delintegrerte Rapido 691 og den integrerte Rapido 891 identiske, men det er når vi kommer til salongen og går videre fremover, de bruksmessige og praktiske forskjellene viser seg.

Mange mener at en helintegrert bobil ser finere ut, har bedre aerodynamikk, og er på grunn av dette verd en høyere pris. Jeg kan forstå argumentene, men økningen i grunnprisen fra 660 000 kroner for en Modell 691 til 756 000 kroner blir enda lettere å forstå når vi ser nærmere på innredningene. Den integrerte utgaven har ikke bare en bredere og penere integrert førehytte med mer plass, men også en viktig bruksegenskap for mange. Senkesengen er plassert helt foran i bilen, og selv når den er nedsenket er det mulig å fortsatt bruke store deler av salongen. For et par med to barn er dette en glimrende løsning. Barna kan legges tidlig, mens resten av salongen kan brukes til opphold, lesing og kanskje TV-titting.

I en delintegrert bobil der senkesengen er plassert i salongen vil denne være utilgjengelig straks senkesengen tas i bruk.

God isolasjon

Andre områder som blir tillagt større vekt etter hvert som man får bedre erfaring fra bobillivet er et godt isolert gulv, gulvvarme, elektrisk oppvarming og varmt-vannskolbe med god kapasitet, for ikke å snakke om god isolasjon og sikkerhet mot fuktinntregning i hele bilen. Standard motorisering er for de Fiat Ducato-baserte bobilene en dieselmotor på 130 hk, men med et pristillegg på bare 12 500 kroner kan denne erstattes av en 150 hk utgave. Mange velger også å utstyre sin bobil med automatgir, og en såkalt automatisert manuell girkasse (langt mer effektiv og drivstoffgjerrig enn en klassisk automatkasse) kan leveres som tilvalg for 16 800 kroner. Det er viktig å tenke på at bilen også en dag er en bruktbil som skal selges eller byttes inn til en god pris. Også da er det ofte de små detaljene som avgjør...

Få nyhetene rett hjem i postkassen

Artiklene fra NBCC vil først være tilgjengelig digitalt en stund etter at medlemsmagasinet er distribuert. Medlemsbladet samt en rekke andre fordeler kan du enkelt sikre deg ved å bli medlem hos Norges største og eldste interesseorganisasjon for deg med bobil eller campingvogn.
Meld deg inn i Norsk Bobil og Caravan Club du også!

  • Legg ferien til Norge!
    Campingplassene finner du her:
  • Legg ferien til Norge!
    Campingplassene finner du her: