Alde gjør klar for: Camping i polarkulde

  • Sommerbutikken
Del denne siden:
Tekst og foto: BJARNE EIKEFJORD
Bobil og Caravan magasinet, nr 1. februar 2015

Alde gjør klar for: Camping i polarkulde

Med 30 blå på termometeret og isroser på vinduene, skulle man ikke tro at campinglivet frister. Men de nye varmesystemene fra Alde, kombinert med nytt vinter- vogndesign fra Dethleffs, gjør det mulig å ha det behagelig og varmt innendørs mens vinterkulden biter som verst utenfor. Det kan Bobil og Caravan Magasinet bekrefte etter kuldekammertest hos Alde i Kristinestad.

I Kristinestad i Sør-Sverige har Alde i flere mannsaldre utviklet og produsert varmeanlegg for campingvogner, basert på varmtvannsirkulasjon i radiatorer. Hva som er best av vannbåren og luftbåren varmesystemer for campingvogner og bobiler, er en debatt uten ende der caravanister med to eller firehjulsdoninger møtes. De nye datastyrte og miljøvennlige varmesystemene fra Alde, legger et tungt vektlodd i skåla for vannbårne varmesystemer når nettene blir lange og kulda setter inn. For campingvogner og bobiler er ikke lenger forbeholdt de lyse og varme sommernetter. Nå er det helårsbruk som gjelder.

Vintercamping øker

I Norden har vintercamping lenge vært på moten, nå følger store deler av Sentral-Europa etter. Det samme gjør kravene til campingvogn og bobilprodusenter som leverer utstyr til brukere som i vintermånedene befolker vintersportssteder i Alpene og tilliggende herligheter for å dyrke vintersportens gleder. Flere kontinentale produsenter av campingvogner og bobiler har oppdaget at med økt helårsbruk følger også økte krav til isolasjon, doble vegger og gulv i benker og skap, frostfrie vann og avløpsrør, og fremfor alt varmesystemer som hamler opp med fallende utetemperaturer.

Vintervogndesign

Dethleffs er en av de større campingvogn og bobilprodusentene som har tatt utfordringen. De hadde for et par år siden samarbeid med Cabby om å produsere Cruze med skandinaviske løsninger. Og nå presenterer Dethleffs en egen vognserie med «skandinaviske» krav til innvendig luftsirkulasjon og oppvarming. Alde har et kuldekammer som kan kjøres helt ned til ca. -30 grader, og dermed ble Dethleffs vogn med Aldes varmesystem testet mot ekstreme temperaturer.

Gass eller elektrisitet

Varmesentralen i Alde-systemet drives av gass og elektrisitet, enten hver for seg eller i kombinasjon. Automatikken sørger for at gassen overtar mer og mer når temperaturen faller, og når vognen skal varmes opp fra kald tilstand. Fra -15 til + 20 gjør varmesystemet oppvarmingen unna på 2-3 timer. Litt avhengig av hvorvidt det er vind, som bidrar til ytterligere kjøling. Når behagelig innetemperatur er nådd, vil det som regel være tilstrekkelig å bruke elektrisitet til vedlikeholdsvarmen, med mindre det går mot mer ekstreme utetemperaturer. Da kobler gassen seg automatisk mer inn, og overtar en større del av varmetilførselen. Tar vi så med at det hele kan styres via en app fra mobiltelefon, så presenterer Alde et varmesystem som både kan startes og stoppes, samt overvåkes, av brukerne fra helt andre steder enn der hvor campingvogna står parkert.

Målesensorer

Under testen var utetemperaturen kjørt ned til -30 grader. Et helt nett av temperaturfølere var plassert på ulike steder i vogna som ved gulvet, under bordet, på baderommet, og i noen av skapene. Disse var av den nye typen med luftspalter og dobbel bakvegg som gjør at luften kan sirkulere selv med klær eller annet i skapene. Alle sensordataene ble kjørt sammen i et dataprogram og vist på en stor skjerm som fargede tråder. Hensikten er at hele vogna skal være så godt som like varm alle steder for å sikre den komfort som moderne brukere krever, opplyste Lars Saabye fra Dethleffs.

Opplevelse

Tretti blå er kaldt. Uhorvelig kaldt, og vil for de fleste i dagens menneskeskapte klimaendringer bli en sjelden opplevelse. Selv de få metrene fra døra til kuldekammeret og campingvogndøra bet skikkelig fra seg. Inne i vogna var det derimot behagelig varmt. Såpass at det var fullt mulig å sitte i skjorteermene og nyte morgenkaffe. Den vannbårne gulvvarmen gjorde det mulig å gå på sokkelesten over så godt som hele gulvet. Selv inne i benker, skap og helt ut i alle hjørner var det behagelig temperatur, om enn noe lavere enn i selve oppholdsrommet. Isrosene på vinduene var det eneste inne i vogna som «sladret» om at det var beinkaldt på utsiden.

Dørene åpnes

Som avslutning på kuldekammertesten, ble til sist dørene ut fra kuldekammeret åpnet. Frostrøyken sto som en sky, og fortalte at kuldekammermaskineriet hadde gjort jobben sin. En ting er hva tall og grafer på en skjerm forteller. Det kan ofte være meget forskjellig fra hvordan en bruker opplever varmesystemet i praksis. Ved kuldekammertesten av den nye Dethleffs vintervogn i Aldes kuldekammer er det bare å konstatere at her var det fullt samsvar mellom tall, grafer og personlig opplevelse av inneklimaet i en moderne campingvogn med Alde vannbåren varme og nordiske ventilasjonsløsninger.

Få nyhetene rett hjem i postkassen

Artiklene fra NBCC vil først være tilgjengelig digitalt en stund etter at medlemsmagasinet er distribuert. Medlemsbladet samt en rekke andre fordeler kan du enkelt sikre deg ved å bli medlem hos Norges største og eldste interesseorganisasjon for deg med bobil eller campingvogn.
Meld deg inn i Norsk Bobil og Caravan Club du også!

  • Legg ferien til Norge!
    Campingplassene finner du her:
  • Legg ferien til Norge!
    Campingplassene finner du her: