• De aller første Knaus bobilene rullet ut fabrikkporten i 1988, og en av dem er nå tilbake for full restaurering
    De aller første Knaus bobilene rullet ut fabrikkporten i 1988, og en av dem er nå tilbake for full restaurering
  • SUN I har fått nytt frontdesign og flere andre oppgraderinger
    SUN I har fått nytt frontdesign og flere andre oppgraderinger
  • De fleste bobiler og campingvogner fra Knaus har nå fått den nye døren
    De fleste bobiler og campingvogner fra Knaus har nå fått den nye døren
  • Dometics mest avanserte kjøleskap har en dør som kan åpnes fra begge sider
    Dometics mest avanserte kjøleskap har en dør som kan åpnes fra begge sider
  • Knaus Boxdrive er både elegant og praktisk, og passer i de fleste miljø
    Knaus Boxdrive er både elegant og praktisk, og passer i de fleste miljø
  • Dashbordet på VW er mer moderne og har flere tekniske finesser enn Fiat
    Dashbordet på VW er mer moderne og har flere tekniske finesser enn Fiat
  • Gulv med formstøpt isolasjon gir varmere og mer solid gulv
    Gulv med formstøpt isolasjon gir varmere og mer solid gulv
  • Den nydesignede ferskvannstanken på 105 liter er plassert i sideveggen over hjulhuset.
    Den nydesignede ferskvannstanken på 105 liter er plassert i sideveggen over hjulhuset.
Del denne siden:
Tekst: Olav Barhaugen – Foto: Knaus
Bobil og Caravan magasinet, nr 4 September 2018

30 år med bobiler: Knaus Tabbert en av de største produsentene

I 1988 rullet den første Knaus bobil ut på veien. Traveller 625 ble godt mottatt, og ble kåret til ”Reisemobil des Jahres” av det tyske fagtidsskriftet Promobil.

Helmut Knaus og hans medarbeidere hadde da bygd campingvogner siden 1961, men skjønte at bobiler var noe som kom til å bli mer og mer populært i tiden fremover. Markedet økte for hvert år utover 90-tallet, og i 1996 kunne Knaus presentere sin første helintegrerte bil. Siden har utviklingen gått videre med stadig nye modeller. Men man tar også vare på historien, og en av de aller første eksemplarene av Traveller 625 er nå under full restaurering av en gruppe lærlinger under kyndig veiledning av noen aktive pesnjonister på fabrikken i Jandelsbrunn.

En stor aktør

Knaus Tabbert er nå en av de største produsentene innen camping, og sammen med Weinsberg har Knaus nå en markedsandel på 14,1% på det tyske markedet. I tillegg eksporteres det mye til hele Europa. Totalt vil Knaus Tabbert levere over 12000 bobiler inneværende år. Det inkluderer alt fra bybobiler (Eller CUV – Camping Utility Vehicle som Knaus velger å kalle dem) via hel- og delintegrerte biler og opp til luksuslinere fra Morelo. Brorparten av disse bilene vil være en Knaus.

Ingen jubileumsmodell

Det har vært en stor utvikling på de 30 årene Knaus har bygd bobiler. Stadig smartere og mer plasseffektive interiørløsninger, mer komfort og ikke minst kraftigere motorer. Knaus har fulgt godt med på utviklingen, og har alltid hatt biler som minst har vært på høyde med sine konkurrenter. Det gjelder både design, kvalitet og utstyrsnivå. Som for 30 år siden er de fleste bilene basert på Fiat, men også andre merker har vært innom fabrikklokalene hos Knaus. Det er ikke lansert noen spesiell jubileumsmodell for å feire 30 år, men flere modeller har fått seg en kraftig oppgradering. I tillegg har vi den store nyheten Knaus VAN TI PLUS som er den første lette delintegrerte bobilen bygd på et MAN-chassis. Denne er presentert i en egen artikkel.

Oppgraderte toppmodeller

Den største synlige endringen i årets modellutvalg får vi på de helintegrerte bilene. Toppmodellen SUN I har fått en helt redesignet front med skarpere linjer. Den har også fått en ny sidedekor med krominnlegg for ytterligere å understreke modellens eksklusive preg. Den har også fått den nyutviklede døren som leveres på flere biler og vogner fra Knaus. Den har håndtak som går tvers over døren, og låser som gjør at den både høres og føles mer som en bildør. På SUN I er den selvsagt i exclusiv-versjon i 70 cm bredde med skinndekor. En viktig sikkerhetsfunksjon er også på plass i form av blindsonevarsler innebygd i sidespeilene. De 3-akslede bilene får også en elektrisk tømmeventil for gråvannet, som sammen med et kamera gjør tømming til en lek. Det er bare å manøvrere seg inntil tømmestedet og trykke på knappen. SUN I blir også utstyrt med det nye 10-serie kjøleskapet fra Dometic. Markedets mest elegante kjøleskap med blant annet dør som kan åpnes fra begge sider.

Ny planløsning

Lillebror SKY I har også fått en oppgradert front, men ikke med så mye krom som på SUN I. Dette kan imidlertid bestilles som ekstrautstyr sammen med krominnlegg på sidedekoren om man ønsker det. Derimot har SKY I fått de nye baklyktene i kattøye-design som SUN I ikke har fått. SKY I kan også leveres med blindsonevarsler som ekstrautstyr. Den minste modellen 650 LEG har fått ny planløsning, ellers er interiøret uendret.

CUV bybobiler

Det er bybobilene eller CUV som har fått den kraftigste fornyelsen for modellår 2019. Tunge elementer som batterier og vanntanker er nå plassert over eller i nærheten av bakakselen for bedre vektfordeling. Ferskvannstanken på 105 liter er helt redesignet og er nå plassert i sideveggen. Dette gir opp til 25% bedre lagringskapasitet. Gulvene har fått en helt ny sandwichkonstruksjon med formstøpt isolasjon, noe som både gir et mer stabilt gulv og 70% bedre isolasjon. Vinduer og bakdører har også fått bedre isolasjon. I tillegg er gulvet i sittegruppen oppbygd og oppvarmet, slik at det blir behagelig å sette føttene på gulvet.

Bedre varme

Varmeren er også flyttet frem i sittegruppen, noe som gir bedre varme fremme i oppholdsrommet, og mindre støy bak i soveavdelingen. Dette gjør bilene enda mer anvendelig i den kalde årstiden. I tillegg kan man som tilvalg få både elektrisk gulvvarme og ekstra isolert og oppvarmet gråvannstank. Sammen med disse konstruksjonsmessige endringene har man også foretatt noen designendringer på interiøret med nytt treverk, annen belysning osv. Knaus leverer to serier CUV. Boxstar og Boxdrive. Sistnevnte er bygd på VW Crafter og var sist modellår tilgjengelig kun som ”First Edition” i et begrenset antall med alt tilgjengelig utstyr.

Skreddersøm

For 2019 kan du bestille Boxdrive etter dine egne spesifikasjoner, men foreløpig kun i en versjon. Boxdrive 680 har to enkle langsgående senger, samt mulighet for en ekstra sengeplass i sittegruppen, Boxstar er som før bygd på Fiat, og leveres i 6 versjoner. Med enkle eller doble senger, og lengder fra 540 til 630 cm.

Få nyhetene rett hjem i postkassen

Artiklene fra NBCC vil først være tilgjengelig her på campingportalen.no en stund etter at medlemsmagasinet er distribuert. Medlemsbladet samt en rekke andre fordeler kan du enkelt sikre deg ved å bli medlem hos Norges største og eldste interesseorganisasjon for deg med bobil eller campingvogn.
Meld deg inn i Norsk Bobil og Caravan Club du også!